Er det lov å gå ut fra utlandsterminal?

FamilyGuy

ScanFlyer Blue
Er det lov å gå ut fra utlandsterminal?

Litt usikker på om dette er rett sted å poste, flytt hvis feil.

I august i fjor reiste jeg TRD-OSL-WAW, med Norwegian. Landet på OSL og gikk inn på utenlandsterminalen. Etter et par timer (hadde 4 timers ventetid) med pils og noen småflasker med baylies fant jeg ut at jeg var j..... røyksugen. Gikk så i taxfree og kjøpte meg røyk, men fant liksom ikke noen exit. Plutselig ser jeg at masse pax fra et fly som er landet komme inn i terminalen, hang meg da på disse og gikk på grønt gjennom tollen.

Det ble røyk på meg, men spørsmålet er: Er dette lov i utgangspunktet?

Re: Er det lov å gå ut fra utlandsterminal?

Dersom du kjøpte røyk og tok denne med deg gjennom tollen så var ikke det lov nei, da du ikke hadde vært ute av landet i 24 timer enda.

Dersom du kjøpte røyk og tok denne med deg gjennom tollen så var ikke det lov nei, da du ikke hadde vært ute av landet i 24 timer enda.

Alle som handler på Svinesund har nok også vært ute i over 24 timer :p

Skjønner, men det hadde vært lov dersom jeg ikke hadde kjøpt røyk?

Teknisk sett hadde han vel ikke vært ute av landet i det hele tatt :p

Så lenge du ikke har med deg tollfrie varer ut så kjenner ikke jeg til noen lover eller regler som forhindrer en i år forlate utenlandsterminalen for et stykke frisk luft.

Er det tax-free på Svinesund nå da?

Ellers så kan du fritt forlate utenlandsterminalen på Schengen-siden, mens på non-schengen må du gjennom pass-kontrollen og kan om du ikke har rett til innreise til Norge bli nektet. Å ta med tax-free varer uten at du har vært utenfor landet over 24 timer er derimot ulovlig.

Man trenger ikke nødvendigvis bli tatt for at det hele ender lite gøy når man ubevisst har brutt loven.

For å illustrere: man har kjøpt seg et par flasker vin i taxfree, går ut av terminalen og glemmer at man må gjennom sikkerhetskontrollen igjen :D

Men da er det betalt avgfiter i Sverige. 24-timersregelen gjelder tollfrie varer.

Og hadde det ikke vært for sigarettene hadde dette vært helt i orden.

Av ren nygjerrighet, hvor går man ned fra avgang til ankomst på utland?

Takk for svar. Da vet man at man kan få seg litt luft i fremtiden også, uten å føle seg småkriminell. :p

Er det da også lov å ankomme med fly innelands på utenlandsdelen? Kom til BGO fra OSL på tirsdag, rett ut til tax-free og gjennom tollen for å komme til bagasjen.. Må vell ha vært en glipp?

Er det da også lov å ankomme med fly innelands på utenlandsdelen? Kom til BGO fra OSL på tirsdag, rett ut til tax-free og gjennom tollen for å komme til bagasjen.. Må vell ha vært en glipp?

Det kan ha vært en flexi gate, og de som stenger dørene mellom innland og utland har gjort en feil...

Da vi parkerte på utlandsdelen når jeg kom fra SVG i fjor ble vi busset til en trappegate på innland.

Da vi parkerte på utlandsdelen når jeg kom fra SVG i fjor ble vi busset til en trappegate på innland.
Ja, noen gater må man kjøre buss fra, men gatene på midten kan benyttes til både innland og utland, man har dører som (normalt) sluser paxen rett sted.

Jeg har også vert med på at fly fra SVG å parkere på utland på BGO, vi gikk ned gjennom tollen slik som vanlig ved ankomst utland.
Traff tilogmed en tideligere kollega som spurte om jeg ville ha med noe taxfree.
Vi fikk beskjed om at vi parkerte på utland før vi forlot flyet.

Back