EuroBonus 2.0

Er det noen som vet noe om NÅR muligheten for garanterte / bedre tilgjengelighet på bonusbilletter for EBG og EBD kommer?

En rekke forumskribenter har fått mail fra SAS - ikke jeg.
Hvor lang tid etter at en har rundet 100.000 poeng kom mailen ?
Inneholdt mailen invitasjon til å invitere noen andre som gullmedlem ?
Når min inviterte gull person mottar sitt gull kort vil da den personen invitere et sølvmedlem ?

Er det andre Star Alliance selskaper som har Diamant nivå ? hvis ikke er det da gjennkjentbar at SAS har det.

Billettene i dag er ofte merket EBG eller SK*G vil nye billetter bli merket EBD eller SK*D

En rekke forumskribenter har fått mail fra SAS - ikke jeg.
Hvor lang tid etter at en har rundet 100.000 poeng kom mailen ?
Inneholdt mailen invitasjon til å invitere noen andre som gullmedlem ?
Når min inviterte gull person mottar sitt gull kort vil da den personen invitere et sølvmedlem ?

Er det andre Star Alliance selskaper som har Diamant nivå ? hvis ikke er det da gjennkjentbar at SAS har det.

Billettene i dag er ofte merket EBG eller SK*G vil nye billetter bli merket EBD eller SK*D

Det gikk fort, en dag eller to. Det kom også et brev noen uker senere. Null info om å gi bort gull.

Hva er et Gullkort verdt?
Har lest mye i trådene her på forumet, men ikke funnet svar på spørsmålet. Tror for øvrig ikke det finnes et generelt svar, men at det vil variere for hver enkelt ut i fra reisemønster. Regner med at det ikke er lenge til det blir lagt ut gullkort og sølvkort på finn.no nå etter at disse kan giftes av hhv EBD og EBG. Hva tror dere prisen blir?
Kunne tenke meg å høre hva dere mener et EBD er verdt. Det består da av et EBG, et EBG og 100.000 poeng som man får for opptjeningen. Vi må derfor gå ut ifra at alternativet til å samle disse poengene er å kun fly Norwegian uten deres kort med Cashpoints.
Hva er verdien av et poeng. SAS selger dem for ca. 375.- (pr 1000) og hvis du skal kjøpe gummibjørner eller muffins om bord er de verdt ca. 50.- (pr 1000). Så et sted mellom disse nivåene må verdien ligge. Det lønner seg nok bedre å bruke poengene på LH, oppgradering eller innland på kort varsel. Men hvis man skal sette en pris i NOK, hvilken pris?
Øvrige verdier på de forskjellige kortene avhenger selvfølgelig av reisemønster.
Sølv har for meg liten verdi, men etter at man får lounge 3 mnd pr år, business check in og ekstra bagasje kan dette for noen være verdt en del med mulighet for ski eller sykkel uten ekstra kostnad, samt lounge ifb med jul og sommer. Minus for at man ikke lenger får 15% ekstra opptjening.
Gull er gull
EBD. Det at poengene varer evig har ingen verdi for meg, men hvis jeg kan plukke bonusreise til SFO de dagene jeg selv øsker, så er dette noe jeg ville satt pris på. Det å gi gifte EBG er også meget bra.
Jeg ønsker synspunkt på verdien av EBD etter regnestykket EBG+EBD+100.000 poeng. Trenger argumenter for MR. Hvor mye kan man betale for en skikkelig MR som gir 100.000 poeng for å gå i null? (Pyser kan selvfølgelig dele MR i flere kortere).

Hva er et Gullkort verdt?

Jeg ønsker synspunkt på verdien av EBD etter regnestykket EBG+EBD+100.000 poeng. Trenger argumenter for MR. Hvor mye kan man betale for en skikkelig MR som gir 100.000 poeng for å gå i null? (Pyser kan selvfølgelig dele MR i flere kortere).

