Singapore Airlines Business Class report, årets guttetur anno 2012.

Re: Singapore Airlines Business Class report, årets guttetur anno 2012.

Tusen takk for fine tilbakemeldinger, her kommer del 2 av Singapore Airlines Business Class report, årets guttetur anno 2012.

Etter litt nettsurfing, avslapping samt litt Champis i disse svært så flotte omgivelsene, bega vi oss mot gate B2.

Terminal 3 på Changi er åpnere og mye mer luftig enn Terminal 1 og 2 men en har tiltross for dette klart å beholde den koselige følelsen, som i Terminal 2 er det også i Terminal 3 etablert en karpedam.

Hvor turen skulle gå etter vi kom til Singapore ble aldri den store diskusjonen mellom oss.
Det måtte jo bli langt og det sto mellom Melbourne og Tokyo, vi ente opp på Tokyo, da vi begge har stor sans for Asiatisk kultur.
Dermed var vi på vei mot Gate B2 og skulle ta SQ12 videre til Narita, dette er samme maskin som forsetter til Los Angeles.
I valg av seter landet vi på å få vindus plasser begge to, det er jo greit når det er dag flight, men det store spørsmålet var om vi ville klare å holde oss våken på turen.

Og B2 sto 380 800 9V-SKK parkert, etter 10min venting ved gate ble boarding annonsert.
Ikke mangel på personale her i gården.

En god følelse å spasere nedover her.

På denne flighten hadde jeg sete 14A og reisemakker i 15A, dette er i fremre cabin.

Det første vi gjorde etter vi satt toss ned, var å fylle ut immigrasjonspapirer og toll deklarasjon, det er greit å bli ferdig med disse formalitetene.
Cabin Crew kom med predeparture drink, men ingen Champagne å se på brettet, kanskje på grunn av at dette var en morgen flight?
Vi spurte etter champagne og den kom.

Chief for Cabin Crew var rundt og håndhilste på flere av passasjerene, deriblant meg, han takket for at vi hadde valgt Singapore Airlines. Videre kunne han fortelle at han hadde mange nye blant sin besetning og sa at om servicen var litt upresis, så forventet han at vi kontaktet han om dette, slik at det var mulig å få rettet opp det som eventuelt ikke var tilfredsstillende.

Menyen

På vår ferd mot RWY 20C fikk vi et glimt av Cargo terminalen og noen av 747ène som SIA bruker på Cargo.

SIA har fast prosedyre i C med å innhente bestilling av after departure drink før avgang, på denne flight skulle jeg svikte Gin Tonicèn og forsøke meg på Silver Kris Sling.
Etter vi var airborne og passert 10 000ft ble Silver Kris Sling servert, jeg angret ikke på det, den var frisk og sprudlende på smak og kan anbefales.

Etter en liten time startet servering av maten, første runde var Prelude av Satay, Onion, Cucumber and spicy peanut sauce, samme som på forrige flight.

Vår ferd mot Tokyo

Forrett besto av Marinated Thai style prawn with pomelo and green mango salad, den var meget god sammen med Reiseling vin.

På dette første strekket mot Taiwan var det mye Cumulusèr og det føltes en stund som om vi flydde mellom dem.

Til hovedrett hadde vi begge også på denne flight forhåndsbestilt mat via singaporeair.com, på flygninger ut fra Singapore er det hele 41 ulike hovedretter å velge blant, valget falt på Lobster Termidor, (var noe skeptisk for jeg leste her på forumet for en tid tilbake siden om noen som hadde vert uheldig med hummeren sin hos Thai og retten ble levert tilbake på grunn av usmak).
Vi angret ikke på valget, hummeren var kanonbra, jeg fortsatte med Reiseling vinen.

Etter hovedretten måtte jeg kaste inn håndkle, da var jeg mett, stuptrøtt og var av denne grunn nødt til å legge ned sengen og få meg en strekk. Sete gjøres om til seng ved å legge seteryggen framover, brette ut en lem nede i det ene hjørnet, det er ikke nødvendig med egen madrass, alt er innebygget i setet. Sengen blir helt flat og du ligger litt diagonalt i sengen, jeg er nesten 1,90 høy og hadde ikke problemer med at sengen var for kort.

