Fare for streik i SAS DK

Ja, her er virkeligt tale om en person, der er uden for pædagogisk rækkevidde.

Jeg har stor forståelse for de fleste af de krav som kabinepersonalet kommer med - der er faktisk mange forhold, der idag er under al kritisk - både mht schedulering, pauser, fridage osv. Det har der været længe og forholdene bliver blot dårlige og dårlige fordi man fra SAS side mister mere og mere overblik eller (hvilket jeg ikke tror og håber) fuldstændig negligerer at det er mennesker der er ansat, der alle har et liv ved siden af der også gerne skulle hænge sammen.

Når det så er sagt, så kan jeg ikke forstå at man som kabineansat kan og vil være tjent med en så klodset leder i CAU. Jeg ville selv have meldt mig ud på stedet - efter nogle af de udtalelser han kommer med. Fair nok at det er en benhård forhandlingssituation, men at gå ned på så lavt plan som CAU gør og konstant medvirke til mudderkastning mod sin arbejdsgiver - det er ganske enkelt uacceptabelt. Hvis jeg var leder i SAS, så ville jeg også gå i baglås og jeg ville virkeligt have svært ved at tage CAU seriøst. Faktisk synes jeg mange af de udtalelser der både kommer fra CAU og fra nogle få ansatte i CAUTION (CUA's medlemsblad) er direkte skadelige for SAS og burde føre til direkte fyring på gråt papir.

Hvis det virkeligt er så skidt at være ansat i SAS - så find da et andet job - prøv at se om det er bedre hos Sterling - det er jeg nemlig ret sikker på det ikke er.

Jeg bor selv sammen med en kabineansat hos SAS - hun har faktisk overordnet ganske flotte arbejdsforhold - Ja, der er blevet skåret meget ned de senere år, hvilket rent faktisk er helt fair. Men det er stadig gode arbejdsforhold. Der er en del skønhedspletter i hverdagen der ikke fungerer - bl.a. schedulering, der sjældent er optimalt, placering af fridage, som gør det praktisk taget umuligt at få et almindeligt familieliv til at fungere, pauser i løbet af arbejdsdagen, meget lange arbejdsdage osv. Alle disse ting er mindre irritationsmomenter i dagligdagen, men er ikke store problemer man ikke kan leve med.

Omvendt er det også meget simple ting at få rettet fra SAS side, så mon ikke når selskabet kommer helt på fode igen, at der kan arbejdes for det også. Når man ser på CAU's altid negative, sure og angribende opkast, så kan jeg godt forstå at ledelsen i SAS ikke er særligt i mødekommende. Det vile jeg heller ikke være.

Det er utroligt at de ansatte bliver ved med at finde sig i at blive fremsat i medierne, overfor SAS osv. på denne primitive og negative måde. Den kommunikation der kommer fra CAU (og for den sags skyld altid har været sådan) er på et lavere plan end når børnene i børnehaven skændes. Stop det nu CAU - bliv voksne og sænk de røde faner - klassekampen er forbi - idag drejer verdens rundt når man samarbejder med sin arbejdsgiver.

Det kunne jo tænkes at SAS i fremtiden ville blive mere venligtsindede omkring personalegoder og vilkår, hvis de ikke altid skulle råbes af og kræves af. Personligt ville jeg ihvertfald ikke give mere end absolut minimum, hvis mine ansatte talte sådan til mig. Faktisk er jeg sikker på de ikke var ansatte længere end til d. 1. hvis de talte sådan til mig.

Det er sgu for lavt....

Så får vi håpe at det kun er de Crock's som ikke skal på jobb i dag som går på møte , og at det ikke blir noen spontanaksjoner ut av dette

Og at de klarer å la uniformen henge igjen hjemme

Det gjøres klart for siste runde ;

http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=11996

Gode kolleger,

Om morgenen torsdag den 19. oktober besluttede forligsmanden endnu engang at tage en pause i forhandlingerne mellem SAS og CAU angående en ny overenskomst. Forhandlingerne genoptages lørdag kl. 12.00.

