Fast track OSL

Jeg tror det har vært mye frustrasjon hos SAS med fast track på OSL: Ikke bare er trykket på FT veldig stort, men måten den organiseres på er jo helt håpløs: Ofte med én eller maks to sluser åpne for å håndtere en ganske stor passasjermengde. Det er på denne bakgrunnen at vanlig sikkerhet i 8 av 10 tilfeller er mye raskere enn FT. Tirsdag ettermiddag kan være et eksempel i så måte: Da sto FT-køen ut i innsjekkingsområdet, mens det gled fint gjennom vanlig sikkerhet.

Med en egen FT for SAS/*A, som på CPH, så reduseres pågangen betraktelig, samtidig som SAS får bedre kontroll med produktet. Slik det er nå, betaler SAS betydelige summer til Avinor, men hva de får tilbake for summene, er ganske skralt.

Hva er poenget med det?
Fint for oss andre da, som slipper å stå i kø med Gulligaen til SAS i den ordinære FT.

Det er ikke umulig at de da vil redusere kapasitet i den eksisterende fast track hvis det skulle vise seg at en av de største brukerene vil ha sin egen. Så ikke sikkert du bør glede deg for tidlig

Alltid like gøy å se på "viktigperene2 som velger FT selv om det er mondre kø på den vanlige. Da ler jeg like godt hver gang. Jeg er så enkel at jeg går der det er minst folk :-)

Jeg tror det har vært mye frustrasjon hos SAS med fast track på OSL: Ikke bare er trykket på FT veldig stort, men måten den organiseres på er jo helt håpløs: Ofte med én eller maks to sluser åpne for å håndtere en ganske stor passasjermengde. Det er på denne bakgrunnen at vanlig sikkerhet i 8 av 10 tilfeller er mye raskere enn FT. Tirsdag ettermiddag kan være et eksempel i så måte: Da sto FT-køen ut i innsjekkingsområdet, mens det gled fint gjennom vanlig sikkerhet.
Du tar ikke tak i det som er dummest, at slusene for "Fast track" på OSL er konstruert slik at de faktisk tar lengere tid per passasjer enn de vanlige slusene. SAS må forlange å få "Fast track" med sluser som er minst like raske som de vanlige slusene.

Du tar ikke tak i det som er dummest, at slusene for "Fast track" på OSL er konstruert slik at de faktisk tar lengere tid per passasjer enn de vanlige slusene. SAS må forlange å få "Fast track" med sluser som er minst like raske som de vanlige slusene.

Og ikke helt på siden slik det er i dag. Barneslusa og Fasttrack burde ha byttet plass - evt flyttet fasttrack så nærme rulletrappa fra togene som mulig.

I siste Corporate News bekrefter SAS egen fasttrack på OSL:

http://www.sas.no/Bedriftsprogram/Corporate-news/ said:
På København flyplass har vi vår egen SAS Fast Track for rask passering gjennom sikkerhetskontrollen. Per i dag er det den eneste flyplassen der vi kan tilby passasjerene våre en Fast Track som er eksklusiv for SAS. På alle andre flyplasser deler vi denne tjenesten med andre flyselskaper. Men i begynnelsen av neste år kommer vi også til å tilby en eksklusiv SAS Fast Track for deg som reiser med oss fra Oslo Lufthavn, Gardermoen.

Definitivt. "Fast" track på OSL er pr. nå helt håpløst.
Hvordan skal 2 håpløse "fast" track være bedre enn 1 håpløs "fast" track?

Når flyselskapene som idag betaler ekstra for å bruke en sluse som er tregere enn andre sluser uten å klare få OSL til å skjerpe seg hva er da sannsynligheten for at SAS klarer det alene?

Når flyselskapene som idag betaler ekstra for å bruke en sluse som er tregere enn andre sluser uten å klare få OSL til å skjerpe seg hva er da sannsynligheten for at SAS klarer det alene?

Avtale, KPI, SLA oppfølging

Slutt å tull. I peak er det kanskje litt kø i fast track og, men normalt går det veldig kjapt å gå gjennom der.

Slutt å tull. I peak er det kanskje litt kø i fast track og, men normalt går det veldig kjapt å gå gjennom der.
Man kan diskutere om det er gjort med overlegg eller pga. inkompetanse, men det bør ikke være noen tvil om at "fast" track på OSL tar lengere tid per person som passerer slusen enn hva man har med de andre slusene.

Du kan ta tiden, du kan spørre de som jobber der eller du kan se på beskrivelsen flere har postet av hvilke forskjeller det er som gjør "fast" track tregere enn andre sluser på OSL.

Jeg kan ikke skjønne at flyselskapene ikke har reagert på denne skandalen.

Det er jo også bare i peak det er kø i den vanlige sikkerhetskontrollen, og bare da det er behov for fast track.
Men når den er tregere enn vanlig kø også når det er peak så har den lite for seg. Selv om "fast" tar lengere tid per person som skal gjennom slusen kunne den vært raskere om de hadde nok sluser oppe, men slik er det ikke for ofte.

Husker godt engang det var kaos i sikkerhetskontrollen og en halvtimes kø til sikkerhetsslusene som snirklet seg gennom innsjekkingshallen. Jeg tenkte at endelig skulle det være nyttig å ha "Fast" track. Men neida, vaktene sa at alle måtte stille seg i samme lange kø. Og når køen endelig kom frem til sikkerhetsslusene ble den splittet i vanlig og "fast". Og derifra gikk selvsagt køen for "fast" tregest.

Mitt inntrykk er at selvom det er kø i FT så flyter denne mye bedre enn den vanlige køen.

Dette pga av at majoriteten av de som går i FT kan forberede seg til sikkerhetskontrollen, og de vet hva som piper og hva som ikke piper, pluss at de ikke prøver å ta med seg en liter med hårspray el.

Mitt inntrykk er at selvom det er kø i FT så flyter denne mye bedre enn den vanlige køen.

Dette pga av at majoriteten av de som går i FT kan forberede seg til sikkerhetskontrollen, og de vet hva som piper og hva som ikke piper, pluss at de ikke prøver å ta med seg en liter med hårspray el.
Joda, de som bruker FT er mer effektive, men det blir spist opp av at man bruker tregere sluser på FT. Hadde man brukt samme type sluse i FT som ellers så hadde det nok gått raskere per person.

For de som ikke har fått det med seg så kommer folk seg raskere gjennom de vanlige slusene fordi:
-flere kan samtidig legge i kurvene
-man kan selv hente kurver
-man kan dra kurvene til side etter scanning slik at de ikke sperrer for andre kurver
-man har flere steder de reisende kan stable kurvene slik at de ikke sperrer for andre kurver

Som sagt er de som har konstruert/bestilt slusene for "fast" track fullstendig inkompetente eller så har de med overlegg sørget for at de er tregere enn de vanlige slusene.

Min erfaring er at alt i alt så går det raskere å gå via fast tracken – men det jeg føler er at køen i seg selv går tregere og de reisende på FT er tregere… Det er mer dubeditter, velknytte skjerf osv, samt at jeg føler noen av dem har så inderlig god tid siden de allikevel er på fast track.

Alt avhengig av tidspunkt synes jeg. Tidlig på hverdagsmorgenene (7-ish-flightene) er det majoritet av erfarne reisende så det glir veldig bra både i fast og slow. Jeg har enda tilgode (i år) å bruke mer enn 10 minutter i sikkerhetskontrollen på OSL (majoriteten av gangene har jeg gått i vanlig kø). Som tidligere nevnt - OSL gruser de fleste andre tilsvarende plasser på security og køhåndtering.

Back