Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Realiteten hvis det ikke blir kontroll på OSL, er at ALLE som reiser med fly innland i Norge må igjennom en lignende kontroll på siste flyplass i Norge...Å det koster penger.... For en kontroll av utlandsreisende vil det altids være, og ikke minst viktig i framtida...og da er den beste løsninga og fortsatt ha toll-kontroll på OSL, men effektiviseringer kan være en løsning...

Realiteten hvis det ikke blir kontroll på OSL, er at ALLE som reiser med fly innland i Norge må igjennom en lignende kontroll på siste flyplass i Norge...Å det koster penger.... For en kontroll av utlandsreisende vil det altids være, og ikke minst viktig i framtida...og da er den beste løsninga og fortsatt ha toll-kontroll på OSL, men effektiviseringer kan være en løsning...

Tull, det må man ikke. Dette har de løst i mange andre land uten problemer hvor disse henter bagasjen i eget område.

Så en løsning er 1-2 hunder på hver flyplass

Nei, det er selvfølgelig ikke løsningen. Og heller ikke hvordan det er skissert.
Kontrollen blir gjort på OSL (eller en annen transfer-flyplass), men hvor bagasje og passasjer blir kontrollert hver for seg. Det er slik de gjør det f.eks. i Stockholm.

Det krever ikke mye mer ressurser, men muligens en eller annen endring i forskrifter evt. lover. Samt kostnaden med ombygging på OSL (det er da en engangskostnad).

Ulempen er at tollerne kan ikke profilere passasjerer når de går sammen med bagasjen.

Hvordan sparer man tid?
Idag:
Laste av bag fra fly + kjøre inn til bånd 5-15 min
Bånd opp til ankomsthall 5-10 min
Tollkontroll evt 5 min
Bagasje opp til bagdrop 5 min
Bagasje i sorteringsanlegg 10-25 min
Bagasje til flyet 5 min
--------------------------
Sum 30-65 min (MCT 45-50 min)
Alternativet:
Laste av bag fra fly + kjøre inn til bånd 5-10 min
Tollkontroll evt 5 min
Sortering 5-10 min
Bagasje til flyet 5 min
Sum 15-30 min (MCT 30 min)

Nei, det er selvfølgelig ikke løsningen. Og heller ikke hvordan det er skissert.
Kontrollen blir gjort på OSL (eller en annen transfer-flyplass), men hvor bagasje og passasjer blir kontrollert hver for seg. Det er slik de gjør det f.eks. i Stockholm.

Min kommentar bør kanskje leses i sammenheng med en kommentar umiddelbart overfor min, hvor dette ble lansert som en mulig løsning. Jeg regner med at dersom noe skal skje med tollordningen så må dette gjennomføres på OSL - ikke på utskutte destinasjoner.

Jeg satt med forøvrig med et inntrykk av at ordningen i Sverige ikke gjaldt for flygninger til alle flyplasser i Sverige (men et utvalg), men det er kanskje ikke riktig?

Man skulle forøvrig tro at det er tidsbesparende med en koordinering av sorteringen på et sted i stedet for at dette gjøres desentralt, men dette vet jeg for lite om hvordan det gjøres i praksis til å vurdere (kjøres det en bil fra hvert ankommende fly til neste fly så blir det mye trafikk; hvis ikke, så må vel bagasjen til et sentralt sted uansett før det distribueres ut til neste avgang?).

Last edited:

En ting er bagasjen. Det tror jeg man kan fikse. En annen ting er passasjeren. Han må uansett gjennom tollen og ny sikkerhetskontroll. Det tar jo tid, og jeg tviler på at det er penger i tollvesenet til å ha en annen løsning en de har på OSL idag. Selv på ARN, må du vel ut via tollen før du går til innenlands?

Hvorfor må han det?

Ingen sikkerhetskontroll mellom f.eks. Schengen og innland på Kastrup.

Det vil kreve et nytt tollpunkt, og det regner jeg med at man ikke tar seg råd til. Men man skal aldri si aldri.

Jeg satt med forøvrig med et inntrykk av at ordningen i Sverige ikke gjaldt for flygninger til alle flyplasser i Sverige (men et utvalg), men det er kanskje ikke riktig?
Man skulle forøvrig tro at det er tidsbesparende med en koordinering av sorteringen på et sted i stedet for at dette gjøres desentralt

Det gjelder for alle innenlandsdestinasjoner som det er trafikk fra ARN,BMA,GOT unntatt til HFS og TYF. Selskapene er med og betaler for tjenesten så det er noe begrensninger på selskaper, men det gjelder mer sære routinger.

Sorteringen på OSL gjøres i utgangspunktet sentralt av det automatiske sorteringsanlegget, men den er ikke rask nok ved de korteste overgangene, så under en viss tid så vil det være mer effektivt tidsmessig å sortere ut disse manuelt. En del stasjoner sender heller ikke BSM/BTM eller har dårlig kvalitet på strekkoden på taggen og det forsinker bagasjen.