Med baggrund i, at vi stadig forhandler via Forligsinstitutionen, er det ikke muligt for os at gå i detaljer med hvad det er der gør, at vi ikke kan få forhandlingerne afsluttet. Følgende vil vi dog gerne slå fast; CAU har i lighed med, hvad der er tradition for CAU, vist stor fleksibilitet i forhandlingerne. CAU har ikke på nogen måde interesse i, at afskære SAS, og dermed vore medlemmer, fra nogen given produktion. Hvis SAS beskriver hvad der er deres problem, vil CAU altid forsøge at indrette vore aftaler således, at mest mulig af produktionen kan gennemføres; vi kan dog ikke sætte vore medlemmers helbred over styr, og derfor er der visse dele af overenskomsten der skal forbedres og andre dele som skal fastholdes. På trods af CAU’s fleksibilitet i forhandlingerne, har vi mødt meget lidt forståelse, og endnu mindre imødekommenhed fra SAS’ side. I stedet for at fokusere på de begrænsninger i overenskomsten, som forhindrer at SAS’ produktion kan gennemføres, virker det som om SAS blot ønsker, at overenskomsten skal være helt åben, at hovedreglen er den ugentlige arbejdstid og alt derimellem er frit tilgængelig for SAS. Det hverken kan eller vil CAU acceptere, og hvis SAS ikke snart vågner op, og indser, at de er nødt til at anerkende cabin crews ret til en værdig, rimelig og arbejdsmiljømæssig korrekt behandling, ender dette års overenskomstforhandlinger i en storstrejke allerede i næste uge.

Skulle forligsmanden vælge at lave en forligsskitse ud fra det der ligger på bordet i dag, må vi nok konstatere at bestyrelsen i CAU kun vil behøve få minutter til at votere, før vi efter al sandsynlighed, vil afgive et negativt svar, så heller ikke her vil der ligge nogen redning for SAS. Der er kun en vej for SAS, kom ind i realitetsforhandlinger, vis respekt for det flyvende personale man har ansat, og giv dem ordentlige arbejdsforhold.

Bestyrelsen

Hmmm. Alltid trist når partene ikke kommer til enighet eller har samme virkelighetsoppfatning. Taperne ved en konflikt vil uansett være passasjerene.
For norske passasjerer vil vel ikke konsekvensen bli så stor nå som den ville ha blitt bare for noen år siden, da det meste av trafikken ut i Europa måtte via CPH. Med alle direkterutene ut med BUSK er jo den problematikken mindre. Det som er spennende er å se hva som skjer med langrutene om det blir konflikt.. Skal jo ut på tur til NYC til uka.. Kanskje det blir noe annet enn SAS denne gangen. :(

Du är ju välkommen att flyga till USA via Stoclholm om du ska flyga med SAS och om det finns plats:cry: !!!

http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=12006

CAU og SAS har underskrevet ny overenskomst

Det er med glæde, at vi kan informere om, at CAU og SAS i dag, mandag den 23. oktober kl. 07.30, efter 44 timers uafbrudt forhandling, har indgået ny overenskomst.

Aftalen indeholder i korte træk:

- 1 årig overenskomst (01MAR06 - 28FEB07)
- Een ny fælles lønskala, baseret på den gamle lønskala
- Lønstigning 3,5 %
- SCC tillæg på Q400
- Eet 5/3 - system
- Max 42 timer på ugen
- Max 10 timer på dagen (mulighed for udvidelse 4 gange per måned)
- Charteraftale på kortlinje bortskrevet
- Arbejdstid på året fastholdes på 1620; tiden reduceres for deltidsansatte proportionelt
- Ny forbedret mealstopsaftale
- 14 timers hvile på hjemmebase, også i afviklingen
- Begrænsning i antal nattjenester
- "Superfridage"
- Låsning af fridage for 80 % deltid
- Check out efter 02.00 kan ikke efterfølges af check in i samme
døgn
- Kompensation ved check-out på planlagt fridag
- Forbedret charteraftale udenfor kortruteområde
- "SIFU"
- Seniordeltid tilbage i aftalen
- Fonden forlænget med aftalens løbetid
- Alle øvrige aftaler fastholdes

Ovenstående var ikke opnået uden jeres fulde opbakning!

Vi vil snarest udsende mere detaljeret information om aftalen. Men i første omgang vil vi glæde os over aftalens indhold, og at vi undgik strejken.

Hilsen

Bestyrelsen

Dejligt at vi undgik en strejke i denne omgang! Det har været hårde forhandlinger og lad os håbe at begge parter trods alt er tilfredse med resultatet så vi forhåbentlig kan undgå dette igen scenario næste år...

Back