En skrueaktig del som ble funnet der Max-flyet styrtet i helgen, indikerer at flyet var konfigurert til å stupe
Det finnes tydligvis ukjent informasjon for oss som har ført til at ALLE land, inkl USA har satt disse flyene på bakken, og så skal vi forholde oss til det faktum.
Det er store penger inne i bildet her... Boeing risikerer å tape over 43 milliarder på dette:
Fra CNN/ E24
«Onsdag kveld valgte den kriserammede flyprodusenten Boeing å be alle flyselskaper om å parkere sine Boeing 737 Max-fly.
Da hadde allerede en rekke land og flyselskaper enten besluttet å sette flyene på bakken eller sperre luftrommet for dem, og sist i rekken ble Canada og USA.
Boeing 737 Max er flytypen som ble brukt under flystyrtene i Etiopia sist uke og Indonesia i oktober i fjor, der henholdsvis 157 og 189 personer mistet livet.
Kan koste opptil 43 mrd. kroner
Da også amerikanske luftfartsmyndigheter besluttet å innføre flyforbud for Boeings 737 Max-modeller, ble situasjonen med ett enda mer alvorlig for Boeing.
CNN har samlet inn kostnadsoverslag over hvor mye flykrisen kan komme til å koste flyprodusenten.
Havarigranskinger tar tid, og hvis flyene må bli stående på bakken i tre måneder beregnes det at det vil koste Boeing mellom én og fem milliarder dollar.
I norske kroner blir det et spenn på mellom 8,6 og 43 milliarder kroner.
Det er Wall Street-analytikerne i Melius Research og Jefferies som har kommet frem til tallene, ifølge CNN.
I fjor leverte Boeing et overskudd på 10,6 milliarder dollar, så selskapet kan bære kostnaden.
Ifølge analytikerne og CNN vil den største delen av kostnadene være knyttet til erstatningskrav fra flyselskapene som går glipp av inntekter så lenge flyene står på bakken.
CNN trekker spesielt frem at Bjørn Kjos og Norwegian allerede har gjort det klart at de vil kreve penger fra Boeing. «
Da kan man lure på;
-Har ikke cutout virket?
-Har ikke crew fulgt prosedyren?
Da kan man lure på;
I henhold til det vi har lest og hørt så skulle det jo ikke være noe prosedyre på at MCAS slo inn.....
For at pilotene skulle slippe å lære noe nytt.
Da kan man lure på;
-Har ikke cutout virket?
Air Asia 8501 var en ulykke som for meg viser at LCC spesielt langt øst har for dårlig trente piloter. Å ta CB for essensielle systemer som kun skal røres av teknikere PÅ BAKKEN, mid-flight viser at du ikke tenker over hva du holder på med.
Kapteinen på den flighten hadde jo tross alt sett at det samme problemet, når det oppstod på gate, ble resatt fordi tekniker tok en resett av CB, og konkluderte da med at han likegodt kunne gjøre dette i lufta.
Er Ethiopian en LCC? Jeg mistenker at det er litt i overkant generaliserende å trekke «LCC» under én kam når det gjelder godt trente piloter. Er forøvrig enig i at enkelte flyselskaper har skapt seg et så dårlig operasjonelt rykte at jeg aldri kommer til å sette min fot ombord. Lion er ett av dem.
P.S Det skal også nevnes at en recruiter jeg har snakket med i EasyJet sa at WizzAir-pilotene de hadde hatt på opptaksprøver, hadde noe av det dårligste rådata-flyvekapasiteten de hadde sett (når man håndflyr en approach uten flight director i simmen)
Det sier ganske mye om kvaliteten på opplæring hos nevnte selskap. Det er dog nok av LCC som har god opplæring og tar det alvorligt.
Var ikke Asiana-ulykken på SFO også en Asiatisk-CRM-tullball-hendelse?
Jeg tror ikke du skal ta alle Wizz pilotene under samme kam her.
Ved en serie med unormale inputs i Flightdirector så ble autothrottle system helt avskrudd.
Rett før descent på final approach trykker PF på "FLCH" (Flight Level CHange) med en feil. Det er en mode hvor du klatrer for pitch i maks continous mode. Dette var blant annet årsaken til at autothrottle ikke kicket inn når de stallet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.