http://www.itromso.no/nyheter/article137925.ece
løpet av to år har Norwegian gått fra færrest til flest forsinkelser fra Tromsø Lufthavn.
Det viser en sammenligning mellom de tre største flyselskapene. Siste halvår 2005 hadde Norwegian høyest punktlighet av de tre, mens Widerøe slet med et lavmål de ellers ikke har måttet vise til de siste tre årene.
Verst var likevel SAS sin punktlighet på kun 64,8 prosent i desember 2005. Det vil si at 35,9 prosent av selskapets avganger fra Tromsø var forsinket den måneden.
Mens Widerøe skjerpet seg gradvis fra årsskiftet 2005/2006, slet SAS fælt første halvår 2006. Fra juli 2006 til april 2007 vekslet SAS og Norwegian på å være dårligst, men deretter har Norwegian vært minst punktlig i åtte av ni måneder.
Vil bli best igjen
Norwegian-direktør Bjørn Kjos legger seg flat og lover bedring.
– De siste ukene har det begynt å ligge bra an på Gardermoen. Etter vinterferien, fra rundt 1. mars, regner vi med at vi skal være bedre enn de nærmeste konkurrentene, sier Kjos.
For lavprisselskapet mener problemene oppsto da de skiftet handlingagent på landets hovedflyplass for et par år siden. Derfra forplantet problemet seg utover i flynettet deres. I oktober byttet de ut Northport på Gardermoen med agenten de hele tiden har brukt i Tromsø, Røros Flyservice.
– Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos.
Innstiller minst
– Kjos har sagt at vi skal bli landets mest punktlige flyselskap i 2008, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen.
– Det er mantraet vårt. Man må jo sette seg noen målsetninger, sier Norwegian-gründeren sjøl.
Kjos er opptatt av å få fram at SAS og Widerøe har en rekke innstillinger, som dermed gir utslag i statistikken på regularitet og ikke punktlighet. Mens Widerøe kansellerte 312 avganger og SAS 133 i 2006 og 2007, kansellerte Norwegian kun ett eneste fly i løpet av de to årene.
Men nå kan man spørre seg om det går så meget bedre som Norwegian påstår. For hittil i år har trenden for punktlighet fortsatt, og i februar har selskapet allerede innstilt to fly.
– Det må ha med vær å gjøre, mener Bjørn Kjos.
Komplisert i SAS
SAS har bedre Tromsø-tall å vise til i dag enn streikevinteren 2006, men fortsatt innstiller de mer enn seks fly i snitt hver vintermåned.
– Det er nok flere årsaker til det, sier informasjonssjef Kenneth Vikse, men kommer med en generell betraktning:
– Norwegian er mer et punkt-til-punkt-selskap, mens vi har et mye mer nettverkbasert flymønster. Hos p-t-p-selskaper følger et crew oftere et fly. Et nettverksselskap har et mer komplisert bilde. Det kan være årsaken, sier Vikse.
-------------------------
Leide ikke Kjos selv inn en haug med crew fra Sverige....?
Har ikke Dy kansellert mer enn ett fly til TOS de siste to år? Kan de virkelig skylde alle forsinkelsene bare på GH selskapet??
Vet jo at SAS har hatt masse krøll de siste årene, men da har da saktens Norwegian også.......eller tar jeg feil...?
løpet av to år har Norwegian gått fra færrest til flest forsinkelser fra Tromsø Lufthavn.
Det viser en sammenligning mellom de tre største flyselskapene. Siste halvår 2005 hadde Norwegian høyest punktlighet av de tre, mens Widerøe slet med et lavmål de ellers ikke har måttet vise til de siste tre årene.
Verst var likevel SAS sin punktlighet på kun 64,8 prosent i desember 2005. Det vil si at 35,9 prosent av selskapets avganger fra Tromsø var forsinket den måneden.
Mens Widerøe skjerpet seg gradvis fra årsskiftet 2005/2006, slet SAS fælt første halvår 2006. Fra juli 2006 til april 2007 vekslet SAS og Norwegian på å være dårligst, men deretter har Norwegian vært minst punktlig i åtte av ni måneder.
Vil bli best igjen
Norwegian-direktør Bjørn Kjos legger seg flat og lover bedring.
– De siste ukene har det begynt å ligge bra an på Gardermoen. Etter vinterferien, fra rundt 1. mars, regner vi med at vi skal være bedre enn de nærmeste konkurrentene, sier Kjos.
For lavprisselskapet mener problemene oppsto da de skiftet handlingagent på landets hovedflyplass for et par år siden. Derfra forplantet problemet seg utover i flynettet deres. I oktober byttet de ut Northport på Gardermoen med agenten de hele tiden har brukt i Tromsø, Røros Flyservice.
– Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos.
Innstiller minst
– Kjos har sagt at vi skal bli landets mest punktlige flyselskap i 2008, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen.
– Det er mantraet vårt. Man må jo sette seg noen målsetninger, sier Norwegian-gründeren sjøl.
Kjos er opptatt av å få fram at SAS og Widerøe har en rekke innstillinger, som dermed gir utslag i statistikken på regularitet og ikke punktlighet. Mens Widerøe kansellerte 312 avganger og SAS 133 i 2006 og 2007, kansellerte Norwegian kun ett eneste fly i løpet av de to årene.
Men nå kan man spørre seg om det går så meget bedre som Norwegian påstår. For hittil i år har trenden for punktlighet fortsatt, og i februar har selskapet allerede innstilt to fly.
– Det må ha med vær å gjøre, mener Bjørn Kjos.
Komplisert i SAS
SAS har bedre Tromsø-tall å vise til i dag enn streikevinteren 2006, men fortsatt innstiller de mer enn seks fly i snitt hver vintermåned.
– Det er nok flere årsaker til det, sier informasjonssjef Kenneth Vikse, men kommer med en generell betraktning:
– Norwegian er mer et punkt-til-punkt-selskap, mens vi har et mye mer nettverkbasert flymønster. Hos p-t-p-selskaper følger et crew oftere et fly. Et nettverksselskap har et mer komplisert bilde. Det kan være årsaken, sier Vikse.
-------------------------
Leide ikke Kjos selv inn en haug med crew fra Sverige....?
Har ikke Dy kansellert mer enn ett fly til TOS de siste to år? Kan de virkelig skylde alle forsinkelsene bare på GH selskapet??
Vet jo at SAS har hatt masse krøll de siste årene, men da har da saktens Norwegian også.......eller tar jeg feil...?