'Farvel til DC-10' - Birmingham 22-24.Februar

Et lite spørsmål. Hvorfor hadde de fuelstop i KWI underveis? så vidt jeg kan se har DC-10-30 nok range til å gjøre DAC-BHX direkte med full last.

Det får de lærde mene noe om, om strekket er i lengste laget i motvind vestover, om BG ville gjøre mere ut av siste turen, eller om det på noen måte lønner seg å fuel'e mindre i DAC for billig etterfylling i Kuwait, men de fløy i alle fall Birmingham-Dhaka nonstop i går og natt, siste ferryflight hjem, med en' ekstra, heldig sjel om bord. :)
Vi var ca. 28 pax som hadde betalt billett for BHX-DAC forrige torsdag, og det var nok ikke akkurat det antallet en hadde trodd og håpet på, så BG tapte nok en del $$ på dette, men fikk mye igjen i publisitet og goodwill i UK før oppstarten av DAC-BHX-JFK med 777 senere i år, og det var og veldig bra salg på de 9 charterene fra BHX. Aller siste på mandag var det ca. 270 ombord, landingen på klappsete bakerst i flyet under motor nr. 2 kommer til å huskes lenge. :)

Last edited:
Takk for svar Eirik. Lurer på hvem den heldige ekstra passasjeren var?

Ellers, får Biman 5th freedom rights på BHX-JFK?

Ja. MoF hadde ikke plass til flyet før om tidligst et halvt år, og med diverse lisenser som utgår snarligen var Biman nødt til å se etter andre alternativer. Et museum i England var på tale, men det fantes visstnok ikke utstyr til å demontere motor#2 der (Biman ville beholdt motorene for videresalg), så enden på visa ble å selge til den eneste som har lagt inn bud på hele skuta 'as is is' og fly den tilbake til Dhaka.

Nearly two weeks ago we traveled around the world – literally* – to bring you, our reader, coverage of the last passenger DC-10 flights ever.

While we hope you enjoyed our stories and photos, we do have one more thing, though, before we call our coverage a wrap: a super sweet video. We placed two Drift HD170 stealth mini video cameras in various places throughout the airplane from the cabin to the flight deck on our flight from Dhaka, Bangladesh to Birmingham, UK, via Kuwait City. Between the two we collected hours of video, which we boiled down over the past week to four minutes of pure av-geek goodness.

http://airchive.com/blog/2014/03/04/dc10-video/

Og jeg vant giveaway'ene til Seth !!! :)
http://blog.wandr.me/2014/02/final-dc-10-flight-giveaway/
:musikk:USA:cheers:

Hehe, Grattis ! :)

Seth og jeg (= mitt initiativ, hans cash…) kjøpte forøvrig opp det som var av alkohol ombord fra Dhaka: en´ halvflaske champagne og en´ hvitvin !
Jeg er forøvrig tilbøyelig til å påstå at det var samme innholdet i begge, smakte som en eller annen helt grei dessert´vin, og rimelig langt unna det jeg forbinder med champis eller hvitvin !

Litt OT , men vet at Biman fikk DC 10-30 fra SQ ( som jeg fløy da de var nye ). Ble de høgd opp i Dhaka ?

Litt OT , men vet at Biman fikk DC 10-30 fra SQ ( som jeg fløy da de var nye ). Ble de høgd opp i Dhaka ?

Mener de de 3 eksemplarene som BG fikk fra SQ på 80-tallet alle står på DAC og vil bli hogd opp der.
Både -ACO og -ACP fløy så sent som i fjor.

S2-ACO (46993 / 263) del SQ 29-11-78, del BG 16-8-83
S2-ACP (46995 / 275) del SQ 03-03-79, del BG 09-8-83
S2-ACQ (47817 / 300) del SQ 30-11-79, del BG 30-11-83

Last edited:
Back