Sorteringen på OSL gjøres i utgangspunktet sentralt av det automatiske sorteringsanlegget, men den er ikke rask nok ved de korteste overgangene, så under en viss tid så vil det være mer effektivt tidsmessig å sortere ut disse manuelt. En del stasjoner sender heller ikke BSM/BTM eller har dårlig kvalitet på strekkoden på taggen og det forsinker bagasjen.

Da sliter jeg litt med å se at det er mye å hente inn på dette i forhold til tidsbesparelse, annet enn for de connections som uansett behandles manuelt. Om man skal legge seg på MCT på under 30 minutter så vil det vel bli mer av denne typen manuell behandling/sortering, noe som vel i neste omgang går utover kapasiteten til dette?

En ting er bagasjen. Det tror jeg man kan fikse. En annen ting er passasjeren.

Det er opp til myndighetene om de ønsker å bevilge ekstra penger til det - det ville vært en stor fordel men en egen toll-sluse slik at man kan holde seg innenfor CSRA, men uansett så sparer man en del tid, og evt. irritasjon hvis man ikke trenger å tenke på bagasjen selv med dagens flyt.

Ny sikkerhetskontroll da?

Lettere å finansiere enn tolere. Men tviler på at man gidder. Fører i verstefall til at de som starter reisen på OSLO får dårligere service.

Tull, det må man ikke. Dette har de løst i mange andre land uten problemer hvor disse henter bagasjen i eget område.

Disse stedene har vel tollere tilstede?

Om man skal legge seg på MCT på under 30 minutter så vil det vel bli mer av denne typen manuell behandling/sortering, noe som vel i neste omgang går utover kapasiteten til dette?

Jeg regner med 30 min som MCT og da burde den automatiske sorteringen klare det, men om man får bagasje med kortere forbindelser pga. f.eks. forsinkelser så må man gjøre som man gjør i dag ved innland-innland, innland-utland og utland-utland og sortere ut noe manuelt. Det blir ikke så veldig mye mer ressurskrevende enn i dag, men MCT vil være avhengig mest av hvor mye tid tollerne mener de trenger for bagasjen.

Så en løsning er 1-2 hunder på hver flyplass man kan reise til innenlands fra OSL og dertilhørende personell for å betjene alle ankommende fly fra OSL som evt har med seg transferpassasjerer fra utlandet? Vel, det koster i alle fall en del penger. Vi snakker vel om rundt 30 flyplasser man kan fly til innenlands fra OSL.

Dette er å snu problemet på hodet. Om samtlige småflyplasser er argumentet, så åpne nå for en løsning på de 5-6 største flyplassene først, da. Disse har allerede toll på plassen og systemer på plass. Da er over 90% av trasfer passasjerene hjulpet, og vi er kommet et langt steg videre. Så kan heller resten komme etter når systemene er på plass.

Dette er å snu problemet på hodet. Om samtlige småflyplasser er argumentet, så åpne nå for en løsning på de 5-6 største flyplassene først, da. Disse har allerede toll på plassen og systemer på plass. Da er over 90% av trasfer passasjerene hjulpet, og vi er kommet et langt steg videre. Så kan heller resten komme etter når systemene er på plass.

Da er vi vel strengt tatt tilbake til ting som er diskutert tidligere. Om man ser på f.eks. TOS så er det vel så vidt meg bekjent ikke permanent tilstedeværelse av tollere, selv om det forsåvidt er fasiliteter på plass. Hva som er tilfellet andre steder vet jeg ikke. Poenget mitt er at "det ikke er bare" å gjøre dette. Det koster litt.

Da er vi vel strengt tatt tilbake til ting som er diskutert tidligere. Om man ser på f.eks. TOS så er det vel så vidt meg bekjent ikke permanent tilstedeværelse av tollere, selv om det forsåvidt er fasiliteter på plass. Hva som er tilfellet andre steder vet jeg ikke. Poenget mitt er at "det ikke er bare" å gjøre dette. Det koster litt.

Alle flyplasser som har jevnlig utenlandstrafikk har allerede toller på plass. Her koster det ingenting ekstra. Om f.eks. TOS ikke har dette i dag, så får de komme inn i neste bølge når systemene er på plass. At dette koster mer er egentlig ikke riktig, ettersom de ekstra inntektene som kommer inn hvis lekkasjen til andre hub'er stoppes burde dekke opp for mesteparten av disse ekstrakostnadene.

Alle flyplasser som har jevnlig utenlandstrafikk har allerede toller på plass. Her koster det ingenting ekstra.

Er det noen andre plasser enn OSL, BGO og SVG som har tollere til stede mesteparten av åpningstida?

Hvilke land, bortsett fra Sverige, er det man kan gjøre transfer utland->innland og lande på en flyplass uten betjent toll?

Back