Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
DY er et lavprisselskap med en lavprisfilosofi. Sagt på en litt enkel måte: Man får hva man betaler for. Er det ikke sånn det er egentlig?
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Lavpris? Det er mange år siden Norwegian var lavpris.
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Lavpris? Det er mange år siden Norwegian var lavpris.

De sier jo selv at de er et lavprisselskap selv om de ikke er like billige som FR, men servicen når de skjer noe tyder jo på at de er i lavpris segmentet.
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Det er kun servicen som er lav, prisene er jo høyere enn andre.
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

DY er et lavkostselskap, bare så det er brakt på det rene.
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Man kan jo jaggu lure på hvor det skal enda, om ikke selskaper som Norwegian kan kalles å ha lav pris lenger. De ligger jo helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift". Med det mener jeg ganske enkelt fremdeles anstendige vilkår for (de fleste) av sine ansatte, og fremdeles en god sikkerhetskultur i selskapet. Dere får forvrenge det utsagnet til dere blir grønne, regner med at de som vil skjønner hva jeg mener.
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Man kan jo jaggu lure på hvor det skal enda, om ikke selskaper som Norwegian kan kalles å ha lav pris lenger.
Jeg mener de ikke kan kalles lavpris lengere fordi de har økt prisene så mye. Joda, de annonserer med reiser til "299,-", men det er kun for utreise på tirsdag og returen koster minst 2000,-. En helgetur med dem ut til Europa koster plutselig 3-4.000,- og det før man begynner å legge til gebyrer. Når de ligger så høyt over andre i pris kan de ikke fortsette å kalle seg et lavprisselskap.

Jeg husker også dengang jeg reiste ut en helgetur med dem til 4-5-6-700,- t/r inkludert alle gebyrer, men det er vi langt langt unna idag. :old
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Man kan jo jaggu lure på hvor det skal enda, om ikke selskaper som Norwegian kan kalles å ha lav pris lenger. De ligger jo helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift". Med det mener jeg ganske enkelt fremdeles anstendige vilkår for (de fleste) av sine ansatte, og fremdeles en god sikkerhetskultur i selskapet. Dere får forvrenge det utsagnet til dere blir grønne, regner med at de som vil skjønner hva jeg mener.

Hvordan du kan påstå at DY ligger "helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift".(ditt sitat), fremstår for meg som litt rart. DY er et av FÅ flyselskaper som skaper overskudd, og det må vel være særdeles forsvarlig drift!

Så er vel fortsatt DY en LCC variant, lav kostnad selskap, som igjen genererer billige billetter da de har en foretningsmodell som muliggjør dette. Feks SAS forsøker å konkurrere med billige billetter, men driver dyrere enn DY, noe som gir røde tall, og da er det vel kanskje mer legitimt å spørre om det er forsvarlig drift....
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Så er vel fortsatt DY en LCC variant, lav kostnad selskap, som igjen genererer billige billetter da de har en foretningsmodell som muliggjør dette.
Det du sier stemmer ikke, samtidig som Norwegian har redusert kosten har jo billettprisen deres gått opp. Men at de selv har lav kost stemmer nok.
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Joda, de har lav kost og lav service, men lavpris er de ikke lengere.

De tar vel betalt, det forbrukerene er villig til å betale for en billett. Så får det være opp til den enkelte om de synes det er billig nok. Valgte selv selvfølelig SAS til Stockholm en weekend i mars da DY var dyrere, med dårligere flytider. Likevel så er lave billettpriser DY's merkevare, og de vil nok fortsatt selge billige billetter i god tid før avgang, men selvfølgelig tar de seg godt betalt når de kan.. De driver butikk, ikke veldedighet.
 
Fullpris AES-OSL innklusiv alle gebyr: SK 2.195,- - DY 1.439,- begge fører deg fram med tilnærma same tidsbruk og servicenivå. Prisforskjellen på ca 750,- gir deg avis og ein kopp kaffe/te ev. frukost på morgonen.

Det er fritt val, men det eine selskapet har vesentleg lågare pris enn det andre. :-)
 
Det varierer vel, nå som tidligere, hvilke priser som er tilgjengelige. Et flyselskap skal tjene penger, og tjener man ikke penger så er det neppe noen spesielt god situasjon å være i (hverken for å overleve eller for å drive forsvarlig). Om man skal snakke om anstendige vilkår for sine ansatte så leier vel selv "seriøse" selskaper inn billige selskapet for å få med kostnadene, men det er kanskje noe annet og forsvarlig?
 
