Er dette normal Lufthansa-service?

AN0510

ScanFlyer Blue
Det er noen år siden jeg har reist med LH. Jeg har vært en lojal AF kunde de siste 10 årene på langruter, men etter å ha lest endel bra trip reports her inne når det gjelder LH bestemte jeg med for å prøve LH på min forrige jobbtur til Tokyo.
Dette var like før jordskjelvet/tsunamien, så det var non-stop i A380, noe som burde borge for kvalitet.
A380 er et fantastisk fly å være passasjer i. Svært stille og lufkvaliteten er også bedre enn i andre fly, noe som gjør underverker for velvære både under og etter flyturen.
Dessverre stod ikke ombord-servicen i stil.
Det virket som de var sterkt underbemannet i businesskabinen. Jeg satt på 15A, og måtte vente i ca 45 minutter på en drink. De startet bak i kabinen og jobbet seg fremover. Nå jeg endelig fikk drinken var det å vente gud vet hvor lenge på maten. Maten var ok, en japansk meny som smakte godt, men dessverre var maten for lengst rukket å bli kald før drikken kom. Jeg spurte høflig om det var mulig å få maten varmet opp, men fikk et bryskt svar om at selvsagt var ikke det mulig, i en alt annen enn vennlig tone.
Jeg skjønte at dette var et upassende spørsmål, for under resten av flighten var denne flyvertinnen usedvanlig sur mot meg og så knapt på meg. De andre i kabinbesteningen var ok, ikke hjertelige, men iallefall høflige.
Turen hjemover var omtrent lik turen til NRT, minus den ekstremt sure vertinnen. Men også her var det mye venting og jeg følte at antall cabin crew ikke stod i samsvar med antall pax i kabinen.
Vel, jeg har aldri opplevd så upersonlig og SEN service i businesskabiner tidligere. Og jeg må innrømme at jeg ikke har så lyst til å booke LH igjen etter denne opplevelsen.

Er dette normalt ombord i LH's A380, eller har jeg bare vært veldig uheldig?

Jeg deler ikke samme oppfattning etter min tur i 2. etasje på LH A380. Husker ikke helt hvor service startet (bak, foran eller midten) men aldri mye venting og crew var hyggelig.

Nå reiser ikke jeg mye på biz, så sammenligningsgrunnlaget mitt er mot economy og det kan hende at andre oppfatter det annerledes.

Nå har vel LH hele 98 biz-seter i Upper deck, så dersom antall crew ikke er øket i samsvar med dette vil jeg nok tro at det vil kunne føre til endel venting og litt sen service.
Jeg har ikke brukt LH på en stund, og har ingen erfaring med A380, men jeg opplevde alltid LH sitt biz produkt som dårligere enn mange andre så jeg valgte etterhvert bort LH.
Det gikk mest på at jeg hatet setene deres og kunne aldri sover mer enn 30 minutter i strekk i de.
Servicen forøvrig syntes jeg var helt kurant.

Har aldri reist langt med LH i biz, men mener å ha lest litt ymse trip reports som ikke er veldig entusiastiske over servicen.

Dette har vært medvirkende til at jeg aldri har testet dem ut.

Jeg reiser med dem regelmessig, og finner dem helt OK. Det er et 'godt og gjennomført tysk produkt'. Ikke noe spektakulært men du vet hva du får. Har aldri opplevd hverken kald mat eller uhøflig crew.

Jeg ble også veldig skuffet over produktet deres da jeg tok en LH flight til LA i fjor.
Setene deres i biz er virkelig ikke blant de bedre, tvert imot. Det var stor mangel på privacy også. Liker ikke å føle meg forpliktet til å føre en tvungen samtale med en fremmed sidemann.
Utrolig at de ikke installerte nye biz seter ifb. med introduksjonen av A380 som jo burde være en kjempeanledning til å få "gratis" omtale av dette.

Jeg reiser med dem regelmessig, og finner dem helt OK. Det er et 'godt og gjennomført tysk produkt'. Ikke noe spektakulært men du vet hva du får. Har aldri opplevd hverken kald mat eller uhøflig crew.

Helt enig. De ture jeg har haft har LH været ganske udemærkede. I bedste tyske stil fik vi god og solid service og kvalitet - uden at det er prangende på nogen måde.

Men med 98 sæder på Biz i A380, så må det næsten (uanset antal crew) være lidt mere samlebånd-følelse over det end med små kabiner. Har et LH A380 på biz og var faktisk ikke specielt imponeret. Med så stor en kabine synes jeg faktisk der var lidt economy-class-feeling over det. Personligt foretrækker jeg små biz kabiner....

Men LH generelt synes jeg nu altid har leveret et godt og solidt produkt - både på Y og C.

. Med så stor en kabine synes jeg faktisk der var lidt economy-class-feeling over det. Personligt foretrækker jeg små biz kabiner....

Jeg syntes produktet minte om andre selskapers economy+, med litt oppgradert servering kanskje.
Jeg blir nok ikke å finne i LH business kabin igjen før de er konkuransedyktige med andre selskaper i business.
Setene var disse forhistoriske som bare kan legges delvis ned, og det var altfor trangt også. Seteavstanden til neste sete var ikke slik jeg er vant til fra de andre selskapene jeg har reist med. IFE var meget bra derimot.

Last edited:
Seteavstanden til neste sete var ikke slik jeg er vant til fra de andre selskapene jeg har reist med. IFE var meget bra derimot.

Ser ut til at AF og LH har omtrent samme pitch i sine A380 i biz, henholdsvis 55" og 57", noe som er en utvikling i gal retning etter min mening.
Blir spennende å se hva BA velger når de får sine A380, De har jo i dag har 73" pitch i Club World i alle sine long haul-maskiner. Det er blitt antydet at det kommer et nytt biz-produkt igjen med introduksjonen av A380.
Håper de ikke går for noe lignende som AF og LH.

Businessklasse har blitt dårligere hos de fleste de siste årene, har ikke prøvd BA, men vurderer de neste gang.
Ellers har man jo de asiatiske selskapene som fortsatt har en høy standard.Selv om de er dyrere. Reiste med Korean fra Seoul til Sydney i fjor, og det var en av de beste opplevelsene jeg har hatt. Servicen var fantastisk, og setene likeså.
Dersom første klasse har enda bedre service må jo det være rene himmelrike.

Veldig mange går rundt og tror at når man får et stort flott fly som A380 så må servicen være topp. Man tenker ikke over to forhold:
1) 98 pax i C-klasse, så man er langt fra unik i business, man representerer faktisk bare 1% av passasjerene.
2) Nytt fly med nye rutiner og mye som skal kjøres inn.

Min erfaring fra LH, BA og EK er at begge disse faktorene slår godt inn. EKs A380 var fantastisk flott, men det "lugget" is servicen ifht. på B773en. LHs A380 i F-klasse bar også preg av at crewet ikke var innkjørt på nye rutiner.

Dette er jo ikke noe nytt, service oppleves mye mer personlig og trivelig i en 752 bizkabin enn en 777 eller 330/340 kabin.
Så kan man jo bare tenke seg til hvordan det er å ha en G550 for seg selv ;)

Back