Sove prosjektet ble vellykket og jeg våknet 1,5 time før arrival 
På SQ25 på vei til Singapore ble det ingen runde rundt i flyet, følte det litt dumt å traske rundt når alle sover, siden dette var dagflight var det mange som hadde glugger åpne så da ble det foretatt befaring rund i flyet, belegget så ut til å være rimelig fullt på Biz, litt mindre på Eco, men butikken går nok bra for SIA vil jeg tro.
Her er vi fremme hvor trapp går ned til Suites Class.

ECO cabin bak Business i 2 etasje.

Trappen bak, opp fra hoved dekk.

Last edited:

Business Cabinen er flott.

Vi nærmer oss Tokyo.

Vi føy i en lang bue nord for Narita og foretok en fin landing på16R ca 17:30, vi kom oss raskt ut av flyet og satte kurs med lange steg mot emigrasjon, her sto det vakter å sjekket at emigrasjonskortet var riktig utfylt, var det feil på kortet, ble en tatt til side, med dette som en medvirkende grunn gikk dette svært raskt, i det vi kom til bagasjeutlevering kom våre kofferter seilende ut på båndet, her fungerer det med priority taggs ja.

Noen få spørsmål i tollen, så var vi klar for å finne minibank, dette var lettere sagt enn gjort, vi måtte tilslutt spør i en informasjons skranke, vi fikk tak i Yen og var klar for tur videre.
Gikk innom JR – Japan Railways billettkontor, hvor vi kjøpte billett med Narita Express til Tokyo.
Nede på plattformen fikk vi et godt inntrykk, ikke noe søppel eller sneiper hverken på perrong eller nede i skinnegangen. Også inne på toget var standarden meget bra.

Toget til Tokyo var ikke noe hurtigtog, så turen tok en times tid.
Vi sjekket inn på Hotel Ryumeikan, som ligger like i nærheten av togstasjonen, rommene er små, men relativt nytt samt bra standard.

Vi hadde på forhånd vert litt spent på hvordan formen ville være etter en så lang omvei via Singapore, men det kan jeg si, vi var opplagte begge to. Vi innkvarterte bagasjen på rommene og tok turen ut på byn for å spise middag og drikke litt øl før vi la inn årene for denne dagen, som egentlig hadde vart ganske så lenge.

Våknet frisk og rask neste morgen og sjekket ut litt før 07:00

Vi Kjøpte med oss noe frokost på veien tilbake mot Tokyo train station.
Vi hadde kvelden i forveien kjøpt billetter med Nozomi Shinkansen nr. 15 med avgang 08:10

På dette strekket mot sør, er Nozomi den raskeste Shinkansen, den tilbakelegger turen fra Tokyo til Hiroshima på 3 timer og 55 minutter. På dette strekket kan du velge mellom 3 typer Shinkanser hvor de andre to er Hikary Shinkansen og Kodama Shinkansen, disse to har flere stopp og bruker dermed opptil drøye 2 timer lengre tid på strekningen, men de er også rimeligere å reise med, så det er opp til en selv ut ifra hva du vil bruke tiden på.

Shinkansen er meget punktlig og den så ut til å ha et svært bra belegg, servicen om bord er meget bra med blant annet salg av mat og drikke, øl inkludert.
Den Japanske skjønnheten kom regelmessig rundt med salgsvogn, hun bukket høflig flere ganger både når hun kom inn og gikk ut av vognen.
Denne damen vi handlet hos bukket og takket i ett sett, både mens hun fant fram varene og tok i mot betaling, morsomt.

Da vi ankom Hiroshima, leverte vi kofferter inn på bagasje oppbevaring og tok lokal trikk ned mot Hiroshima atomic bomb dome.

Det gikk mange tanker gjennom hodet når jeg sto her, Hiroshima Atomic Bomb Dome, meget sterke inntrykk.
En stille stund for seg selv, før vi fortsatte inn i Peace Memorial Park.

Peace Memorial Park er en minnepark som ligger på nordsiden av en øy i elven, her ligger det også et musé som hadde en gripende utstilling i form av rester av bygningskonstruksjoner, eiendeler og bilder som dokumenterer den grusomme hendelsen og de lidelser befolkningen gjennomgikk her 6. august 1945 og i tiden etter.
Jeg velger å ikke ta med bilder av dette.

