Finnair med 12 ukentlige til Bangkok i vinter

Replying to Topic 'Finnair med 12 ukentlige til Bangkok i vinter'

Originally posted by PP

Originally posted by Someone

en jumbo blir vel kanskje litt i overkant, men de fleste selskaper i verden ville greid aa faa en 330/764/772 til aa gaa i lonnsom drift paa ruten osl-bkk

Enig med Jens - hør efter hvad der bliver sagt!

SAS kan jo ikke få ruten CPH-BKK til at gå med overskud, så hvorfor skulle de kunne få økonimi i OSL-BKK - Thai kan måske, men bliver det så på bekostning af økonomien på CPH/ARN-ruterne? Sandsynligvis og de er de næppe interesserede i...

Ja jeg horer etter hva som blir sagt og jeg er heller ikke uenige med hva dere sier angaaende lonnsomheten for SAS naar det gjelder en STAR rute osl-bkk. Problmetet ligger vel heller i lonnsomheten hos SAS siden veldig mange nordmenn som drar til Thailand med rutefly velger Finnair, KLM eller andre selskaper som er mer effektive enn SAS og derfor kan selge billigere billetter.

Naa er faktisk SAS mitt favoritt selskap selv om det ikke alltid hores saann ut og selv om jeg ikke haaper det og onsker aa beholde SAS som ett hel skandinavisk selskap hadde det sett med norske oyne vaert best om hele skiten gikk til helvete og Braathens gjennoppstod som Norges nr.1 flyselskap med blant annet interkontinentale flygninger.:nor

Det er heller ingen hemmelighet at Braathens (SAFE) hadde mye lavere enhetskostnader enn SAS:(

ps. Jeg har heller ikke noe imot dansker og bodde i Kobenhavn 2000-2003 men vet at man skal "passe paa" naar man gjor business med dem for de er meget gode kjopmenn

Originally posted by Trety

Det snakkes mye om OSL-Thailand rute, men vi har jo nettopp dette. Både MyTravel og Novair flyr charter til HKT direkte fra Oslo, og disse spiser rimelig mye av Thailandstrafikken. Det gir prispress og er nok en del av årsaken til at det ikke går direkte rutefly til BKK.

Som om dette ikke er tilfelle fra Danmark og Sverige!?

Tror det er plass til både rute og charterfly fra OSL til Thailand.Utfordringen er flytypen,for hverken SAS eller Thai har A 330-200 eller 767-200 ER i sin flåte..Men når en leder i et reiseselskap som er spesialister på Thailand/Østen(Orkideekspressen) og som benytter seg kun av rutefly sier at bare de fyller opp et par jumboer i uka,så bør en 777-200 være liv laga noen ganger i uka fra OSL.

Originally posted by amatør

Tror

Et ord som de fleste selskapers Revenue Management ikke har raad til aa bruke. De bruker et annet ord, og det er grunnen til at ruter som OSL-BKK ikke materaliserer seg...

Ellers viser jeg til DC-8-63's utmerkede redegjoerelse ovenfor. Africa One's markedsanalysetaktikk dukker ogsaa opp i mine tanker. De gikk konk paa tre maaneder.

Tror det er plass til både rute og charterfly fra OSL til Thailand.Utfordringen er flytypen,for hverken SAS eller Thai har A 330-200 eller 767-200 ER i sin flåte..Men når en leder i et reiseselskap som er spesialister på Thailand/Østen(Orkideekspressen) og som benytter seg kun av rutefly sier at bare de fyller opp et par jumboer i uka,så bør en 777-200 være liv laga noen ganger i uka fra OSL.

Kjære meg! Det finnes da andre flytyper! TG har nettopp startet en ny rute , Bangkok-Moskva.. Det bruker MD11 da den er perfekt for å starte opp nye ruter av denne type.
285 seter og glimrende cargokapasitet.

Hvis det er sånn fatt som det gis inntrykk av her, så ville jeg ikke ha noe imot at SK samlet alle sine internasjonale ruter på en plass dersom tilbudet hadde blitt bedre. For oss som bor utenfor Oslo spiller det liten eller ingen rolle om man må fly til OSL eller CPH for å hoppe på et intercont fly. København er jo et greit midtpunkt for slik trafikk. Men det kan jo saktens Oslo også være for å si det sånn.

Men hadde man samlet alle intercont avganger til en hub så må man vel kunne tro at tilbudet inn til denne hub'en også kunne bli bedre.

En ting er om hvor stor andel det er av norske passasjerer ut av CPH på en intercont. Men en annen hadde jo vært å vite hvor stor andel som kommer fra en 100 km radius fra ut fra OSL. For alle de andre spiller det som sagt liten eller ingen rolle om man må via OSL eller CPH. Man må jo fly uansett.

Hvis det er en slik løsning som skal til for å kunne konkurrere med LH, AF, KL osv på langdistanserutene, så synes jeg at det er noe man burde iverksette. Alternativet er at langrutene til SK snart blir historie. Og der er det jo ingen her som ønsker, eller?

BF:cool2

Originally posted by MD11

Kjære meg! Det finnes da andre flytyper! TG har nettopp startet en ny rute , Bangkok-Moskva.. Det bruker MD11 da den er perfekt for å starte opp nye ruter av denne type.
285 seter og glimrende cargokapasitet.
Ja,MD11 hadde også vært en bra løsning for OSL-Bangkok.:devot:

Originally posted by MartinL

Jo, helt riktig. Men med en annen forskjell, markedet er større - særlig ARN.

