FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

brendas

ScanFlyer Silver
FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

FedEx Express to Acquire Boeing 777 Freighters

Company Cancels A380 Order

MEMPHIS, Tenn.--(BUSINESS WIRE)--FedEx Express, a unit of FedEx Corp. (NYSE: FDX), announced today an agreement with The Boeing Company (NYSE: BA) to acquire 15 new Boeing 777 Freighter aircraft with options to purchase an additional 15 aircraft. The decision to purchase the 777F was made after Airbus announced significant delays in delivery of the A380. FedEx Express notified Airbus that it has cancelled its order for 10 A380-800Fs.

Kilde:
http://home.businesswire.com/

Og dette som mange anså som et selskap som absolutt trengte A380en...
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Her er forøvrig Boeign sin press release på ordren for 15+15 777F:
http://www.boeing.com/commercial/news/2006/q4/061107a_nr.html

061107a_lg.jpg
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Uf, Uf dette var trist. Med så får vel Airbus som fortjent kansje når man somler så lenge?
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Det der så jo faktisk fint ut. Ble ny skjermbakgrunn på jobben det der, gitt..

Jeg skal ikke blande meg opp i hva mine sjefer bestiller av fly, men det gjør ikke akkurat at noe at de byttet ut A380 med 777.. Den er liksom hakket finere (og hvertfall i de fargene..)
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Eller det kan være at FedEx ikke har behov for den kapasiteten - rett og slett mister markedsandeler til andre :o
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Er det ikke upraktisk med cargodøra bak vingen? Skjønner at den må være bak på combier, men de er jo snart historie uansett. Ser for meg at sjansen til å skade vingen, f.eks. med highloadere, er større med døra bak, i tillegg til at det nok blir vanskeligere å navigere kjøretøyer i posisjon.
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Ikke bra.. Selv om Airbus lander mange nye ordrer for tiden på andre flytyper, begynner jo 380 programmet å blø skikkelig
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Brukte eller nye B777 blir vel også en fin erstatter for FedEx sine DC/MD10 når den tid kommer.
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

:) :) :) :)

Jo færre av de grusomme dobbeldekkerne fra Toulouse vi får se, jo bedre

Slagene i trynet for Airbus kommer hyppig for tiden. La oss håpe de har noen gode kort i bakhånd, på tide med litt hyggelige nyheter derfra nå.
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Originally posted by LN-KGL
Eller det kan være at FedEx ikke har behov for den kapasiteten - rett og slett mister markedsandeler til andre :o
De trenger den, men de trenger den før mid 2010, som var det tidligste tidspunktet de kunne få sine første A380F. Forøvrig snakker insidere hos Airbus, og også EK, snakker om en ytterligere forsinkelse...

EDIT: når det kommer til kapasitet. De får nå maskiner som kan fly 60% av payloaden til A380F samtidig som de bruker under halvparten så mye fuel, som faktisk flyr denne payloaden lenger enn A380F, samt at de slipper å gå til innkjøp av eget loading utstyr til A380F, og at de ikke vil være begrenset av tilgjengeligheten på flyplasser som kan ta imot A380F på vanlig basis.

Originally posted by Blubird
Brukte eller nye B777 blir vel også en fin erstatter for FedEx sine DC/MD10 når den tid kommer.
En veldig god erstatter, om fem-ti år vil det være plenty med brukte 772A og 772ER som feks FedEx vil plukke opp, og følgelig vil det ikke gå lenge før DC/MD-10 fases ut.

Originally posted by LCHEr det ikke upraktisk med cargodøra bak vingen?
De sørger for å gi god nok plass til loading, ellers ville den ikke ha blitt plassert der :) Det har en fordel å la den være der, du starter å fylle opp forfra, slik at maskinen ikke tipper bakover (sålenge du laster den riktig vel og merke.)
På side 6 her kan du se hvordan de forskjellige loaderene vil være plassert.
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Det kan jo hende FedEx sin kansellering av ordrene slår positivt ut for Airbus. De har 10 mindre fly å levere, med andre ord er det 10 fly som kan leveres raskere til andre selskaper. Samtidig slipper antakeligvis Airbus å betale dyre bøter til FedEx pga for sen leveranse. Her gjelder det å se det positive :)
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Originally posted by LN-BRK

Det kan jo hende FedEx sin kansellering av ordrene slår positivt ut for Airbus. De har 10 mindre fly å levere, med andre ord er det 10 fly som kan leveres raskere til andre selskaper. Samtidig slipper antakeligvis Airbus å betale dyre bøter til FedEx pga for sen leveranse. Her gjelder det å se det positive :)
Skjønner tankegangen din, med positivt for hvem? Hva med leverandørene som nå får færre maskiner å levere deler til, leverandører som allerede har gått på en smell pga forsinkelsene som medfører utsettelse av inntekter, utsettelser som gjør at Airbus vil kvitte seg med åtte av ti leverandører for å spare penger. Slike ting blir ikke veldig positivt for en hel del mennesker....
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Oida, dette sitatet skremte meg litt på Airbus sine vegne....
Order Reconfirmation

