Fenomenet flyskam

Høres billigere ut å handle her i landet enn å legge innen en mellomlanding på over et døgn i utlandet.

Men ikke så moromt. I 'gamle dager' svippet man innom hovercraftterminalen i Malmø. De hadde Europas billigste taxfree.
 
Tollvesenet. Men det krever selvfølgelig at de stopper deg. De sjekket kanskje dette nøyere før ...
De forutsetter qt de også spør om hvor lenge man har vært i utlandet og krever dokumentasjon på dette. Sannsynlighet for det er lit null.


Har forresten sett at det ofte er en vakt till rett etter at man har passert slusen i tollen. Er det for å ta de som tar en seiersdans der?



image.jpg
 
Tollvesenet. Men det krever selvfølgelig at de stopper deg. De sjekket kanskje dette nøyere før ...

Det er ikke lenge siden en kollega ble stoppet på OSL med spørsmål om hvor kommer du fra og når reiste du dit... Og to flasker vi røyk.

De forutsetter qt de også spør om hvor lenge man har vært i utlandet og krever dokumentasjon på dette. Sannsynlighet for det er lit null.

Bevisbyrden er din, du må sannsynliggjøre at du har vært ute mer enn 24 timer.
 

Det er vel lite sannsynlig at et slikt forslag vil bli vedtatt pr. idag. Men dersom Frankrike får gjennomslag for å endre Chicago-konvensjonen om avgiftsfritak for fuel, kan det jo fort endre mange regnestykker.

"That convention needs to be changed, it is a priority that we will want to see for the next European Commission", er miljøvernminister Rugy sitert på.

https://www.reuters.com/article/us-...tax-exemption-to-curb-emissions-idUSKCN1T41HI
 
Last edited:
Møtte en eldre herremann i helgen som hadde tatt tog 36 timer til sin destinasjon, kontra å fly. Han ville kun fly i jobb fremover, ikke privat. Turen innebar 7 bytter av tog, en overnatting i Hamburg og altså 36 timer totalt fra dør til dør. Selvfølgelig til en pris som var mye høyere enn fly.

Kan love at flyskam er høyt oppe på listen over risiko for alle ansvarlige ledere i flybransjen for tiden.
 
Møtte en eldre herremann i helgen som hadde tatt tog 36 timer til sin destinasjon, kontra å fly. Han ville kun fly i jobb fremover, ikke privat. Turen innebar 7 bytter av tog, en overnatting i Hamburg og altså 36 timer totalt fra dør til dør. Selvfølgelig til en pris som var mye høyere enn fly.
Om han tok tog gjennom Tyskland må han regne med at togreisen hans ga mere CO2 enn hva en flyreise ville.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2019-06-12 kl. 09.21.10.jpg
    Skjermbilde 2019-06-12 kl. 09.21.10.jpg
    81.3 KB · Views: 174
Last edited:
Møtte en eldre herremann i helgen som hadde tatt tog 36 timer til sin destinasjon, kontra å fly. Han ville kun fly i jobb fremover, ikke privat. Turen innebar 7 bytter av tog, en overnatting i Hamburg og altså 36 timer totalt fra dør til dør. Selvfølgelig til en pris som var mye høyere enn fly.



Han må enten ha en veldig lite viktig jobb eller enten en sjef som vil det eller at han selv ønsker være minst mulig på kontoret.

Alternativt han holder ikke ut med kjerringa hjemme og har funnet en måte å være minst mulig hjemme på
 
Jeg synes det er litt skummelt hvordan miljø-debatten foregår om dagen (innholdet er jeg nøytral til – men debatten i seg selv).

Det har vel aldri vært mer «som fanden leser bibelen» enn det er nå og det er utrolig hvordan du på tredve-førti sekunder googling kan «bevise» de totalt motsatte. Den enkleste er vel elbiler, batterier til elbiler, oppdrettslaks og ikke minst skipsfart (der er jeg jo temmelig inhabil) hvor man finner de utroligste «faktaene» satt opp så du lett kan svelge det.

Det er litt gøy å se i kommentarfelter de enorme påstandene og at folk er ikke litt enige eller uenige, det er totalt Liverpool/Manchester, demokrat/republikaner tilstander i hvor bastante man er.

Men som hovedtemaet her er – flyskam, så kan det jo ikke være bra at vi reiser som gale for tiden? Dro du to-tre ganger til utlandet i året på åtti-tallet så var du jo enten kjeltring eller rikas, nå er det jo en menneskerettighet og jeg innbiller meg at de stakkarene som nå går personlig konkurs fordi de må betale litt bompenger klarer å skvise ut et par god-turer i løpet av året..

Jeg er ganske egoistisk og kunne jo optimalt tenkt meg null bomring, Chevrolet Tahoe, svært billig fly osv. men skjønner jo at det ville ikke vært helt bra. (Gjerne også 150 i fartsgrense opp til Gardermoen og bensin til Dubai priser)

Trist det ikke kan være noen nyansert debatt rundt dette og at folk ikke er litt mer nøye på fakta sjekken.

NB!!! DENNE ER IKKE MYNTET PÅ NOEN DELTAKERE I DENNE TRÅDEN – mere generelt.
 
Har du noen kilde for den påstanden? I dette scenarioet Hamburg-München får fly fem ganger høyere CO2-utslipp. Tar du med RFI eller "strålingspådriv" blir effekten av fly syv ganger høyere.


http://www.ecopassenger.org/bin/query.exe/en?L=vs_uic
Slike tjenester er vanligvis skapt for propaganda og de har ofte mange forutsetninger som ikke stemmer eller som de ikke informerer om. Ser fx at de for flyreiser legger til forurensing for lokal transport fra og til flyplass, mens de ikke tar med noe slikt for tog. Det ser heller ikke ut til at man har tatt med bidrag fra bygging og vedlikehold av jernbane er meget forurensende.

Og ikke glem at personen selv har et forbruk som gir økt forurensing da han ikke er hjemme, inkludert et ekstra hotellopphold.
 
Slike tjenester er vanligvis skapt for propaganda og de har ofte mange forutsetninger som ikke stemmer eller som de ikke informerer om. [...]

Og ikke glem at personen selv har et forbruk som gir økt forurensing da han ikke er hjemme, inkludert et ekstra hotellopphold.

Altså.. ikke si at vi på ramme alvor diskuterer om det er reise med tog eller fly som resulterer i mest CO2 per passasjerkilometer? Værsåsnill? :)
 
Back
Top