Er Norwegian sin long-haul satsning egentlig revulosjonerende (splittet)

To konkrete eksempler har liten verdi i denne sammenhengen, spør du meg. Snittpris over tid, derimot, kan være en indikator på om det har påvirket markedet.

Det har tilnærmet 0 verdi å se på noen enkelte observasjoner. :) Men, DY er selvsagt ikke nødvendigvis billigere. Vi får vel i den forbindelse huske på at når man kjøper billig så får man apekatter (eller hvordan var det nå), og det gjelder vel generelt... ;)

På short haul tror jeg det er grunn til å hevde at enveispriskonseptet som LCC'ene i hovedsak er ansvarlig for å ha brakt med seg har vært en relativt signifikant endring. Kanskje ville dette kommet uansett, men jeg tror ikke noen flyselskaper innfører dette om de ikke ser seg nødt til det. Om denne typen prising har samme signifikante effekt på de store delene av long haul markedet vet jeg ikke. Jeg vil vel uansett ikke gå så langt som å kalle det en revolusjon.
 
Last edited:
Ser flere her nevner envis billetter, ang Thailand så er det jo slik at DU MÅ HA utreise billett 28 dager etter annkomst, pga visa. Sånn sett skal selskapet avvise deg på OSL hvis du kun har kjøpt enveis billett til BKK og evnt da ikke har visum.
.

Nå er det hverken 28 dagers visafrihet eller sjekk av returbillett på reiser til Thailand. Eneste kravet er at du skal ut av landet etter 30 dager. Om dette skjer via fly, tog, buss eller bil spiller ingen rolle. Du blir sjekket ved utreise, overstays får bot, og blir du tatt av politiet på overstay blir du sendt til fengsel inntil du blir transportert ut.

Ref http://www.thaiembassy.no/wordpress/consular-services/visa-information-application/
 
Har kjørt den såkalte gamechangeren eller dreamlineren eller hva de nå kaller den endel ganger med Qatar. Mulig den sluker mindre fuel, noe jeg ikke har kompetanse på å uttale meg om. Men for oss dødelige som sitter i Y (ufff) så kom f ¤%¤¤ ikke å fortell at den skulle forandre hele langhaul industrien.

Det er vel kombinasjonen 3 ting som gjør 787 til en "gamechanger"
- Den bruker lite fuel
- Den har lang rekkevidde
- Den er "liten"

Så ved siden av å fly "tradisjonelle" longhaul ruter billigere, er det nå mulig å fly
lønnsomt til "tynne" destinasjoner langt unna direkte. Med andre ord åpner den
for mange nye markeder.

F.eks Bergen(!) - New York. Hvor mange byer med 250.000 innbyggere har trans-atlantisk rute idag...?

W
 
Det er vel kombinasjonen 3 ting som gjør 787 til en "gamechanger"
- Den bruker lite fuel
- Den har lang rekkevidde
- Den er "liten"

Så ved siden av å fly "tradisjonelle" longhaul ruter billigere, er det nå mulig å fly
lønnsomt til "tynne" destinasjoner langt unna direkte. Med andre ord åpner den
for mange nye markeder.

F.eks Bergen(!) - New York. Hvor mange byer med 250.000 innbyggere har trans-atlantisk rute idag...?

W


Men noen revolusjon et det ikke, men en evolusjon av 767eren
 
Jeg tror Norwegian LH er pa ingen mate en revolusjon (iallefall ikke dette Norwegian mener).

En Revolusjon er noe helt nytt som ikke finnes noen annen sted. Den industriell revoslusjon tok sted i England, men samme prosess i Frankrike og Tyskland het Industrialisering.

Laker Airways i sitt tid ble den longhaul revolusjon som Norwegian gjerne vil vaere. De ble virkelig nytt i det de gjorde i sitt tid. Norwegian longhaul er ikke noe helt nytt som ikke finnes noen annen sted. Derfor kan man rett og slett ikke kalle dette en revolusjon.
 
Det er vel kombinasjonen 3 ting som gjør 787 til en "gamechanger"
- Den bruker lite fuel
- Den har lang rekkevidde
- Den er "liten"

Så ved siden av å fly "tradisjonelle" longhaul ruter billigere, er det nå mulig å fly
lønnsomt til "tynne" destinasjoner langt unna direkte. Med andre ord åpner den
for mange nye markeder.

F.eks Bergen(!) - New York. Hvor mange byer med 250.000 innbyggere har trans-atlantisk rute idag...?

W
Så Wahoo, hvor mange Y pax trur du ser forskjell og forstår at DETTE flyet skal revulosjonere langdistanse? Den Y cabinen er jo ikke noe spesielt å skryte av i det hele tatt. Jeg fikk ikke noen sånn aha opplevelse første gangen når jeg satt meg inn i en 787, og jeg er fremdeles der at jeg foretrekker 777.

Men noen revolusjon et det ikke, men en evolusjon av 767eren

Bingo !
 
Nå er det hverken 28 dagers visafrihet eller sjekk av returbillett på reiser til Thailand. Eneste kravet er at du skal ut av landet etter 30 dager. Om dette skjer via fly, tog, buss eller bil spiller ingen rolle. Du blir sjekket ved utreise, overstays får bot, og blir du tatt av politiet på overstay blir du sendt til fengsel inntil du blir transportert ut.