Ser at for eksempel butikkkjeden Coop sier de har "lavprisbutikker" selv om de ligger godt over konkurrentene i pris.

Kan man kalle seg lavprisselskap selv om man ligger over konkurrentene i pris? Kan absolutt alle kalle seg lavprisselskap? Om absolutt alle kan kalle seg lavprisselskap vil jo også Norwegian kunne kalle seg lavprisselskap, men da vil ordet ha mistet sin betydning.
 
Ser at for eksempel butikkkjeden Coop sier de har "lavprisbutikker" selv om de ligger godt over konkurrentene i pris.

Kan man kalle seg lavprisselskap selv om man ligger over konkurrentene i pris? Kan absolutt alle kalle seg lavprisselskap? Om absolutt alle kan kalle seg lavprisselskap vil jo også Norwegian kunne kalle seg lavprisselskap, men da vil ordet ha mistet sin betydning.

Flyselskapene driver med og har alltid drevet med prisdiskriminering; dvs. at man tar forskjellige priser fra forskjellige kunder. Det betyr at noen betaler mye og andre betaler mindre. Hvorvidt DY er et lavprisselskap og om de har lavere priser enn konkurrentene må man vel nesten se på gjennomsnittsprisene kundene betaler for billetter med tilnærmet lik fleksibilitet.
 
Fullpris AES-OSL innklusiv alle gebyr: SK 2.195,- - DY 1.439,- begge fører deg fram med tilnærma same tidsbruk og servicenivå. Prisforskjellen på ca 750,- gir deg avis og ein kopp kaffe/te ev. frukost på morgonen.

Det er fritt val, men det eine selskapet har vesentleg lågare pris enn det andre. :-)
Jeg er interessert i laveste pris. Siden du nevner Ålesund så sjekker jeg en helgetur dit med avreise neste fredag ettermiddag. 1467,- hos SAS og 1606,- hos Norwegian uten innsjekket bagasje.
 
Last edited:
'Lavprisselskap' er en norsk feiloversettelse av Low Cost Carrier. Det er ingen som snakker om Low Fare Carrier ... Det riktige norske ordet skulle vært Lavkostselskap, hvis man skulle lagt samme faktorer til grunn.

Både de tradisjonelle nettverksselskapene og lavkostselskapene tilbyr billetter til dumpingpris. Forskjellen er at lavkostselskapene ofte legger ut noe flere da de har en lavere kostnadsbase og kan sette sin 'ønskede snittpris' per flyvning litt lavere.
 
Jeg er interessert i laveste pris. Siden du nevner Ålesund så sjekker jeg en helgetur dit med avreise neste fredag ettermiddag. 1467,- hos SAS og 1606,- hos Norwegian uten innsjekket bagasje.

Mi vanlege rute måndag morgon 15.4. SK 699,- inkl servicegebyr avis og frukost, DY 539,- inkl kredittkortgebyr og utan bagasje. Framleis så er det lågast i pris.

Eg meinarabsolutt at DY kan kalle seg eit lågprisselskap, sjølv om SK av og til er rimelegare på nokre flygingar.

Eg er ikkje "gift" med nokon av dei, og vel det som passer best med omsyn til pris/tidspunkt til ei kvar tid. (Derfor eg heller ikkje vil ha bonuspoeng, utan å starte den diskusjonen her) 😊
 
Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Hvordan du kan påstå at DY ligger "helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift".(ditt sitat), fremstår for meg som litt rart. DY er et av FÅ flyselskaper som skaper overskudd, og det må vel være særdeles forsvarlig drift!

Så er vel fortsatt DY en LCC variant, lav kostnad selskap, som igjen genererer billige billetter da de har en foretningsmodell som muliggjør dette. Feks SAS forsøker å konkurrere med billige billetter, men driver dyrere enn DY, noe som gir røde tall, og da er det vel kanskje mer legitimt å spørre om det er forsvarlig drift....

Det du sier stemmer ikke, samtidig som Norwegian har redusert kosten har jo billettprisen deres gått opp. Men at de selv har lav kost stemmer nok.

Hva er det som ikke stemmer? Med fare for å gjenta meg selv, billettprisen til Norwegian gjenspeiler det markedet vil betale for billetten, på akkurat det tidspunktet. Mange ledige seter ~ billigere billetter, fulle fly ~ dyre billetter!
Hva man oppfatter som billig er subjektivt, men mener fortsatt at kr 299 en vei, er en billig billett.
 
Last edited:
Back
Top