Det ble trikk tilbake til togstasjonen.

På holdeplassen ved togstasjonen sto det store mengder av disse, Toyota Crown, som brukes som drosje over hele Japan.

Last edited:

Vi gikk for å hente våre kofferter, kjøpte billetter med Nozomi Shinkanse nr 134 og tok turen tilbake mot Kyoto.

Og avgårde mot Kyoto bar det mens vi slukket tørsten med denne

Mens rismarker og bebyggelsen for forbi i 300 km/h. Togene kan være opp til 500 meter lange, med en relativ fart på 600km/h var en passering gjort på noen få sekund, rått.

I Kyoto bodde vi to netter på APA Hotel Kyotoeki-Horikawadori, billig alternativ, nært togstasjonen. Rommene var veldig små, kunne ikke bodd lenge på så begrenset plass.

Lørdag sto et besøk til Nijo Castle på programmet. Dette er et gammelt keiserpalass/Shogunpalass bygget på 1600 tallet. Gulvet inne i hovedbygningen har innlagt et mekanisk alarmanlegg som lager lyder som en nattergal når du går på det. Det er jernklammer som gnis mot en annen når du går på gulvet som lager lyden.
Dette ble gjort for å øke sikkerheten og beskytte at uønskete personer, som for eksempel en Ninja kom på besøk for å ta livet av Shogunen.
Området har også et nydelig parkanlegg.

Så gikk turen videre til The Golden Pavilion. Det er et Buddhistisk tempel på området, Paviljongen er utvendig belagt med blad gull, anlegget har et tilhørende fantastisk hage- og parkanlegg. Japansk hage arkitektur er en opplevelse å bevege seg rundt i.

Noen kvartaler nedfor fant vi en privatdrevet trikk, etter å ha forsket en stund på det mysteriet å få løst billetter, var vi klare for avreise, vi fulgte trikken et stykke, turen var meget fascinerende.

På ettermiddagen spaserte vi rundt i Kyoto sentrum, ved elven var det mange fine og idylliske små gater.

I gatene i Kyoto møtte vi på disse to, dem så meget forskrekket ut da de fikk øye på to blekansikter.

Søndag var vi klar for retur til Tokyo, også dette med Nozomi Shinkansen.

I Tokyo bodde vi på The B Hotel i Roppongi, ikke et sted jeg kan anbefale men det var billig og bare 80 meter til trapp ned mot T-banen så det var sentralt i forhold til kommunikasjon.

Det første vi gjorde mandag, var å besøke Tokyo Tower

På bilde skimtes Haneda i bakgrunnen, så hvor gikk turen videre da mon tro?

På Haneda ble resten av dagen ble tilbragt. Fasilitetene på Haneda var fantastiske, gratis adgang til takterrassene, sittegrupper med tak, uteservering og toalettfasiliteter samt stilig lyssetting når mørket falt på. Hallo Avinor …

Japan er som mange kjenner til fra før, et kultivert land, Japanere er vant til å følge regler og dem er høflige. Oppførsel i trafikken er ikke som i mange andre Asiatiske land, den er faktisk mer hensynsfull enn her i Norge.
På T- banen i Tokyo er det rent, som alt annet i Japan (Denne vognen vag ny bont vil jeg tro).

Shibuja crossing, bilde tatt fra Starbucks.

Shinjuku er et område som kan anbefales et besøk, område her er tilsynelatende populært bland Japanerne, utrolig fascinerende sted med mye Neon belysning.

Vi spiste også middag i Shinjuku og det var en ny opplevelse for meg, rikelig utvalg av Soju som er en Koreansk drikk. Fantastisk mat som vi grillet på grill i bordet, bildene taler for seg.

Utrolig bra! :) Tokyo gir inntrykk av å være en veldig fascinerende og fin by. Drar dit selv om ikke lenge, og ser absolutt frem til det :)

Fin rapport! Hvor mye kostet gildet? Man kan jo ikke akkurat kjøpe A380 SQ business med US Airways så jeg regner ikke med at dette var direkte billig.:D

Meget bra rapport.. Så ut som en strålende tur :-)

Fantastisk rapport! Singapore er virkelig i en helt annen klasse, men det er kanskje prisen også? Har fløyet Thai i Royal Silk en del ganger uten å bli særlig imponert, så jeg gleder meg over den varslede Singapore Airlines-satsingen på Skandinavia og samarbeidet med SAS, som riktignok har latt vente på seg ...