Jeg er helt enig i at jeg skulle ønske meg langruter fra OSL i større antall, men det er nå engang slik at selskapene ikke ser markedet og da kommer ikke rutene. Jeg tror i likhet med deg at det fint går an å ha langruter (CO og PIA klarer det) fra OSL, men akkurat Thai vil vel ikke undergrave de allerede innarbeidede rutene fra CPH og ARN heller. Jeg har en mistanke at hvis noen selskaper åpner OSL-BKK så blir det et selskap som f.eks. Bangkok Airways.

Nyheter for Norsk Kabinforening

12.01: Bangkok/Singapore nedlegges

SAS International planlegger å legge ned denne ruten fra 27. mars, og overlate den til samarbeidspartnere. Dette kan skape en viss overtallighet på langrutene, men NKF ser ingen grunn til at noen skal plukkes av denne produksjonen. Uansett avventer vi og ser hvor mange som tar de pakkene som selskapet har gått ut med.

http://www.kabin.no/nyheter.php

Jeg er helt enig i at jeg skulle ønske meg langruter fra OSL i større antall, men det er nå engang slik at selskapene ikke ser markedet og da kommer ikke rutene. Jeg tror i likhet med deg at det fint går an å ha langruter (CO og PIA klarer det) fra OSL, men akkurat Thai vil vel ikke undergrave de allerede innarbeidede rutene fra CPH og ARN heller. Jeg har en mistanke at hvis noen selskaper åpner OSL-BKK så blir det et selskap som f.eks. Bangkok Airways.
Når det gjelder chartermarkedet fra CPH til Thailand,så er vel det rimelig likt med det vi har på OSL,for danskene besøker vel Thailand i omtrent samme antall som nordmenn pr år??

Originally posted by TG923

SAS International planlegger å legge ned denne ruten fra 27. mars, og overlate den til samarbeidspartnere. Dette kan skape en viss overtallighet på langrutene, men NKF ser ingen grunn til at noen skal plukkes av denne produksjonen. Uansett avventer vi og ser hvor mange som tar de pakkene som selskapet har gått ut med.

Faktisk saa vil jeg dette tro oker istedet for minsker sjansene for en bkk rute fra Oslo med muligens Thai siden de naa ikke konkurerer med SAS paa nevnte strekning.

Noen som vet hva den ekstra 340 kapasitet til SAS naa skal brukes til skulle det stemme?

Originally posted by Someone

Originally posted by TG923

Faktisk saa vil jeg dette tro oker istedet for minsker sjansene for en bkk rute fra Oslo med muligens Thai siden de naa ikke konkurerer med SAS paa nevnte strekning.

Noen som vet hva den ekstra 340 kapasitet til SAS naa skal brukes til skulle det stemme?

Det er kun strækningen BKK-SIN der nedlægges - CPH-BKK fortsætter.

Mon dette kan åbne for at Singapore Airlines øger på ruten SIN-CPH - i øjeblikket flyer de kun 3 gange om ugen.

Da vil nok maskinen snu umiddelbart i BKK - noe som skulle muliggjoere litt ekstra produksjon fra CPH ..

Ok jeg tydelig misforstod ett innlegg:(

Uansett saa var det en litt haaplos rute sier det som jeg kjenner ha floyet den. Det er like saa greit aa bytte fly i bkk ogsaa tidsmessig.

Dessuten er det mer convinient å fly direkte til SIN med SQ fremfor SK som mellomlander i BKK. Deres BIZ produkt er jo mange hakk bedre enn SK sitt. Men det er vel kanskje noe dyrere?

SQ har veldig bra priser på monkeyclass om man skal til Sørøst asia. Dessuten er SIN en veldig bra flyplass i forhold til BKK.

BF:cool2

Originally posted by LN-MOW

Da vil nok maskinen snu umiddelbart i BKK - noe som skulle muliggjoere litt ekstra produksjon fra CPH ..

Om det är så att underhåll av SAS maskiner kommer ske i BKK (som det finns rykte om) blir det väl inte så mycket över för nån extra produktion. Men jag vet ju inte om det stämmer...

Virker fornuftig, jeg ser for meg at det ikke blir reduksjoner, men andre destinasjoner i østen. Kunne jo virket fornuftig å latt Thai ha BKK i fred og heller satse på andre destinasjoner i f.eks. Kina, Japan eller Korea eventuelt.

det kan jo vaere at dette vil bety at de vil tjene eller tape mindre penger paa ruten. Noe sier meg bkk-sin var ett tapsprosjekt siden de naa legger det ned, dessuten vil jo dette oke kapasitet cph-bkk siden de ikke trenger aa ha med seg passasjerer til sin.

og angaaende en osl-bkk rute saa er det ikke lastekapasitet som er viktig her siden det er begrenset med cargo mellom osl-bkk

Enig med deg der! Et marked finnes, men så lenge det er lite direkte konkurrenter fra Osl er det nok kostnadsmessig mest forsvarlig å øke på CPH og ARN enn å etablere en ny rute til Osl. Desverre!

Men jeg er overbevist om at fløyta får en annen lyd om Emirates lanserer en rute fra Osl. da tror jeg de kommer raskt!

Men jeg er overbevist om at fløyta får en annen lyd om Emirates lanserer en rute fra Osl. da tror jeg de kommer raskt!

Men der sket nok ikke i morgen - først skal Emirates i gang med deres rute fra CPH, hvilket først sker om et lille år. Herefter tror jeg Stockholm er næste prioritet i Norden og derefter OSL/HEL - hvem af de to der kommer først må tiden vise.

Jeg tror ikke Emirates og OSL bliver en realitet før om tidligst 3-4 år.

Back