Ja dersom man allerede EBG er 3 * BGO-OSL-CPH-SFO t/r - bestilt i Z-klasse ca NOK 67000,-
Vet ikke om kroppen har gått av 6 døgn og 3 passeringer av TSA/US Imigration

Ja dersom man allerede EBG er 3 * BGO-OSL-CPH-SFO t/r - bestilt i Z-klasse ca NOK 67000,-

Dersom du skal ha 100.000 poeng ved hjelp av MR så vil vel dette koste rundt 20 tusen kroner for EBG. (8 t/r Madrid i pluss). Spørsmålet er egentlig om verdien på de 100.00 poengene pluss et EBG og et EBD er verdt dette. (Er klar over at reisemønstret for de fleste inneholder mange vanlige reiser slik at MR er siste utvei for å få de siste poengene). Det jeg er ute etter et ett tall i NOK med en begrunnelse for hva et EBD er verdt.

Jeg setter stor pris på det nesten alltid ledige setet ved siden av meg på SK flighter. Fått dette omtrent 9/10 ganger etter jeg ble EBG.
Ang. EBD satser jeg på flere uoffisielle fordeler, som oppgradering osv.

Det går vel å få EBD betydelig billigere enn det.
OSL-Greece, Israel, Malta, Portugal, Spain & Turkey i pluss gir 8000 pr t/r til man er gullmedlem og 10.000 etterpå. Hver t/r er det mulig å få for 1600-2000kr om man leter litt. Så da er regne stykket (snitt 1800kr) 1800x11=19800kr for 98.000 poeng (siste 2000 får man om en av turene går via CPH eller ARN). For de poengene kan man ta ut en USA tur og en tur til Croatia, France (Marseille and Nice), Georgia, Greece, Iceland, Israel, Italy, Kosovo, Malta, Portugal, Spain eller Turkey

Jeg setter stor pris på det nesten alltid ledige setet ved siden av meg på SK flighter. Fått dette omtrent 9/10 ganger etter jeg ble EBG.
Ang. EBD satser jeg på flere uoffisielle fordeler, som oppgradering osv.

Forutsetter at dette gjelder reiser med sete i SK Plus-del av kabinen og ikke -Go??

Forutsetter at dette gjelder reiser med sete i SK Plus-del av kabinen og ikke -Go??

Nope, reiser for det sller meste i sas go, har omtrent alltid ledig sete ved siden av meg!
Fikk en ved siden av meg på vei hjem fra AMS for en mnd siden, ellers har jeg vært fri

Her blir det mye diskusjon om hva det koster å skaffe seg EBD. Det er ikke så vanskelig å regne ut. Mitt spørsmål var imidlertid hvilken verdi vi skal sette på kortet når vi har fått det. Hva bruken og fordelene er verdt for oss.

Nope, reiser for det sller meste i sas go, har omtrent alltid ledig sete ved siden av meg!
Fikk en ved siden av meg på vei hjem fra AMS for en mnd siden, ellers har jeg vært fri

Snasent.. utvalgt heldig
Har vært EBG noen år selv og aldri opplevd fenomenet i særlig grad (med unntak av reiser i Plus da..)
Mulig dette er del av forbedringene i nye EuroBonus da, men rart det også om du har opplevd dette i lengre tid.
Kanskje jeg som er uheldig og bare flyr på flightet med uheldig høy kabinfaktor..!?!?!
Noen andre som har positive eller negative erfaringer med dette?

Her blir det mye diskusjon om hva det koster å skaffe seg EBD. Det er ikke så vanskelig å regne ut. Mitt spørsmål var imidlertid hvilken verdi vi skal sette på kortet når vi har fått det. Hva bruken og fordelene er verdt for oss.

Det er vel litt individuelt.
Noen her liker å flashe kortet, andre setter pris på prioriteten ved irrops eller venteliste. Kanskje vil man overaske foreldrene som reiser mye med lounge tilgang ved å spandere på en av de EBG.
Andre vil spare opp en masse EB poeng og spandere på alle kameratene en tur om 6 år.
Tror ikke man kan sette ett KR beløp på den verdien

Snasent.. utvalgt heldig
Har vært EBG noen år selv og aldri opplevd fenomenet i særlig grad (med unntak av reiser i Plus da..)
Mulig dette er del av forbedringene i nye EuroBonus da, men rart det også om du har opplevd dette i lengre tid.
Kanskje jeg som er uheldig og bare flyr på flightet med uheldig høy kabinfaktor..!?!?!

