EuroBonus 2.0

Da er det flere av oss som vil ha bort gave gull.
Hva med å beholde opptjeningskravet på 50 og 100 for å få kortene. Ikke nedjustere kravet. Heller senk prisen på Eurobonusbillettene for diamant eller gjør de mere tilgjengelig. Det gode to for en pris i bussniss hadde også vært hyggelig så en kunne få med seg kona oftere på reise.

Jeg tror også at dette med antallet reiser godt kan ligge på samme nivå da reiseprisen er justert etter kabinfaktoren. Så hva syns vi om:

Bort med gavegull.
Behold samme antallet reiser til diamant/gull nivå
ØK poengkravet til Diamant
Få opp "perks" nivået for Diamant kunder på et skikkelig nivå.
Selv synes jeg gavegull er en fin kompensasjon å gi til den stakkaren som må leve og forholde seg til mitt spesielle reisemønster.

Smaken er nok som baken, alle er ulike.. :)

Dette er en diskusjon der vi har like mange ønsker som vi har medlemmer (nesten). Frua setter stor pris på gave-gullet og reiser en del selv og nyter godt av lounge og fast-track.

Selv ville jeg kalt "dibs" på upgrade-vouchers, de betyr mest for meg. Så må man også tenke på de som reiser i Business hele tiden uansett og ikke trenger slike vouchere, skal ikke de få noen perks?

Er en evig runddans dette, aldri 100% enighet uansett..

Men siden det er jul får vi håpe Eurobonusnissen kommer med noe fornuftig igjen snart..:)

Kim

Men med 45 reiser så klarer du det

Ja, men poenget mitt var at det nå er et stor sprik mellom opptjening på antall legs kontra poeng. Tidligere ga for eks 40 legs minst det doble antall poeng, og dermed var man mye nærmere poengmessig, og dermed hadde man 2 klare alterativer.

Men det er jo "alltid lett" å opptjene gull, "bare" reise 45 legs eller få 45000 poeng!

Ja, men poenget mitt var at det nå er et stor sprik mellom opptjening på antall legs kontra poeng.

Hensikten er ikke at de skal korrespondere, men at de som reiser ofte men på reiser som gir lite poeng skal kunne bli gull-kunder.

Hensikten er ikke at de skal korrespondere, men at de som reiser ofte men på reiser som gir lite poeng skal kunne bli gull-kunder.

Og her tror jeg mye av grunnen til fulle lounger og kø i fast tracken ligger.

Antall gullkortkunder økte nok betraktelig etter at man fikk poeng på innenriks, er veldig mange i norge som reiser veldig mye innenriks som ikke var i nærheten av gull tidligere, men som nå har fått gull pga av opptjening på innenriks.
Disse personene har jo da 50+ segmenter i året, dvs de flyr en del ergo bruker fast tracken mye. Sikkert mye mer enn de som får gull i gave.

Billige plus billetter er en annen side av saken.

Skjønner det, men jeg synes jeg fortsatt har et poeng. Med utgangspunkt i mitt eget reisemønster, som er det eneste jeg kjenner og kan beregne ut ifra, så har jeg primært 30 to 60 segmenter i Norden pr år. De årene jeg tidligere ikke hadde 50 segmenter, greide jeg som regel å kommer over poeng grensen på 50.000. Men om jeg har lite andre reiser enn i Norden, har jeg nå små muligheter til å nå gull om jeg for eks har bare 40 segmenter. Med mitt reisemønster er derfor endingen ugunstig, og det er vanskligere enn tidligere å få gull. Kan lett ende opp på 30 segmenter og bare 10.000 poeng, dvs begge så langt unna at uansett blir det vanskelig

Kanskje jeg må innrømme at jeg "ikke er god nok SAS" kunde med mitt reisemønster ? Selv mener jeg jo at jeg er det! Ca +50 K NOK pr år hos SAS, og tilsammen 1.2 Mill opptjente EB basis poeng tyder vel på det ?

Kanskje jeg må innrømme at jeg "ikke er god nok SAS" kunde med mitt reisemønster ?

Jeg har ikke tall på hva som hadde blitt grensen om man gikk over til et rent inntektsbasert program og satte grensen på Gull slik at man hadde samme antall som i dag, eller til et antall man mener er fornuftig i forhold til fasiliteter og kostnader.

Men, om man er sølvkunde så er man også en god kunde av SAS (selvom det kanskje ikke føles som fordelene er gode nok bestandig eller passer til reisemønsteret man har). Og det vil alltid være noen som er i grenseland, men som ikke kommer helt opp til Gull. Men man må sette grensen et eller annet sted, for om man satte det til 40 reiser, så er det de som flyr til 35 etc – uansett modell man velger så vil noen være tett på og antagelig være misfornøyd.

Men man må sette grensen et eller annet sted, for om man satte det til 40 reiser, så er det de som flyr til 35 etc – uansett modell man velger så vil noen være tett på og antagelig være misfornøyd.

