Fasten seatbelts - og respekter det

Discus

Galley Slave
Medlem
Det er jo ofte en grunn til at de som sitter i styrehuset skrur på setebelte-skiltet, denne gangen lære desverre en del det av erfaring. Enkelte ganger lurer jeg på hva folk tenker om setebelteskiltet. Det virker på meg som folk tar det som et "veiledende råd" og ikke som en beskjed, de som står i do-kø forstetter med det osv. osv.

Så gjennstår det vel å se om setebeltelyset var på før dette skjedde, pt. påstår NW at det var det.

Forty-seven people were injured when an airliner was hit by severe turbulence as it neared the end of a flight from Manila to Tokyo.

Terrified passengers told how those without seatbelts fastened shot up and hit the ceiling of the plane.
...
Northwest Airlines spokesman Masashi Takahashi said the turbulence happened 25-30 minutes before landing, when the seatbelt light was on.
...
"It is possible that the people injured did not have their seatbelts on, otherwise all of the 422 passengers would have been injured as well."
Japanese media quoted witnesses saying that those who had not fastened their seatbelts had been sent crashing into the ceiling as the plane shook violently.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7900892.stm

Har du opplevd slik kraftig turbulens kommer du nok ikke til å løsne setebeltet unødvendig de neste gangene du flyr!

Forøvrig glad for at jeg ikke har vært ute i så hard turbulens. Hørtes ikke mye hyggelig ut!
De må jo ha vært vektløse et øyeblikk!

BF:cool2

Problemet er at Amerikanske flyselskap overdriver bruken av Fasten Seatbelt lyset så mye at folk slutter å respektere det :USA

Problemet er at Amerikanske flyselskap overdriver bruken av Fasten Seatbelt lyset så mye at folk slutter å respektere det :USA

...de tør jo ikke annet. Ellers ville de jo risikere å bli saksøkt etter hver eneste litt kraftige bevegelse i flyet....

Men hva er problemet med å ha belte på så lenge man sitter i setet?

Det spørsmålet har jeg også spurt meg selv flere ganger. Hva er det første du hører etter take-off og fasten seatbelt er av? Klikkelyder som høres fra setebeltene nedover hele kabinen. Ikke er det ubehagelig å ha på seg, jeg merker ikke engang at beltet er på!

De fleste selskaper jeg har fløyet med (hvis ikke alle) har sagt over PA at de anbefaler å ha setebeltet festet når man sitter i setet.

Kan det være snakk om et nytt medisinsk fenomen? Setebelte-allergi :p

Ellers tenker jeg stort sett som så at dersom de anbefaler å ha setebeltet på når du sitter i setet har de sikkert en grunn. Og jeg har vel sett litt for mange episoder av Air Crash Investigations til å begynne å gjette grunner...

"Bedre føre var enn etter snar" mener nå jeg... ^_^

Har merket at det er ganske sløvt med beltebruk i USA, fløy Orlando-Chicago, og da var det ganske bra med turbulens. Småbarn løp i gangene mens fasten seatbelt lyste. Cabin Crew påpekte dette flere ganger, og fikk til svar av foreldrene at ungene "ikke ville" sitte stille... Turbulensen var såpass ille at Cabin Crew satt fastspent mesteparten av turen. Noen burde ikke få lov til å ha barn.

Lufthansa sier vel i sine annonseringer at det er påkrevet at du har på beltet så lenge du sitter i stolen... Godt råd!

Husk at i USA er det mange som heller ikke bruker setebelter i bil, eller hjelm på motorsykkel, fordi det er against their freedoms.

Indianerne i Az slo seg vrange når man påbød setebelter, slik at i AZ er det kun påkrevet by law i forsete - mens baksetet (og for indianernes del, lasteplanet på pick-up-trucken) er "beltet frivillig" - i den grad det finnes på lasteplanet da...

Husk at i USA er det mange som heller ikke bruker setebelter i bil, eller hjelm på motorsykkel, fordi det er against their freedoms.

Enda et eksempel på at det finnes mange idioter i Amerika......

BF:naughty:

.

Mulig dette er et problem i AZ, men ellers i landet bruker vi setebelte - og det følges godt opp av politiet.

Enkelte delstater har ikke påbudt hjelmbruk for motorsykler, men havner du i ulykke, lar forsikringsselskapet deg svi hvis du ikke har hjelm, så du ser ikke mange uten ...

Det er vel etterhvert fulgt ganske godt opp, men som sagt måtte AZ gi etter for indianernes krav om å kjøre med pax på lasteplanet - og dermed kun påby bruk av beltet i forsetet. Dog er det jo masse skilter med "buckle up"....

Noen bilder jeg kom over ifbm med en link fra pprune, hvor man ser hva som skjer med paneler over passasjerer som ikke har beltet på når det har gått som minst ønskelig:

Airbus_Qantas_Vol_QF_72_07_10_2008_2.jpg

Airbus_Qantas_Vol_QF72_07_10_2008_2.jpg

-A

De burde inkludere i safetydemo at passasjerer som forårsaker slik vi ser på bildene vil bli saksøkt for repkostnader.

Back