Det har vært nevnt lenge på forumet fra sas ansatte at soft blocking av sete ved siden av ebg skjer automatisk med det nye booking/innsjekkingssystemet deres.

Tipper forresten at salg av gullkort blir forbudt og at en risikerer at alle poeng blir slettet og kontoen stengt.

Snasent.. utvalgt heldig

Jeg har ikke vært gull lenger enn ca 6 måneder, men har opplevd dette noen ganger. Ifølge Lufthansafolket så la de dette frem som en nesten konsekvent regel så lenge det var ledig plass, mens enkelte SAS-ansatte hevdet at dette kun gjelder om man flyr i Plus. Jeg flyr imidlertid sjelden Plus, men har likefullt vært heldig (?) og hatt ledig sete selv om kabinfaktoren har vært høy. De siste flygningene jeg har hatt mellom TOS og OSL har imidlertid nesten vært 100% fulle, så da kan man vel ikke forlange ledig midtsete...:)

Jeg har også nesten alltid ledig midtsete når jeg flyr.
Jeg har ikke (ennå) EBG, har faktisk ikke vært i lufta siden jeg fikk EBS..
Så jeg tror det er tilfeldig, spesielt siden på SAS får man velge sete selv..

Her er mitt regnestykke for EBG:
Ekstra bagasje NOK 1.000.-,
Longe 2.000.- (200,- pr besøk v 5 t/r reiser),
50.000 poeng settes til 4.000. (t/r EWR i lavsesong kjøpt i Julekalenderen)-
Gifte EBS settes til 2.000.- etter regnestykket over.
Øvrige fordeler som innsjekk, fast track, ledige midtseter settes skjønnsmessig til 1.000. Verdien av et EBG blir da for meg med mitt reisemønster kr. 10.000.-

For EBD må vi etter regnestykket over plusse på et EBG i stedet for EBS og 50.000 poeng til. Verdien for EBD blir da ca 17.000-. Da har jeg regnet NOK 1.000 ekstra for verdien av å finne bonusreiser "når man har lyst til å reise til SFO".

Tror nok de fleste vil påstå at disse verdiene er for høye.

Et av problemene jeg ser nå er at jeg ikke får utnyttet EBG fullt ut da jeg nå ofte flyr i pluss for å få poeng til å fornye kortet. Dette gjelder de strekningene hvor pluss ikke koster noe særlig mer enn Og.

Last edited:
Jeg har også nesten alltid ledig midtsete når jeg flyr.
Jeg har ikke (ennå) EBG, har faktisk ikke vært i lufta siden jeg fikk EBS..
Så jeg tror det er tilfeldig, spesielt siden på SAS får man velge sete selv..

Det er ikke tilfeldig at man har ofte ledig nabosete som EBG. Det er bare å sjekke seatmap på KVS, da ser man at setet ved siden av er blokkert.
Forrige uke fløy jeg til Syd-Europa. Det var to ledige seter i flyet, det ene var ved siden av meg? Tilfeldig? Neppe.

Slik ser setekartet ut i deler av økonomi på en flight på onsdag. X er softblock av seter, kan jo gå ut fra at de valgte setene (-)er tatt av EBG

[KVS Availability Tool 7.3.1/Diamond - Enhanced Seat Map: 19 Mar 2014/SK 273/OSL-BGO/738/Economy]
Code:
     A   B   C   |   D   E   F    
14   +   X   -       +   X   -    
15   +   +   +       -   X   +    
16       +   +       +   +        

[+] Available     [P] Preferred   [G] Galley
[-] Unavailable   [X] Blocked     [|] Aisle

Last edited:
Back