Ikke uenig i det. Synes bare det passet meg dårlig slik det nå har blitt, og jeg vil jo gjerne at det passer meg best mulig

Hvor stor er belastningen med de som har gavegull?
Er nok ikke alle som reiser så mye at det er noen sak. Jeg kommer nok til å gi det til kona og hun får vel benyttet dette kanskje en gang i året.
Eneste fordelen jeg ser er at man enklere får med seg en gjest ekstra i loungen ;-)

Man kunne vel løst dette med en regressiv opptjening i forhold til lengde? I ny opptjening på (mange av) mine flygninger mellom TOS og OSL vil opptjeningen være ca 8% av opptjeningen om jeg flyr mellom OSL og EWR, mens lengden på flygningen mellom TOS og OSL i forhold til OSL-EWR er på ca 19%.

Prissmessig er det vel litt i overkant dobbelt så dyrt å reise OSL-EWR som OSL-TOS på billigbilletter (rundt 850 en vei mot knappe 2000 til EWR), så hvis intensjonen var at poengopptjeningen skulle stå i et visst forhold til billettprisen så er det en underlig endring (i alle fall innenlands).

så hvis intensjonen var at poengopptjeningen skulle stå i et visst forhold til billettprisen så er det en underlig endring (i alle fall innenlands).

Nå kommenterte jeg ikke endringen i seg selv, men at hensikten med å ha to ulike opptjeningsmodeller (per leg eller per poeng) er at man har to alternativer til Gull (og andre nivåer) og at det ikke er en del av intensjonen at de nødvendigvis skal følge hverandre.

Og her tror jeg mye av grunnen til fulle lounger og kø i fast tracken ligger.

Antall gullkortkunder økte nok betraktelig etter at man fikk poeng på innenriks, er veldig mange i norge som reiser veldig mye innenriks som ikke var i nærheten av gull tidligere, men som nå har fått gull pga av opptjening på innenriks.
Disse personene har jo da 50+ segmenter i året, dvs de flyr en del ergo bruker fast tracken mye. Sikkert mye mer enn de som får gull i gave.

Billige plus billetter er en annen side av saken.

Dette er jo SAS sine core kunder, og etter mitt syn er det viktig at de får den oppmerksomhenten de bør få i form av status. Disse er etter mitt syn viktigere for SAS i lengden enn de som har en eller 2 turer i året på IC og dermed oppnår gull. Det er mye værre å miste de som reiser ofte til konkurrenter,og er dessuten mye billigere å beholde enn å skaffe nye

Dette er jo SAS sine core kunder, og etter mitt syn er det viktig at de får den oppmerksomhenten de bør få i form av status. Disse er etter mitt syn viktigere for SAS i lengden enn de som har en eller 2 turer i året på IC og dermed oppnår gull. Det er mye værre å miste de som reiser ofte til konkurrenter,og er dessuten mye billigere å beholde enn å skaffe nye

Ja derfor er det muligens lurt av SAS å beholde 50 turer = Gull og heller øke antallet poeng. Da vil de som flyr dyre billetter som er lik god inntjening bli premiert, og de du kaller core kunder beholde sitt.

Diamant nivået det samme - 100 turer, og evt 150.000 poeng. Slutte med gave gull for diamant gutta, forutsatt at SAS sluttet å hive rundt seg med gull kort til reisebyrå ledere og politikere.

Tidligere har det vært diskutert "minister Pandion" - eller annen valør for den sakens skyld. Mener det er både en moralsk og en juridisk utfordring hvis noen tok tak i dette. Hvis en minister eller statsekretær som får fordeler uten å betale for det er en spennende debatt. Gratis vognservering på innenriks mere poeng hvis dette brukes privat - gratis mat og drikke i gullstua +++

Alle disse ekstra kortene som gies bort er isolert sett ikke den største utfordring da disse ikke reiser nok til å oppnå samme status er et poeng, men med så mange "free ridere" gir det utfordringer. Mann og kone på tur inviterer med seg vennepar inn i gull stua……Ikke alltid gøy for de som reiser mye å lete etter sitteplass for å få sendt to mail før neste fly går.

Jeg mener belønn de som fortjener det på best mulig måte for å få folk til å reise mere !

GOD TUR

SAS reklamerer for tiden med "Kjøp poeng mellom 9. - 20. desember og vi legger til 20% flere poeng på kontoen din!".

I praksis får en bare 16.67% rabatt, ikke 20.00%. Ikke all verden til tilbud.

Ganske brutalt inneriks også, 250 poeng evt 750 i pluss er ikke så mye å rope hurra for.

Gjelder poengreduksjonen også på innenriksfly? I følge damen på SAS-chat så gjelder det kun for utenriksfly. Jeg tenkte først at hun kanskje ikke var oppdatert, men etter å ha sett på den nye opptjeningstabellen igjen så står det strengt tatt ikke noe om innenriks...

Gjelder poengreduksjonen også på innenriksfly? I følge damen på SAS-chat så gjelder det kun for utenriksfly. Jeg tenkte først at hun kanskje ikke var oppdatert, men etter å ha sett på den nye opptjeningstabellen igjen så står det strengt tatt ikke noe om innenriks...

Innenriks går vel under The Nordics, som jeg har forstått. Da blir det alt fra 250 til 1000 pr strekning, avhengig av bookingklasse.

Back