"Få raskt et gullkort"

Re: "Få raskt et gullkort"

Er det jo håp om at man fyker på ferie på torsdag med gullstatus da. Satser i så fall på medgjørlige drager i loungen i FRA

I og med at alle gamle "Gull-kunder" antagelig vis ikke får bruke de indre gemakker på OSL fra 01.11.2013, trenger vel SAS også noen som er på "edelsten" ikke "metall", det de markedsmessig gjør nå er veldig smart.

Du får et Gull-kort easy-peasy, som gir tilgang til "gamle-dagers" Business Class lounge, og drar til skikkelig for "Diamond/Falk" i de indre gemakker.

Markedsføringsmessig er dette akkurat det samme de gjorde med Economy Plus --> hvor du kun se gjennom kabinen at varm-mat ble servert i C-klasse, mens du selv satt med frossen roastbeef og potetsalat ???

I og med at alle gamle "Gull-kunder" antagelig vis ikke får bruke de indre gemakker på OSL fra 01.11.2013, trenger vel SAS også noen som er på "edelsten" ikke "metall", det de markedsmessig gjør nå er veldig smart.

Du får et Gull-kort easy-peasy, som gir tilgang til "gamle-dagers" Business Class lounge, og drar til skikkelig for "Diamond/Falk" i de indre gemakker.

Har du noe inside om dette ? Dessuten er det vel bare easy-peasy å få gull for de som benyttet seg at 2*Europa t/r. Ellers er det jo bare hardcore flying som gjelder.

Ser man bort "tilbudet" fra dette er det jo 45/50000 som gjelder, og det er vel ikke easy-peasy. Eller ?

Ser man bort "tilbudet" fra dette er det jo 45/50000 som gjelder, og det er vel ikke easy-peasy. Eller ?

Det er vel betydelig enklere enn det var i sin tid? Jeg synes å huske et gullkrav på 90.000 poeng en stund før innføringen av bonusforbudet i 2002. Mulig jeg husker feil.

Det er vel betydelig enklere enn det var i sin tid? Jeg synes å huske et gullkrav på 90.000 poeng en stund før innføringen av bonusforbudet i 2002. Mulig jeg husker feil.

Ja, du har kanskje rett i det. Selv brukte jeg å kvalifisere med 50 biz flights pr år til utlandet. Kravet var vel også 100.000 poeng en periode. I dag er det 45 segments, uansett klasse.

Kravet har vel i realiteten blir senket etter at flere har fått restriksjoner fra arbeidsgiver om hvilke biletter som kan benyttes, meg inklusiv.

Poenget mitt var bare at uten den "challange" SAS nå har kjørt, så kreves det en del flighter for å få gull, og det gjelder jo de fleste av EBG i dag. Riskoen er jo at alle nå blir negradert hvis det kommer nye nivåer osv. Stor sett så taper vi på det. De eneste som har tjent på dette var de som var smarte nok til å få seg et gullkort for så lavt som ned under 4000 NOK. Men mine 40 - 50 segmenter i året føler man seg litt snurt, selv om man kanskje skulle prioritert en eller to helger å ta disse turene? For meg var det ikke aktuellt først da jeg trodde jeg fikk full bix opptjening i Z hos Swiss, men når det røyk, så får vi se om det er mulig å nå 45 eller 45.000 på annen måte.

Er ikke bare fornøyd med endringene som dere skjønner, og det kan jo bli veldig rart å reise uten status. Det var jo ca 15 år siden sist, bortsett fra en del DY turer til ARN og CPH, men det er jo greit nok liksom, da prisene var lave på de turene

Poenget mitt var bare at uten den "challange" SAS nå har kjørt, så kreves det en del flighter for å få gull, og det gjelder jo de fleste av EBG i dag. Riskoen er jo at alle nå blir negradert hvis det kommer nye nivåer osv. Stor sett så taper vi på det.

Joda, du har nok helt rett i at det fortsatt er en del "jobb" med å få gullkort. Det kunne vært interessant å vite hvor mange som ender opp med gull etter snarveien vi fikk, men fortsatt er det vel slik at flertallet av EBG'ene hos SAS har gjort seg fortjent til dette med mye reisevirksomhet. :)

Etter at alle økonomiklassene hos SAS fikk 100% opptjening (i motsetning til 25% tidligere) i 2012, så har det jo blitt "mye" enklere å oppnå gull, særlig om man har et par IC turer per år + småplukk rundtomkring i Europa. Jeg rekvalifiserte til gull forrige periode ved å fly 3 t/r til USA i økonomi/business og to rundturer i Europa. Det er mer reising enn andre på min egen alder gjør, men betydelig mindre enn hva mange roadwarriors er med på.

Joda, du har nok helt rett i at det fortsatt er en del "jobb" med å få gullkort. Det kunne vært interessant å vite hvor mange som ender opp med gull etter snarveien vi fikk, men fortsatt er det vel slik at flertallet av EBG'ene hos SAS har gjort seg fortjent til dette med mye reisevirksomhet. :)

Tror du har helt rett. De som har opptjent på gamlemåten, er nok i flertall vil jeg tro.

