EuroBonus 2.0

Har 39.350 poeng. Nå fikk jeg akkurat mail fra SAS om at jeg mangler 10.650 poeng på å fornye mitt EBG. Trodde den nye grensa var 45.000 poeng, eller gjelder dette først fra neste opptjeningsperiode? Eller er det bare den ene hånden som ikke vet hva den andre driver med?

Til orientering så mottok jeg denne fra "gullmailen" akurat nå. Ser i alle fall ut at grensen for EBG blir 45.000 for alle som har opptjeningsperiode som slutter etter 1.1.15. Dette til tross for at de to dager før sender meg en mail om at jeg trenger 10.650 poeng i tillegg til mine 39.350.

Hei Xxxx,

Tack för ditt mail.

Har du en kvalificeringsperiode som slutar efter den 01 Januari så
trenger du 45 000 baspoäng eller 45 kvalificerade resor för att uppnå
Gull.

Med de nye reglene, blir da dette riktig? ( sas har jo tatt bort "EB kalkulatoren" fra booking siden )

SAS GO
06:35 - 07:30 SK2302 Kristiansund - Oslo - 250 poeng
08:55 - 11:05 SK4755 Oslo - Frankfurt (Terminal 1) - 500 Poeng
12:05 - 13:45 SK9303 (OU) Frankfurt (Terminal 1) - Split - 500 Poeng
SAS GO
07:30 - 09:10 SK9326 (OU) Split - Munchen (Terminal 2) - 500 Poeng
13:00 - 15:10 SK4760 Munchen (Terminal 2) - Oslo - 500 Poeng
17:35 - 18:30 SK2305 Oslo - Kristiansund - 250 Poeng

Altså 2500 poeng, mot tidligere minst 5000?
Edit: Eller kanskje 6000? Da Split vel er/var EU sone 2?

Du må se bookingklasse på flighten du vil regne ut.
Dette er "worst case", høyere bookingklasse så blir summene doblet.

Du må se bookingklasse på flighten du vil regne ut.
Dette er "worst case", høyere bookingklasse så blir summene doblet.

Ok, men man ser vel ikke bookingklasse før etter betaling er gjennomført på sas sine sider vel? Så da må man jo nesten anta at det er søkke sørgelig.

Med de nye reglene, blir da dette riktig? ( sas har jo tatt bort "EB kalkulatoren" fra booking siden )

SAS GO
06:35 - 07:30 SK2302 Kristiansund - Oslo - 250 poeng
08:55 - 11:05 SK4755 Oslo - Frankfurt (Terminal 1) - 500 Poeng
12:05 - 13:45 SK9303 (OU) Frankfurt (Terminal 1) - Split - 500 Poeng
SAS GO
07:30 - 09:10 SK9326 (OU) Split - Munchen (Terminal 2) - 500 Poeng
13:00 - 15:10 SK4760 Munchen (Terminal 2) - Oslo - 500 Poeng
17:35 - 18:30 SK2305 Oslo - Kristiansund - 250 Poeng

Altså 2500 poeng, mot tidligere minst 5000?
Edit: Eller kanskje 6000? Da Split vel er/var EU sone 2?

Flygningene til/fra Split er ikke SAS flygninger, og går derfor under OU regler. Her må du sjekke hva disse gir. Det kan være mindre enn 500 poeng.

Ok, men man ser vel ikke bookingklasse før etter betaling er gjennomført på sas sine sider vel? Så da må man jo nesten anta at det er søkke sørgelig.

Joda, du kan se det etter at du har valgt flyvningene i bookingdialogen og klikket deg videre til bildet hvor du legger inn passasjeropplysninger. Her klikker du på linken ved siden av prisregler (f.eks. "SAS Go") og kan lese deg frem til bookingklassen i det lille vinduet som spretter opp. Se det vedlagte bildet for et eksempel, hvor de tre segmentene har henholdsvis bookingklasse K, K og U.

Attachments

• Capture.jpg
    Capture.jpg
    65.5 KB · Views: 892
Eller sjekke prisreglene før du går videre.
Se filer 1-4 for teskje-metoden :)

Attachments

• booking 1.jpg
    booking 1.jpg
    66.2 KB · Views: 871
  • booking 2.jpg
    booking 2.jpg
    70.2 KB · Views: 869
  • booking 3.jpg
    booking 3.jpg
    54.7 KB · Views: 867
  • booking 4.jpg
    booking 4.jpg
    77.3 KB · Views: 867
Syns dette er bra med det nye systemet. Tror det vil bidra og redusere antallet gull betraktelig. Hvis en i tillegg øker diamant til 150000 og tok bort gavegull så blir det levlig. Da vil en kunne gi Diamant kundene noen skikkelige " perks" - tenke seg til at det ble lettere å ta familien med på reise når en har tid - det er jo tilnærmet umulig i dag.