Chief for Cabin Crew var rundt og håndhilste på flere av passasjerene, deriblant meg, han takket for at vi hadde valgt Singapore Airlines. Videre kunne han fortelle at han hadde mange nye blant sin besetning og sa at om servicen var litt upresis, så forventet han at vi kontaktet han om dette, slik at det var mulig å få rettet opp det som eventuelt ikke var tilfredsstillende.

Det att kabincheferna är förbi och presenterar sig tycker jag bra om. Man får känslan att de bryr sig och att man kan räkna med att besättningen ska prestera.

Brillefin rapport så langt. Ser frem til fortsettelsen. SQ er noe jeg ikke enda har prøvd dessverre. :)

Superflott rapport, flotte bilder og bra tekst.
Men var herligheten dyrt?

Superflott rapport, flotte bilder og bra tekst.
Men var herligheten dyrt?

Ett slumpmässigt test med avresa från Oslo 27 oktober och hemresa från Tokyo 4 december kostar 28253 NOK.

Fin rapport! Hvor mye kostet gildet? Man kan jo ikke akkurat kjøpe A380 SQ business med US Airways så jeg regner ikke med at dette var direkte billig.:D
Hei Hypern, gildet kostet noe mer enn det Fredrik74 fant i sitt søk, billettene var drøye 5000 billigere enn prisen vi fant hos SIA, vi hadde fullflex C billetter.

Tusen takk alle sammen for hyggelige tilbakemeldinger!

Til dere som enda ikke har fått til en tur med SIA i C / D, men har lyst, så kan jeg anbefale det men fortrinnsvis i longhault business, videre vil jeg tilrå en multicity trip for neste destinasjon kostet svært lite i tillegg og du får på denne måten mye mer igjen pr krone du legger i billetten, dette var årsaken til at vi havnet i Japan.

Jeg har ikke forsøkt mye i Business, for jeg må betale for alle utenlandsturer selv, men til tross for dette har jeg Thai og Lufthansa som preferanse til Singapore i mine vurderinger.

SIA er en klar nr 1.

Jobber med siste del nå og den er trolig klar på fredag.

Takk for bra TR! Slang hele sulamitten inn på Instapaper på iPaden mens jeg satt i SQ loungen på LHR i går. Må si TRen vekket mange fine minner fra mine SQ-reiser der jeg satt på vei hjem i et hardt og trangt sete ombord SAS på rad 9 til en pris av 5.000 kr for én vei :)

Fantastisk bra rapport og flotte bilder! Har veldig lyst å prøve SQ business class selv, må jo være helt i topp når det gjelder setekomfort i hvert fall!

Har aldri vært i Singapore selv, men har nettopp vært på en fantastisk 2-ukers tur til Japan, Sør-Korea og Hong Kong. Bildene fra post #24 ser ut som noen variant av koreansk barbecue; et genialt konsept som jeg gjerne hadde sett i Norge.

Ser frem til fortsettelsen! Kunne virkelig tenkt meg en C tur med SQ etter dette :)

Fantastisk bra rapport og flotte bilder! Har veldig lyst å prøve SQ business class selv, må jo være helt i topp når det gjelder setekomfort i hvert fall!

Har aldri vært i Singapore selv, men har nettopp vært på en fantastisk 2-ukers tur til Japan, Sør-Korea og Hong Kong. Bildene fra post #24 ser ut som noen variant av koreansk barbecue; et genialt konsept som jeg gjerne hadde sett i Norge.
Du har helt rett, vi er på Koreansk barbeque.

Singapore Airlines Business Class report, årets guttetur anno 2012.

Del 3

Reisedag Tokyo Singapore, fredag 28. oktober.

Vi sjekket ut av hotellet 05:15, tidlig var det men skal en utforske litt er man nødt til det. Vi tok T banen ned mot Tokyo air terminal i sentrum, hvor vi tok buss ut til Narita.