Og ja 100 % opptjening i alle economy har gjort det lettere, og total sett er det enklere nå enn tidligere. Men hvis jeg nå, pga endringene, ikke når gull i denne perioden, mens samtidig mange andre har fått det til en billig penge, så vil jeg nok ikke være helt happy med det. Ikke misforstå dette som om jeg ikke synes dere som har reist rundt i Europa denne mnd ikke fortjener det. Beundrer faktisk innsatsviljen deres, så nyt EBG mens dere kan det, og sørg for å få valuta for investeringen.
Poenget mitt er bare at SAS har en del "gamle" EBG som også burde ivaretas på en OK måte. Håper derfor det nye EB 2.0 faktisk gjør det, og ikke degraderer EBG fra hva det er i dag.

For min del kunne de for eks innføre at 10 eller 15 år som EBG gir deg EBG for livstid, og ikke som nå at man må vente til over 60 for å få et dette. Vet at andre program i alle fall tidligere hadde dette ved 10 år.

Jeg er spendt på hvordan Diamond kortet til SAS kommer til å se ut. At det medfører at dagens gullnivå blir redusert ned mot et sølvnivå tviler jeg på. Det er dessverre ikke første gang PeterFox kommer med bastante påstander som han ikke vil dokumentere hvor han har fra, eller spesifisere at det kun er spekulasjoner fra hans side. Litt mer ryddighet fra hans side, ville vi ha satt pris på.

Det er riktig at det var 90 000 poeng før bonusforbudet ble innført. At de skulle gå tilbake til det tror jeg heller ikke. F.eks. har jo Lufthansa et krav på 50k poeng/miles for å få gullkort/senator status. Hadde SAS endret på dette hadde de nok mistet en del kunder over til Lufthansa sitt bonusprogram.

Er det noen som tror at stort mer enn 150 folk har kjøpt seg 2 turer i Plus for å få gullkort? Selv tviler jeg på det, hvis vi ser på antallet som fremkommer på våre sider, og vårt svenske broderforum sine sider.

BF:fly

Så ett sted det ble spekulert i at årsaken til denne kampanjen var for å få opp booking tallet i pluss klassen, siden regnskapsåret til SAS går til 1nov. Antagelig bare svada spekulasjoner.

Så ett sted det ble spekulert i at årsaken til denne kampanjen var for å få opp booking tallet i pluss klassen, siden regnskapsåret til SAS går til 1nov. Antagelig bare svada spekulasjoner.

Skal ikke se bort ifra at du har rett. Personlig tror jeg at dette kan være en av grunnene. På en annen side vil vel ikke 4 segmenter og 150 pax gi mer enn 600 tilsammen. Dette vil være være en liten andel av samlede pax i plus for en måned.

Men mest hyggelig er det jo for de ca 150 som jeg sikker møter i en eller annen lounge fremover.

Haha. Hjelper vel lite på regnskapet når folk betaler under 1000 kr. for billetten. SAS kjører denne typen kampanjer for å få flere lojale reisende. Det er svært gunstig å få flere opp på sølv- og gullnivå ettersom slik status kan ha stor innvirkning på fremtidige reisevaner. Det er altså ikke det å få folk opp på statusnivå som SAS tjener penger på, men alt folk gjør etter at status er nådd.

Haha. Hjelper vel lite på regnskapet når folk betaler under 1000 kr. for billetten. SAS kjører denne typen kampanjer for å få flere lojale reisende. Det er svært gunstig å få flere opp på sølv- og gullnivå ettersom slik status kan ha stor innvirkning på fremtidige reisevaner. Det er altså ikke det å få folk opp på statusnivå som SAS tjener penger på, men alt folk gjør etter at status er nådd.

Tanken med spekulasjonen var at man kunne si til aksjonærene "pluss har vært en kjempe suksess,bare se på booking tallene siste måned"

Det et jo gjerne derfor man kjører kampanjer, enten man er et flyselskap eller bensinstasjon

Kan jo også være at oktober er høstferiemåned i flere land , og at en derfor har kjørt kampanjen denne måneden pga lavere forretningstrafikk?

I og med at alle gamle "Gull-kunder" antagelig vis ikke får bruke de indre gemakker på OSL fra 01.11.2013

Det første som slår meg er at det må bli helt avsindig trangt i det som i dag er "business-loungen" både på OSL, ARN og CPH dersom dette blir tilfellet. Det er jo til tider vanskelig nok å finne sitteplass på de travleste tidene av døgnet både i gullstuen og business-loungen på OSL. Men dette har nok noen tatt med i vurderingen.

Men det er vel fremdeles slik at gullkort gir *A gold? Da får man jo bruke Senatorlounger i FRA osv.

Men det er vel fremdeles slik at gullkort gir *A gold? Da får man jo bruke Senatorlounger i FRA osv.

Jo, men LH snakker om å begrense SEN-loungene til SEN/HON og henvise Star-gold til Business-loungene

Back