'Farvel til DC-10' - Birmingham 22-24.Februar

Og det er plasser igjen på sightseeingflightene fra Birmingham både på lørdag, søndag og mandag, siste tjangs til å få flydd denne store 3-motors, klassiske Douglas'n (og MD-11 følger jo hakk i hel senere i år).
 
Klart for takeoff, kun 35 (entusiastiske) passasjerer + 18 flightcrew eller så ombord fra Dhaka til Kuwait og Birmingham; vinduseter og 5-setere å sove på til alle ! :)
 
Yep, too bad !
En liten DC-10-skål utbringes her fra Birmingham.
Etter 15 timer flotte timer ombord, inkl. langt fuel stop i Kuwait, var det faktisk helt ok å miste Sas videre hjem til CPH og OSL. :)
 
Yep, too bad !
En liten DC-10-skål utbringes her fra Birmingham.
Etter 15 timer flotte timer ombord, inkl. langt fuel stop i Kuwait, var det faktisk helt ok å miste Sas videre hjem til CPH og OSL. :)

Vi får vel en tripraport fra deg?
 
Takk for topp rapport !:up: men hva er "scrap" ? Ingen trenger reservedeler....
Er vel ikke store etterspørsel etter ølbokser i Dhaka, brus ja...
 
... men hva er "scrap" ? Ingen trenger reservedeler....
Er vel ikke store etterspørsel etter ølbokser i Dhaka, brus ja...

Motorene har fremdeles en del timer på seg, så planen skal være å demontere disse og prøve å selge dem. Resten går vel rett til huggeren, sammen med en annen DC-10 eller to som står på DAC. `Sky Capital Airlines´L-1011 er dessverre langt inne i nevnte prosess, og minner mer om en halvspist fisk enn det stolte flyet det en gang var.
 

Attachments

  • DAC.jpg
    DAC.jpg
    32.6 KB · Views: 380
Takk for topp rapport !:up: men hva er "scrap" ? Ingen trenger reservedeler....

Er vel ikke store etterspørsel etter ølbokser i Dhaka, brus ja...


FedEx og noen andre fraktselskaper har fortsatt en grei flåte av disse hvor reservedeler kan komme til nytte.
 
Hvilken data og historie har denne maskinen? Ser ut som har vert i Canadian Airlines tidligere, "Club Empress"
 
Hvilken data og historie har denne maskinen? Ser ut som har vert i Canadian Airlines tidligere, "Club Empress"

Nope, -ACR er faktisk den eneste maskinen som ble levert direkte til Biman.
Men interessant nok ba Biman MDouglas om å få den levert med Singapore Airlines´ orginale veggtapet, BG hadde behold denne på maskinene de kjøpte fra SQ, og ville ha en ´uniformert´ flåte i så måte. :)

Biman´s DC-10 historikk :

S2-ACO (46993 / 263) del SQ 29-11-78, del BG 16-8-83
S2-ACP (46995 / 275) del SQ 03-03-79, del BG 09-8-83
S2-ACQ (47817 / 300) del SQ 30-11-79, del BG 30-11-83

S2-ACR (48317 / 445) del BG 30-12-88 (new; 2nd last DC-10) ACTIVE

S2-ACS (46543 / 341) del CP 26-11-80, del BG 15-12-99, WFU no titles stripped for parts in DAC
S2-ADA (46999 / 289) del SQ 29-08-79, then RG WA GA WA, to BG 20-07-93, to Aeroflot Cargo 26-01-94, then Arrow Air
S2-ADB (47818 / 305) del RG 25-01-80, then WA GA, to BG 20-07-93, to McDD 11-09-96, then Caledonian-JMC-DAS-Avient*
S2-ADN (46542 / 295) del CP 02-11-79, to BG 20-11-00, WRITTEN OFF CGP 01-07-05

(SQ=Singapore Airlines; BG=Biman; CP=Canadian Pacific, RG=Varig Brazil; WA=World Airways; GA=Garuda Indonesia; del=delivered; WFU=Withdrawn From Use)
 

Attachments

  • bix.jpg
    bix.jpg
    38.7 KB · Views: 198
  • bix2.jpg
    bix2.jpg
    32 KB · Views: 191
Last edited:
Det er vel ikke umulig de har drevet en viss grad av kanibalisering for å holde flåten i stand mot slutten
 
Back
Top