Polaris
Free Luigi
Re: Er det innleie på disse Norwegian-avgangene?
Om det er "bedre" - får først og framst være opp til en og en hver. Deretter får man gjøre vurderinger basert på hva man selv observerer og aksepterer. Av de jeg kjenner som jobber i CityJet, så er mange direkte avkommere av nedlagte blue1. Altså mye finlendere. På fast ansettelse og "helt ok" lønnsforhold. Det trekker selvsagt ned at de ikke er ansatt for bedriften selv, men det samme kan jo sies om Norwegian International sine D8-flights hvor de ansatte jobber i OSM - selv om det igjen er et annet element da OSM ikke eier flyene. De er jo registrert i et annet land igjen (hvor hos CityJet er vel de ansatte og flyene i det minste i ett og samme selskap). Jeg har derimot store problemer med det nye rælet SAS har hentet inn, "Regional Jet OÜ", som er erstatteren for JetTime. Disse kommer jeg ikke til å fly overhodet. Så fort det er snakk om fast innleie fra øst-europa , såmelder jeg meg ut. Det samme gjelder midlertidig innleie av "ymse" selskap fra Slovakia, Litauen, Latvia, Polen etc. Absolutt no-go. Men det er kun mine tanker
Alle må gjøre sine vurderinger. Den store forskjellen, slik jeg ser det, i forhold til å ha en irrasjonell frykt for å fly - er at det i disse tilfellene er legitimt å stille seg kritisk til flyvningene. Det betyr ikke at "å fly" => "krasj". Men at man har en sunn, fornuftig og begrunnet årsak til å være skeptisk til flyvningene.
Du har forøvrig rett i at det begynner å bli en komplisert affære, det er derfor dette er noe som irriterer meg. Jeg frykter at det etterhvert blir slik innleiedrit i utbredt grad i Norge - og at man ikke kan komme seg nordover uten å måtte svelge en prinsipiell kamel.
Fare for at ein går langt OT no, men det begynner jo å bli "vanskeleg" å reise med dei to største om ein ikkje skal dulte borti innleige egentleg. Og det finst mange typar. Er det SAS driv med på fast basis mtp Citi Jet mfl betre enn "eit og anna" innleigd fly /crew for DY delar av sesongen? Vil jo tru at begge meinar det dei driv med det innafor og heilt i orden på alle måtar.
Om det er "bedre" - får først og framst være opp til en og en hver. Deretter får man gjøre vurderinger basert på hva man selv observerer og aksepterer. Av de jeg kjenner som jobber i CityJet, så er mange direkte avkommere av nedlagte blue1. Altså mye finlendere. På fast ansettelse og "helt ok" lønnsforhold. Det trekker selvsagt ned at de ikke er ansatt for bedriften selv, men det samme kan jo sies om Norwegian International sine D8-flights hvor de ansatte jobber i OSM - selv om det igjen er et annet element da OSM ikke eier flyene. De er jo registrert i et annet land igjen (hvor hos CityJet er vel de ansatte og flyene i det minste i ett og samme selskap). Jeg har derimot store problemer med det nye rælet SAS har hentet inn, "Regional Jet OÜ", som er erstatteren for JetTime. Disse kommer jeg ikke til å fly overhodet. Så fort det er snakk om fast innleie fra øst-europa , såmelder jeg meg ut. Det samme gjelder midlertidig innleie av "ymse" selskap fra Slovakia, Litauen, Latvia, Polen etc. Absolutt no-go. Men det er kun mine tanker

Du har forøvrig rett i at det begynner å bli en komplisert affære, det er derfor dette er noe som irriterer meg. Jeg frykter at det etterhvert blir slik innleiedrit i utbredt grad i Norge - og at man ikke kan komme seg nordover uten å måtte svelge en prinsipiell kamel.