``For the remaining customers, we obviously need to get them reconfirmed, because they're all in the cancellation zone,'' said Ring. The A380 is now so late that all customers have the right to cancel their orders without paying penalties.
Kilde, http://www.bloomberg.com/, om EADS sine kvartalsresultater. Jeg visste at de første launch customerne kunne kansellere inntil ett år før levering uten penalty, men at samtlige kunder nå kan gjøre det, damn:drunk:
 
Re: ILFC endrer 5 A380F -> 5 A380pax

ILFC hadde fem ordre på A380F, men følger nå i EK sine fotspor, og har nå endret disse til A380.
Kilde: Reuters
PARIS, Dec 4 (Reuters) - Aircraft leasing firm ILFC has switched an order for five freighter versions of Airbus' A380 (EAD.PA: Quote, Profile , Research) aircraft to the superjumbo's passenger version, Airbus sales chief John Leahy told Reuters on Monday.

The move leaves express firm UPS (UPS.N: Quote, Profile , Research) as the freight version's only customer.

UPS rival FedEx (FDX.N: Quote, Profile , Research) has already cancelled its order for 10 freighter versions of the aircraft.
Da gjenstår det 10 ordre for A380F (UPS), med leveranse tidligst 2011 (dog, de første delene er allerede i produksjon:drunk:)
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Tror A380 freighter blir skrinlagt.UPSkommer nok temmelig snart med sin KANSELERINGpå 10 fly.Det blir alt for dyr handling når en står som eneste A380f operatør-Tenk på alt av handling utstyr som skal kjøpes inn.
De går nok til Boeing for kjøpe B7478f og B777f er jeg temmelig sikker på.
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Så , så , ikke vær for kjapp i konklusjonene her. det har jo vært en tråd på dette temaet tidligere her inne.
Selvfølgelig er det dramatisk når EADS får avbestilling for 10 kjerrer av denne størrelsen. men så har jo andre økt sine bestillinger.
Leser man intervju med sjefen for FedEx i siste Flight International eller et par andre fagtidsskrifter gir han et balansert bilde av grunnen til avbestillingen.
Han utelukker ikke at FedEx vil bestille 380 igjen på et senere tidspunkt.
Man må huske at det hverken EADS eller Boeing produserer fly etter eget hode. De jobber i et bruker orientert marked der det er brukerne som gir innspill på hva slags materiell de trenger.Det foregår intense tekniske diskusjoner med de enkelte potensielle kunder og i åpne industrifora der flyselskapene forplikter seg til å kjøpe langt på vei de flytyper de ønsker og ivrer for hos fabrikantene.
Det krever enorme ingeniør ressurser fra flyfabrikantene og deres underleverandører å designe og validere flykontruksjoner idag. De har ikke råd til å kaste bort ingeniør ressurser på prosjekter kundene ikke vil ha.
Derfor blir det en viss deling av de forskjellige prosjektene mellom fabrikantene fordi ingen har ressurser til å gjøre alt.
Boeing har f. eks. ikke råd til å gå løs på type 380 prosjekt , men satser heller på å viderforedle 747 designen til de kundene som ønsker disse variantene.
380 er fremtidens fly og vil selge langt utover de tall som er på bordet idag i form av ordrer.
Man må huske på at dette er det dyreste sivile fly på markedet og ikke alle kan kjøpe dette enda. Det vil gå en stund før det kommer nye mellomstore selskaper på banen her som vil kjøpe 380.
Alle flyselskapene vet at dette flyet produseres for brukerne og at dette vil være fremtiden.
Men som alt nytt så vil det være barnesykdomer på mange områder og mange vil være skadefro når dette skjer.
Som Roosvelt sa ; Look to Norway!
Det var tydeligvis noe vi gjorde som krevde verdens oppmerksomhet og slik vil det være med EADS også.
De vil garantert lykkes med sitt prosjekt over tid. Man må huske på den kompleksiteten et slik multinasjonalt prosjekt har og de kommersielle sidene ved prosjektet.
Jeg tror det kan være lurt å heve seg over spotternes "verdensmesterskap" i hvem som liker Boeing eller EADS.
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Originally posted by fokkeren
Tror A380 freighter blir skrinlagt.UPSkommer nok temmelig snart med sin KANSELERINGpå 10 fly.
Om, merk om, UPS kansellerer ordren, så vil Airbus neppe gå videre med A380F med det første ja... Men, UPS kan, som alle som nå har ordre på A380, kansellere uten penalties. Kan forøvrig tenkes at første A380F ikke vil være klar før 2013...

Originally posted by fokkeren
Det blir alt for dyr handling når en står som eneste A380f operatør-Tenk på alt av handling utstyr som skal kjøpes inn.
Handlingutstyret blir en liten del av det hele. Problemet til A380F er hovedsakelig at den passer for så få cargoselskaper, er dyr i innkjøp, den funker på få ruter, og vil brenne mer fuel per tonn payload.


