• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Euro Atlantic 777 for SK til IAD i helgen

Det er ikke uvanlig å ha en f/a ombord for å ta seg av annonseringer og følge opp at servixeprogrammet følges.
 
KBM skal flyves "unpresurized" til cph som sk9101 2120z ikveld , hvorpå den skal i hgr for rep.
 
Er det da begrensinger på hastighet også? Kontra en normal flight?

Oprativt er det ikke det , men det vil ikke gå like fort så lavt , som det ville gjort på normal FL

SK9101 er lagt opp med 12 timers flytid mot 8 timer normalt.
 
Last edited:
Bara för att utradera eventuella tvivel är det 2 eller 3 servicevärdinnor ombord på dessa flighter från SK. Helt vanligt hos alla bolag inkl charter när saker som detta sker :)
 
Ettersom SAS ikke hadde noe skyld i uhellet, etter det jeg har skjønt, betyr det at de ekstra kostnadene ved dette dekkes av forsikring, eller noe sånt?
 
Og problemene ser ut til å fortsette for SAS. Selv om 945 ankom ORD tidlig i dag, sto maskinen parkert vekk fra terminalen da jeg dro forbi i dag i 6-7 tiden. Vet ikke hva problemet var, men maskinen forlot ORD 3 timer sen.
 
Da skal Euro Atlantic fly CPH-IAD-CPH to rundturer lørdag og søndag. Pga OY-KBN ikke er klar etter sjekk i MAD....
 
Jeg forstår at SAS ikke har så mye reservekapasitet å gå på i sin IC flåte, men hvorfor har de ikke en avtale med f.eks. LH om innleie av denne typen hendelser. LH med sin store flåte må jo ha litt ekstra å gå på. Som passasjer ville det føles mye mer naturlig og kjent at en annen *A aktør opererte ruten, og standard og servicenivåer ville være betydelig nærmere det SAS har, selv om det ikke nødvendigvis ville vært identisk.
 
Nå er det neppe at LH heller har et fly stående ledig for utleie, selv om de har sikkert noe slakk i kapasiteten for å ta seg av egne uforutsette hendelser, og dermed ikke kan drive med flyutleie til andre.

På denne tiden av året e jo SAS ofte overbooket i economy og underbooket i business, slik at det ikke blir masse nedgraderinger ved å sette inn denne maskinen
 
Back
Top