EuroBonus 2.0

Syns dette er meget gode nyheter fra SAS! Jeg er meget fornøyd med at ingen av de dystre spådommene her på forumet med tanke på EBG ble en realitet.

Da er jeg bare et par MR unna EBD :)

Men hvordan går det med oss som er midt i en kvalifiseringsperiode og har oppnådd gull? Om jeg da hitter 100k før1 april da, vil jeg da få EBD (kvalikperiode 1 august-31 juli)

Jeg kunne tenke meg noen flere detaljer rundt dette med "increased availability for award trips". Hva betyr det rent konkret, og blir det like lett/vanskelig for begge nivåer å få tak i disse setene?

Men hvordan går det med oss som er midt i en kvalifiseringsperiode og har oppnådd gull? Om jeg da hitter 100k før1 april da, vil jeg da få EBD (kvalikperiode 1 august-31 juli)

Jeg vil tror det vil bli slik som med andre statuser hos SAS: Dersom du oppnår 100K eller 100 segments før din periode er over, vil du rykke opp til EBD.

Last edited:
Dette var interessant.

Så langt kan jeg bare se at de åpenbare fordelene med EBD er EBG vennekort, samt eventuelt bedre tilgang på bonusreiser. Men:

Kan dette bety at bonussete med garantert plass for Diamond vil kreve en høyere poengsum? Noe ala Lufthansa Senator Premium award, som koster 50% mer.

Dersom EBD må blø 50% mer for å få en garantert plass (og dette gjelder vel bare med SK), vil jeg vel nesten tørre å påstå at den åpenbart beste dealen for å ta ut poeng med SAS EB fortsatt er med AmEx CT på long haul; spesielt dersom de varslede endringene med CT (mulighet for *A) knytter seg til hvilket AmEx kort du har (vanlig, premium, platinum) og ikke EB level.

For øvrig fiffig med programfestet loungeadgang og fast track for Silver hvert år i juni og 15. des - 15. jan.

Last edited:
Veldig glad for at EBG blir styrket, og ikke devaluert, som mange her inne fryktet. Dette viser iallefall at det skal bli flere EBGs i Norge og at det ikke betyr et dårligere tilbud for de som allerede er det, og at det å ha gullmedlemmer er lønnsomt for SAS.

Synes likevel EBD virker som en noe tafatt satsing. Helt uaktuelt for meg å jobbe som en tulling for de siste 20K poenga når det ikke er flere ekstrafordeler enn dette, og når EBG bare har blitt bedre.

Når loungen på innlands står klar, og man har FastTrack på de fire største, så begynner dette virkelig å bli bra!

Ref. nyheten om "free calls and text messages to members" så gjorde jeg et søk på nettet og fant en pressemelding fra desember 2013 fra et svensk firma som heter Zaark. Jeg kan ikke se at dette er nevnt på forumet tidligere. Det dreier seg tydeligvis om en app, kan tenke meg den vil fungere som WhatsApp?

http://www.zaark.com/news/2013/12/we-got-news/

Zaark has signed a partnership agreement with Scandinavian Airlines (SAS). Under the terms of the agreement Zaark will supply SAS with a branded white label mobile VoIP solution enabling EuroBonus members to make free- and low cost local- and international calls. The solution will be named EuroBonus Connect and is targeted for release early 2014.

Veldig glad for at EBG blir styrket, og ikke devaluert, som mange her inne fryktet. Dette viser iallefall at det skal bli flere EBGs i Norge og at det ikke betyr et dårligere tilbud for de som allerede er det, og at det å ha gullmedlemmer er lønnsomt for SAS.

Synes likevel EBD virker som en noe tafatt satsing. Helt uaktuelt for meg å jobbe som en tulling for de siste 20K poenga når det ikke er flere ekstrafordeler enn dette, og når EBG bare har blitt bedre.

Når loungen på innlands står klar, og man har FastTrack på de fire største, så begynner dette virkelig å bli bra!

Du har kun fast track på de tre største. GOT er vel bak både BGO, TRD og SVG.

Jeg har ca 30-40 segment i året, og er således EBS. Ser egentlig ingen nye endringer med EB 2.0. Lounge og Fast track i feriene er det jo allerede.

For meg er det opprykk til gull som hadde gjort en forskjell.

Med den nye ordningen blir jo EBG en omsettelig vare, iofs sølv også, siden EBD kan gi bort en av hver så vidt jeg kan forstå. :-)

Members who have reached 100 000 Basic Points or 100 segments with SK/WF within their qualification period ending 31JAN14, 28FEB14 or 31MAR14 will also receive Diamond-status.
A separate run will upgrade these members during APR14.

Som Diamond kan du ikke gi bort et gull og et sølv, men du kan gi bort to sølv i stedet for et gull. En annen ting er at poengene løper ikke ut når du er Diamond, og når du blir nedgradert så løper de fem år fra den datoen og ikke opptjeningsdato.

Tenker det kan bli stor kø i business check-in etterhvert, blir vel temmelig mange med sølvkort nå som det kun krever 5 tur/retur reiser pluss at alle med gull kan gi vekk et sølvkort.

Tror dere at de som blir giftet et gullkort fra en diamond member kan gi bort et sølvkort?

Hvis ebd medlemmer kan gi bort ett gullkort, vil ikke dette føre til at ebg antallet går rett til himmels? Noe som igjen kan føre til at andre selskaper begrenser lounge-tilgang etc.
Mener å ha lest at LH er inne på tanken med å begrense lounge tilgang for *G på grunn av stort antall fra andre selskaper...

Members who have reached 100 000 Basic Points or 100 segments with SK/WF within their qualification period ending 31JAN14, 28FEB14 or 31MAR14 will also receive Diamond-status.
A separate run will upgrade these members during APR14.

Så hvis jeg runder 100.000 nå i februar, men har Qperiode fra 1/6 til 31/5 vil jeg ikke bli oppgradert ?

Jo Eirik. Dette gjelder de som har opptjent 100.000 poeng i den perioden(e) som nå går ut/holder på å gå ut. Slik at de ikke blir "lft behind" på gullkort.

Jo Eirik. Dette gjelder de som har opptjent 100.000 poeng i den perioden(e) som nå går ut/holder på å gå ut. Slik at de ikke blir "lft behind" på gullkort.

Ah, skjønar ! Går litt tregt i topplokket her ennå etter lang flight fra Bangkok i natt. :)

Tenker det kan bli stor kø i business check-in etterhvert, blir vel temmelig mange med sølvkort nå som det kun krever 5 tur/retur reiser pluss at alle med gull kan gi vekk et sølvkort.

Tror dere at de som blir giftet et gullkort fra en diamond member kan gi bort et sølvkort?

Neppe! Og det er vel mulig det blir en begrensning på hvem du kan gi sølv/ gull status.

Back