Replying to Topic 'Fikk med kniv på DY-fly'
:spin: Her får visst passasjeren så kæppsen passer og vel så det. Tydelig at det er folk som føler sitt doméne betråkket av vanlige folks svette joggesko som dominerer i denne tråden ...
Når jeg leser artikkelen, tolker jeg hovedbudskapet slik at mannen innrømmer at han glemte kniven og at han selvsagt burde ha sjekket sekken før han reiste hjem. Men han lurer samtidig på hvordan han kunne gå uhindret ombord i flyet med et slikt våpen. Det ville jeg undret meg på også. Interessant at han blir stemplet som en PR-kåt stut av den grunn ...
VG har også en artikkel om saken:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=122700
Noe av det interessante i VG-artikkelen er jo info-dir. Ellingsens sluttord:
"... dette er nok bare en glipp fra Dubrovnik. Samtidig er det viktig å få frem at passasjerene selv har ansvaret for, og skal ha kontroll over, hva som er i deres egen bagasje."
Greit nok, men er det lovlydige passasjerer som av og til er litt glemsomme man frykter, eller er det de som bevisst går inn for å smugle våpen ombord for å lage f...skap?
Jeg er ikke sikker på om jeg selv ville gått til mediene med en slik historie, men med tanke på de opphaussede sikkerhetskravene som har kommet etter 11. september (var det i 2002?) er det vel ikke så rart om menigmann reagerer?
Så vidt jeg husker, har vel også medlemmer på dette forumet raljert over hvordan sikkerhetskontrollen av og til kan virke noe snodig?
Edit: Siste avsnitt.