EuroBonus 2.0

Helt konkret, hva tilbyr de når det gjelder tilgjengelighet på bonusreiser?

Question: What does “Increased availability of award flights” mean?
Answer: If all of our ordinary award tickets are sold out, but there are still seats on the plane, Diamond and Gold members can book a ticket on the flight for a fixed point price. For Gold members this applies to European destinations offered by SAS, and for Diamond members, all SAS routes worldwide.

http://www.sas.no/nye-eurobonus

Question: Will Silver members still be able to earn “15% more Basic points”?
Answer: No. This benefit will be discontinued from April 1, 2014 and will be replaced with other benefits such as access to SAS Fast Track security and SAS Lounges during selected periods.

Sånn sett en devaluering av EBS slik jeg ser det, da de 15% gjerne er mer verdt gjennom året, enn en og annen "tilfeldig" loungetilgang og fast track i de nevnte periodene.

Sånn sett en devaluering av EBS slik jeg ser det, da de 15% gjerne er mer verdt gjennom året, enn en og annen "tilfeldig" loungetilgang og fast track i de nevnte periodene.

Med tanke på hvor mye enklere det er å bli sølv, 10K vs. 25K, så er det ikke en veldig stor devaluering? Greit det blir cirka 4K poeng vanskeligere å nå gull, men utenom det mener jeg at dette er et pluss.

Last edited:
Med tanke på hvor mye enklere det er å bli sølv, 10K vs. 25K, så er det ikke en veldig stor devaluering? Greit det blir cirka 4K poeng vanskeligere å nå gull, men utenom det mener jeg at dette er et pluss.

Kravet er fremdeles 20 000 poeng, det er antall segmenter som blir kraftig redusert fra 20 til 10.
"Alle" blir sølv fremover, men siden fordelene stort sett begrenser seg til ekstra bagasje så betyr ikke det så mye.

Da har Eurobonus sendt ut mail med følgende tekst
Hei Dag! Som takk for at du har reist så mye med oss, blir du oppgradert til vårt nye nivå EuroBonus Diamant i april. Da får du også helt nye fordeler i tillegg til alle Gullfordelene. Velkommen til nye EuroBonus!

Da forventer jeg at det strøs ut gullkort på oss andre forum medlemmer fremover ifra våre godhjertede Diamond medlemmer :-D

Da forventer jeg at det strøs ut gullkort på oss andre forum medlemmer fremover ifra våre godhjertede Diamond medlemmer :-D

Du mener en golden shower? :lol: (beklager, men jeg sier bare hva alle tenker)

Apropos kapasitet i Fast Track etter dette, hva med kapasiteten i Gold-/Business-innsjekk på OSL? Det er jo i prinsippet én stor mølje av en kø allerede i dag uavhengig av hva det står på skjermene over skrankene, så med så mange nye sølvmedlemmer blir vel også innsjekk en tregere opplevelse? Vi kan jo håpe at ikke alle sølvmedlemmene er klar over denne fordelen.

Hva skjer med Pandion, og hva vil skille Pandion og Diamond dersom Pandion beholdes?

Pandion er vel strengt tatt ikke et Eurobonus-nivå, men en "VIP"-status som plukkes manuelt og som kun har omsetning på SAS som fokus ifht. opptjening?

Apropos kapasitet i Fast Track etter dette, hva med kapasiteten i Gold-/Business-innsjekk på OSL? Det er jo i prinsippet én stor mølje av en kø allerede i dag uavhengig av hva det står på skjermene over skrankene, så med så mange nye sølvmedlemmer blir vel også innsjekk en tregere opplevelse? Vi kan jo håpe at ikke alle sølvmedlemmene er klar over denne fordelen.
Tiltredes. Må være verdens dårligst organiserte innsjekkingskø på et selskaps egen hub. Et vidunderlig virrvarr av bagdrop, Plus og Gold/First, som ingen overhodet respekterer, gjør at det er "every man for himself" hvor den frekkeste vinner.

Question: What does “Increased availability of award flights” mean?
Answer: If all of our ordinary award tickets are sold out, but there are still seats on the plane, Diamond and Gold members can book a ticket on the flight for a fixed point price. For Gold members this applies to European destinations offered by SAS, and for Diamond members, all SAS routes worldwide.

http://www.sas.no/nye-eurobonus

Diamond and Gold members can book a ticket on the flight for a fixed point price.
Ok, skjønner at det blir en fast poengpris, men klarer ikke å tolke om dette betyr at disse award-billettene vil koste mer enn vanlige awards. Hva mener dere andre?

Godt mulig at det står mellom linjene eller meget godt forklart, men har allikevel følgende spørsmål da jeg finner det enklere å spørre enn å anta (Always INSPECT, dont EXPECT):

Jeg ender kval perioden min 31. juli og vil nå EBD rundt månedsskiftet Mai/Juni. Når EB 2.0 implementeres i April, vil det da si at mine 70 000 poeng på det tidspunktet nulles og jeg må begynne på nytt i August, eller "bygger jeg bare på" de siste 30 000 innen utløp juli og blir EBD right away?

Last edited:
Diamond and Gold members can book a ticket on the flight for a fixed point price.
Ok, skjønner at det blir en fast poengpris, men klarer ikke å tolke om dette betyr at disse award-billettene vil koste mer enn vanlige awards. Hva mener dere andre?
Mer - uten tvil.

Ser på illustrasjonen av EBD-kortet at det er Star Alliance Gold - så det er kun ekstra fordeler på SK, og ikke på *A?
EBG er også Star Aliiance Gold

Ser det er mange med god peiling her. Jeg flyr ikke like mye som mange andre her. Har for øyeblikket 18 kvalifiserende flyvninger i nåværende periode som utløper 28. februar. Tror dere jeg da vil få sølvkort 1. april?

Ser på illustrasjonen av EBD-kortet at det er Star Alliance Gold - så det er kun ekstra fordeler på SK, og ikke på *A?
EBG er også Star Aliiance Gold

Det stemmer. Star Allliance i seg selv har ikke noe høyere enn Gold. Status ut over dette er selskapsspesifikke

Back