Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er
Originally posted by fokkeren
Tror A380 freighter blir skrinlagt.UPSkommer nok temmelig snart med sin KANSELERINGpå 10 fly.
Om, merk om, UPS kansellerer ordren, så vil Airbus neppe gå videre med A380F med det første ja... Men, UPS kan, som alle som nå har ordre på A380, kansellere uten penalties. Kan forøvrig tenkes at første A380F ikke vil være klar før 2013...
Originally posted by fokkeren
Det blir alt for dyr handling når en står som eneste A380f operatør-Tenk på alt av handling utstyr som skal kjøpes inn.
Handlingutstyret blir en liten del av det hele. Problemet til A380F er hovedsakelig at den passer for så få cargoselskaper, er dyr i innkjøp, den funker på få ruter, og vil brenne mer fuel per tonn payload.
Originally posted by OJB
Selvfølgelig er det dramatisk når EADS får avbestilling for 10 kjerrer av denne størrelsen. men så har jo andre økt sine bestillinger.
17 av 27 A380F har nå blitt borte i løpet av 2006, og jeg vil ikke kalle det akkurat oppløftende...
Originally posted by OJB
Leser man intervju med sjefen for FedEx i siste Flight International eller et par andre fagtidsskrifter gir han et balansert bilde av grunnen til avbestillingen.
Han utelukker ikke at FedEx vil bestille 380 igjen på et senere tidspunkt.
FedEx er en god kandidat til å plukke opp A380er når de blir trukket ut av paxdrift, utover det er jeg ikke så sikker på om vi vil se en ordre på nye A380F fra FedEx...
Originally posted by OJB
Man må huske at det hverken EADS eller Boeing produserer fly etter eget hode. De jobber i et bruker orientert marked der det er brukerne som gir innspill på hva slags materiell de trenger.Det foregår intense tekniske diskusjoner med de enkelte potensielle kunder og i åpne industrifora der flyselskapene forplikter seg til å kjøpe langt på vei de flytyper de ønsker og ivrer for hos fabrikantene.
Det krever enorme ingeniør ressurser fra flyfabrikantene og deres underleverandører å designe og validere flykontruksjoner idag. De har ikke råd til å kaste bort ingeniør ressurser på prosjekter kundene ikke vil ha.
Sant det, men da kan en lure på hvorfor Airbus gikk videre med de fem/seks forrige iterasjonene av A350... Ved siden av kompetansen og arbeidsstyrken må også viljen til å investere være tilstede, samt forståelsen av hva konkurrenten sitt alternativ tilbyr.
Originally posted by OJB
Boeing har f. eks. ikke råd til å gå løs på type 380 prosjekt , men satser heller på å viderforedle 747 designen til de kundene som ønsker disse variantene.
Boeing ville fint hatt råd til det, de har mer enn nok cash til det, men de så seg ikke tjent på å gjøre det. Et slikt prosjekt ville kostet ~$12mrd, men ville da ha delt et marked på noen hundre maskiner. Å gå in head to head med A380 ville vært å grave sin egen grav. Når en da kan få et fly som er meget konkurransedyktig til under 1/3, nærmere 1/4, som i tillegg fungerer glimrende som en freighter, så er ikke valget så vanskelig.
Originally posted by OJB
380 er fremtidens fly og vil selge langt utover de tall som er på bordet idag i form av ordrer.
Den vil fly, og forhåpentligvis, for Airbus sin del, vil den nå mer enn de 166 ordrene A380en har i dag.
Originally posted by OJB Man må huske på at dette er det dyreste sivile fly på markedet og ikke alle kan kjøpe dette enda. Det vil gå en stund før det kommer nye mellomstore selskaper på banen her som vil kjøpe 380.
Det har ikke bare med prisen å gjøre, det er rett og slett ikke så mange selskaper som har ruter som forsvarer en slik maskin, og i tillegg finnes det ikke mange selskaper som EK....
Originally posted by OJB
Jeg tror det kan være lurt å heve seg over spotternes "verdensmesterskap" i hvem som liker Boeing eller EADS.
Enig

ld
Et utdrag fra en artikkel om endringen til ILFC fra Flight International:
US lessor International Lease Finance (ILFC) has deferred its order for 10 Airbus A380s to 2013 and beyond, as part of a major renegotiation deal that includes the switch of its freighters to passenger aircraft.
Airbus chief operating officer customers John Leahy told flightglobal.com in Paris today that the ILFC deal was renegotiated last month. "We've agreed to defer the A380s until 2013-14," he said. "ILFC always had the right to switch its five freighters to the passenger version and they've exercised that right."
Kilde:
ILFC to defer its Airbus A380 order until at least 2013, ditching freighter variants for passenger configuration
Ikke bare endrer de ordren, men utsetter leveringen også. I utgangspunktet skulle ILFC mottatt første A380 i 2007. En mulighet til utsettelsen kan være at de ikke har fått plassert maskinene hos noen selskaper... (feks var SAA en het kandidat til å plukke opp noen av ILFC sine 5 pax A380er, men har senere gått bort fra å se på A380en.)