Ref http://www.thaiembassy.no/wordpress/consular-services/visa-information-application/

Nå er vel flyselskapene pliktige til å sjekke at du har returbillett ut av landet, ellers så skal de nekte deg boarding. Det har tilogmed jeg prøvd meg på :D
 
Nå er vel flyselskapene pliktige til å sjekke at du har returbillett ut av landet, ellers så skal de nekte deg boarding. Det har tilogmed jeg prøvd meg på :D

Bør kanskje flyttes til visumtråden den diskusjonen her, men jeg har i hvert fall boardet flighter til Thailand både i Singapore og Hong Kong uten å ha noen billett ut av landet, både i fjor og for fem år siden. I Singapore var det ikke noe spørsmål, mens i Hong Kong viste jeg muligens billetten jeg hadde fra Tokyo (som jeg etterhvert hadde planer om å komme meg til) og som var tilbake til Europa.
 
Så Wahoo, hvor mange Y pax trur du ser forskjell og forstår at DETTE flyet skal revulosjonere langdistanse?

Du mener altså at Y pax ikke legger merke til nye destinasjoner, direkteflyvninger og lavere billettpriser
som DETTE flyet muligjør? Tror nok de fleste Y pax er mer våkne enn deg ;)
 
Du mener altså at Y pax ikke legger merke til nye destinasjoner, direkteflyvninger og lavere billettpriser
som DETTE flyet muligjør? Tror nok de fleste Y pax er mer våkne enn deg ;)

Nå har vel ikke Norwegian satt DETTE flyet inn på noen ruter som det ikke er mulig å starte med eksisterende materiell, bare innleie av fly viser jo at selv Norwegian kan operere disse rutene med A330, A340, 777 og 767-300ER. Så uansett hvor våkne Y passasjerer som meg er - ser vi ikke noe nytt under solen (som vel stort har vært bak en stor mørk sky når det gjedler DU)
 
Du mener altså at Y pax ikke legger merke til nye destinasjoner, direkteflyvninger og lavere billettpriser
som DETTE flyet muligjør? Tror nok de fleste Y pax er mer våkne enn deg ;)

Just nu tror jag många vakna lesuire resenärer i Sverige, Norge & Danmark mest förknippar Norwegians 787 med enorma förseningar, förstörda semestrar och förlorade arbetsdagar ;)

Det civila Boeing flygplan som jag anser verkligen har revolutionerat flygandet är Boeing 747.
 
Begrepet revolusjon er det Boeing benytter når de ontaler sine Dreamliner, dermed tror jeg enkelt vi kan konkludere at Norwegian har sugd av brystet til Boeing de begrepene som er benyttet. Det vi derimot kan konstatere er at kapasitetsfordelingen mellom de tre skandinaviske flyplassene kanskje er bedre enn tilfellet har vært med SAS. Dette farger vel også kommentarene vi har sett til nå, fan av blåhale eller fan av heltehale eller spesialtilfellet fan av rødhale.
 
Just nu tror jag många vakna lesuire resenärer i Sverige, Norge & Danmark mest förknippar Norwegians 787 med enorma förseningar, förstörda semestrar och förlorade arbetsdagar ;)

Nå begynner vel poenget ditt a komme relativt klar fram snart?

Dette var jo en fin tråd, og her passer jeg inn da jeg er temmelig forutsigbar ;)

Jeg ser at det kveruleres mest på ordet ”revolusjonerende” – men poenget her er jo at dette er ganske bra nytt for Norge, og det som klart skiller seg ut fra hva vi har hatt er jo mange nye direkte ruter (alle er ikke som oss og digger flyplasser, lounger osv.) Det at dette er et norsk selskap OG de faktisk velger å gå får en av de råeste nye flåtene på LH er jo også imponerende (vi er vel ca 5 millioner mennesker)

For meg som er reiseglad (og en luftfarts-kunde), så er dette lettere revolusjonerende, og bra at noen tar "tak" og satser.
 
Nå har vel ikke Norwegian satt DETTE flyet inn på noen ruter som det ikke er mulig å starte med eksisterende materiell, bare innleie av fly viser jo at selv Norwegian kan operere disse rutene med A330, A340, 777 og 767-300ER.

Ikke lønnsomt med samme priser.

W
 
Det er vel liten tvil (eller uenighet) om at 787 i teorien gjør det mulig for flere flyselskaper å fly LH lønnsomt til flere destinasjoner og dermed nå nye markeder. Om DU overlever 787s og egne innkjøringsproblemer, får vi sannsynligvis en rekke nye LH destinasjoner fra flyplasser som ellers ikke hadde hatt det til helt greie priser som gjør at mange flere kommer til reise langt. Kall det hva dere vil, men nytt er det i alle fall.
 
Er dette Kjos sine uttalelser?:

"We don't give a shit about that. We go where the passengers go. Norway is just too small to survive."

"If I was a politician, I wouldn't give a shit about the airline side." In Europe, he said: "We've exported all our industry to the far east. At least we have a very good museum to show them, they will have to come spend money in our museum."

Må vel gå utfra det slik artikkelen er skrevet. Da er det i hvert fall revolusjonerende global tenking, unorsk må man vel kunne si.
 
Back
Top