Originally posted by OJB
Selvfølgelig er det dramatisk når EADS får avbestilling for 10 kjerrer av denne størrelsen. men så har jo andre økt sine bestillinger.
17 av 27 A380F har nå blitt borte i løpet av 2006, og jeg vil ikke kalle det akkurat oppløftende...

Originally posted by OJB
Leser man intervju med sjefen for FedEx i siste Flight International eller et par andre fagtidsskrifter gir han et balansert bilde av grunnen til avbestillingen.
Han utelukker ikke at FedEx vil bestille 380 igjen på et senere tidspunkt.
FedEx er en god kandidat til å plukke opp A380er når de blir trukket ut av paxdrift, utover det er jeg ikke så sikker på om vi vil se en ordre på nye A380F fra FedEx...

Originally posted by OJB
Man må huske at det hverken EADS eller Boeing produserer fly etter eget hode. De jobber i et bruker orientert marked der det er brukerne som gir innspill på hva slags materiell de trenger.Det foregår intense tekniske diskusjoner med de enkelte potensielle kunder og i åpne industrifora der flyselskapene forplikter seg til å kjøpe langt på vei de flytyper de ønsker og ivrer for hos fabrikantene.
Det krever enorme ingeniør ressurser fra flyfabrikantene og deres underleverandører å designe og validere flykontruksjoner idag. De har ikke råd til å kaste bort ingeniør ressurser på prosjekter kundene ikke vil ha.
Sant det, men da kan en lure på hvorfor Airbus gikk videre med de fem/seks forrige iterasjonene av A350... Ved siden av kompetansen og arbeidsstyrken må også viljen til å investere være tilstede, samt forståelsen av hva konkurrenten sitt alternativ tilbyr.

Originally posted by OJB
Boeing har f. eks. ikke råd til å gå løs på type 380 prosjekt , men satser heller på å viderforedle 747 designen til de kundene som ønsker disse variantene.
Boeing ville fint hatt råd til det, de har mer enn nok cash til det, men de så seg ikke tjent på å gjøre det. Et slikt prosjekt ville kostet ~$12mrd, men ville da ha delt et marked på noen hundre maskiner. Å gå in head to head med A380 ville vært å grave sin egen grav. Når en da kan få et fly som er meget konkurransedyktig til under 1/3, nærmere 1/4, som i tillegg fungerer glimrende som en freighter, så er ikke valget så vanskelig.

Originally posted by OJB
380 er fremtidens fly og vil selge langt utover de tall som er på bordet idag i form av ordrer.
Den vil fly, og forhåpentligvis, for Airbus sin del, vil den nå mer enn de 166 ordrene A380en har i dag.

Originally posted by OJB Man må huske på at dette er det dyreste sivile fly på markedet og ikke alle kan kjøpe dette enda. Det vil gå en stund før det kommer nye mellomstore selskaper på banen her som vil kjøpe 380.
Det har ikke bare med prisen å gjøre, det er rett og slett ikke så mange selskaper som har ruter som forsvarer en slik maskin, og i tillegg finnes det ikke mange selskaper som EK....

Originally posted by OJB
Jeg tror det kan være lurt å heve seg over spotternes "verdensmesterskap" i hvem som liker Boeing eller EADS.
Enig:old

Et utdrag fra en artikkel om endringen til ILFC fra Flight International:
US lessor International Lease Finance (ILFC) has deferred its order for 10 Airbus A380s to 2013 and beyond, as part of a major renegotiation deal that includes the switch of its freighters to passenger aircraft.

Airbus chief operating officer customers John Leahy told flightglobal.com in Paris today that the ILFC deal was renegotiated last month. "We've agreed to defer the A380s until 2013-14," he said. "ILFC always had the right to switch its five freighters to the passenger version and they've exercised that right."
Kilde:
ILFC to defer its Airbus A380 order until at least 2013, ditching freighter variants for passenger configuration
Ikke bare endrer de ordren, men utsetter leveringen også. I utgangspunktet skulle ILFC mottatt første A380 i 2007. En mulighet til utsettelsen kan være at de ikke har fått plassert maskinene hos noen selskaper... (feks var SAA en het kandidat til å plukke opp noen av ILFC sine 5 pax A380er, men har senere gått bort fra å se på A380en.)
 
Re: FedEx kansellerer ordren på 10 A380er

Da ser det ut til at de siste 10 A380F som Airbus har i sine ordrebøker, en ordre tilhørende UPS, blir kansellert. Dette rapporterer Les Echos i dag, med et styremedlem i EADS som kilde.
Hvis dette er tilfellet vil A380F-programmet bli satt fullstendig på hold, selv om det har vært deler i produksjon i over åtte måneder. Mer konkrete nyheter vil nok dukke opp i begynnelsen av neste uke.
Kilde:
Reuters
 
Back
Top