Syns dette er bra med det nye systemet. Tror det vil bidra og redusere antallet gull betraktelig. Hvis en i tillegg øker diamant til 150000 og tok bort gavegull så blir det levlig. Da vil en kunne gi Diamant kundene noen skikkelige " perks" - tenke seg til at det ble lettere å ta familien med på reise når en har tid - det er jo tilnærmet umulig i dag.

Du gjør noen kraftige feilvurderinger her. SAS er ikke interessert i å gi vekk flere perks enn høyst nødvendig. De er derimot interessert i flest mulig statuskunder, fortrinnsvis uten å måtte dele ut poeng for dette. Ideelt sett skulle alle hatt minst sølv, slik at de valgte SAS fremfor konkurentene oftest mulig. At dette betyr at det det blir overfylt i lounger og fasttrack betyr mindre for SAS, noe viljen til å selge tilgang til disse plassene viser. Dette støttes også av uttalelsene til E. Roald i media i det siste.

Jeg tror nok derfor du ikke skal forvente noen begrensning i noe som helst i fremtiden, annet enn poenginntjeningen. Å forvente bedre plass til å ta med familien kan du nok derfor glemme, all den tid dette betyr flere seter SAS ikke kan selge.

Joda ser dette på en måte MEN jeg tror at hvis SAS skal overleve må betalingsvilligheten være tilstede hos kundene. Forretningsfolk som reiser mye flex gir penger i kassa. Da må også denne typen passasjerer taes vare på. Det er nok ikke "mile run" gutta som SAS har hovedfokus på.
Når jeg nevner familien mener jeg ikke gratis, men et enklere system slik at poeng kan brukes når Pandion eller Diamant kunden har tid til å reise.

Takker Are G og Fly med Oss

Forøvrig tror jeg dette nye systemet kun fører til flere med status. Noe jeg ikke ser helt poenget i.
Men tror det vil ha motsatt effekt av hva SAS ser for seg. EB vil nok for mange miste troverdighet, og spesielt for folk som reiser mye utland i jobbsammenheng vil nok andre bonusprogram foretrekkes. For min del er det jo bare SK/WF som duger alikevel. Men neppe om hyppige utlandsreiser blir en realitet.

Last edited:
Forøvrig tror jeg dette nye systemet kunn fører til flere med status. Noe jeg ikke ser helt poenget i.
Hickock beskrev det godt over:

De er derimot interessert i flest mulig statuskunder, fortrinnsvis uten å måtte dele ut poeng for dette. Ideelt sett skulle alle hatt minst sølv, slik at de valgte SAS fremfor konkurentene oftest mulig.

Mye mulig at systemet og SAS er så kyniske som det beskrives, men da bør vi (jeg) bli det samme. Konsekvent velge billigste bilett. I dag er jeg ca3 x diamant, men så prioriterer jeg SAS via CPH selv om at KLM ofte har billigere og bedre ruter ut fra Holland

Vel, man må kanskje være det du kaller kynisk for å drive Business og skape verdier for aksjonærene?

Mye mulig at systemet og SAS er så kyniske som det beskrives, men da bør vi (jeg) bli det samme. Konsekvent velge billigste bilett. I dag er jeg ca3 x diamant, men så prioriterer jeg SAS via CPH selv om at KLM ofte har billigere og bedre ruter ut fra Holland

Nettopp!
Det er jo hele greia. Du syns faktisk det er verdt å bruke litt ekstra for å få litt ekstra.
Selv reiser jeg overveiende via AMS fordi jeg syns fordelene mer enn utlingner ulempene.

Hva er businesscheckin, innlandslounge og fasttrack verd i kroner og øre?

Youth Fare
SK OSL/BGO - 499
DY OSL/BGO - 299

Hvilken velger jeg?

Hva er businesscheckin, innlandslounge og fasttrack verd i kroner og øre?

Youth Fare
SK OSL/BGO - 499
DY OSL/BGO - 299

Hvilken velger jeg?

Innenlandslounge kan fort være verdt 2-300kr hvis du er tørst! Jeg hadde gladelig betalt 200 ekstra for SAS

Fasttrack koster vel 75kr, Lounge koster vel snaut 200kr og businescheckin har ikke noe å si da selfservice er like raskt.

Back