Når det gjaldt retur fra Japan var 777-300ER det soleklare førstevalg, vi hadde derfor billetter med SQ 637 som har avgang 11:10

På Narita surret vi litt rundt, fikk et glimt av flyet vi skulle fly med, og ble ganske tilfreds da vi fikk bekreftet at det var en 777-300 slik som planlagt, dette skulle bli bra, det var 9V-SWJ

Innsjekk raskt og greit uten de store begivenheter før det bar i vei utover mot gate 46 for å befare Loungen, greit utvalg av mat og flytende i loungen men ellers var ikke loungen det store, den var nede på bakkeplan uten vinduer, dermed ble det med en rask øl før vi fant veien opp igjen i terminalen for å kikke på fly å ta bilder i det.

Nøyer meg med dette bilde av Vietnam Airlines

Boarding kl 10:40 fra gate 46.

Da vi igjen var tidlig ombord ble det tid til både bilder og snakk.
Mitt sete 15K

Setene på 777-300 er 10cm smalere en på 380, men det er mer en god plass allikevel. Selve løsningen på bordene var bedre enn på 380, noe som gjør det enklere å komme ut av setet med bordet i bruk.

Champagne ble servert og bestilling av after departure drink innhentet inn før push back.

Singapore Sling på oss begge.

Push back 11:10, men ble hengende i kø, da vi omsider kom ut til taxe bane var vi nr 10 i køen, mye trafikk på denne tiden og det meste som tok av før oss samt sto i kø bak oss var Boeing 777, det var som forventet, en fantastisk musikk fra de to GE-90-115 under take off, det er bare så rått, du verden så bra.

På turen mot sørvest klarnet været opp ganske snart etter avgang, fikk se et fantastisk skue over den vakre naturen i Japan før vi forlot sørvest kysten med retning mot Taiwan i 36000 ft høyde.

Maten var igjen en 5 retter som igjen startet med Satay som prelude og som starter var detFrensch duck foie gras.

Hoved rett ble for min del Roasted beef fillet with red wine glace and shallots, asparagus ragout and potato pancake, som var I standard valget ombord. Biffen var dessverre stekt for mye, og var tørr.

Dessert kom overrumplende på, det ble iskrem og tilslutt ost.

Været ble noe urolig da vi nærmet oss Taiwan, Tyfoon rester vil jeg tro.

Etter dessert bestilte jeg øl, Guinness stout, meget bra øl.

Da jeg ville ha mer, var det tomt, men karen var løsningsorientert og for bak på economy å hentet en annen type Stout der, å det vil jeg poengtere, å tilby stout på economy må sies å være svært bra, har aldri sett makan før og Stouten fra economy ble det flere av på turen.

Den unge og hyggelig purseren som kom med ølet te oss, kom uoppfordret tilbake noe senere og tilbød nøtter, fantastisk, og vi endte begge opp lettere bedugget på dette strekket.

Motoren er STOR!

Glugger åpne hvor vi sitter…

Vi landet på rutetid 17:20 på Changi, raskt gjennom imigration, og da vi kom til bagasjebåndet kom våre kofferter igjen seilende ut på båndet uten noen venting.

I tollen sto der ingen toller og turen gikk videre og ned på MRT stasjon hvor vi tok denne til byn.

I Singapore bodde vi på Grand Rendezvous, et kjempe bra hotell for en grei pris på en bra lokasjon på Orchard road.

Var innom Long bar på Raffles hotell første kveld, drakk en Singapore Sling og en øl 240,- kroner pr person kom den fornøyelsen på.

Da var det rimeligere i China town

Marina Bay Sands, hvor jeg kan anbefale å spise middag ute på terrassen i 57 etg

Vi prioriterte også en buss tur til Malacca, Malaysia, om bord var 15 stk, hvorav 12 var pensjonister fra Australia, vi var som læregutter å regne på denne turen, det gjelder å forberede seg.
Guiden var tydeligvis meget stolt over veinettet vi kjørte på, veien var 4-felts motorvei og hun kunne fortelle at veien gikk fra Singapore og hele veien gjennom Malaysia til Thailand.

Malacca var en koselig liten by. Foruten oss, svært lite turister å se.

Ellers hadde en runde i Jurong Birdpark hvor det var ufattelig klamt og varmt. Ellers ble det noe shopping og en dag ved bassenget på hotellet.

Back