Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Jeg har ved etterhvert ganske mange anledninger ankommet fra ikke-Schengen land til OSL (som gir lengst gåtur), for så å reise videre til TOS, og klart dette med brukbar margin med selv så lite som 30 minutter til neste flyavgang (med litt forsinkelser) selv når TOS-flyet har gått fra gate 10 i andre enden av terminalen. Det fordrer imidlertid ingen innsjekket bagasje. Med 40 minutter så rekker jeg også en tur innom tax freebutikken på ankomst. ;)

Jeg skal videre til Trondheim, og siden jeg reiser med koffert (som jeg sjekker inn av hensyn til meg og alle andre passasjerer) så er det nesten umulig å rekke utland-innland på 45 minutter. Desverre.
Jeg tror nok OSL taper mye penger på dette, og også SAS/Norwegian, mange velger å fly hjem fra Europa med KLM. Eller via København. Sistnevnte er en adskillig behageligere opplevelse enn OSL.
Sverige har klart det, Finland har klart det... jo, stort sett alle andre, så vi i anderledeslandet burde kunne klare å få skikk på dette også.

Jeg skal videre til Trondheim, og siden jeg reiser med koffert (som jeg sjekker inn av hensyn til meg og alle andre passasjerer) så er det nesten umulig å rekke utland-innland på 45 minutter. Desverre.
Jeg tror nok OSL taper mye penger på dette, og også SAS/Norwegian, mange velger å fly hjem fra Europa med KLM. Eller via København. Sistnevnte er en adskillig behageligere opplevelse enn OSL.
Sverige har klart det, Finland har klart det... jo, stort sett alle andre, så vi i anderledeslandet burde kunne klare å få skikk på dette også.

Helt enig med deg Hanswest, jeg unngår transfer utland-innland i Norge som pesten. Nå har jeg bodd såpass lenge i Oslobygda at problemet har vært minimalt for min del.

Men så til spørsmålet, hvordan løses dette i sverige og finland som du nevner her?

Jeg er også mye til og fra Trondheim, og må si at transfer i CPH er å foretrekke når jeg skal velge routing, går dessverre ikke alltid, men er de valgbart så er det helt klart det jeg tar.

Må si meg enig der jeg også, når jeg reiser utenlands prøver jeg bevisst å unngår transfer på OSL eller andre norske flyplasser for å slippe unna styret med å måtte gå ut og inn igjen. AMS-AES og CPH-AESer veldig hendig slik.

Det skal vel sies at det er enklere i Sverige/Finland/Danmark av et par grunner; for det første så har de jo mange færre flyplasser man kan fly til fra hovedflyplassen, så sikkert enklere å fange opp ting i "enden" hvis det skulle være noe. Og med EU-kvoter på drikke så trenger de sikkert ikke bruke så mye ressurser på å plukke vinflasker heller, jeg antar de konsentrerer seg mest om narkotika og slike ting...

Helt enig med deg Hanswest, jeg unngår transfer utland-innland i Norge som pesten. Nå har jeg bodd såpass lenge i Oslobygda at problemet har vært minimalt for min del.

Men så til spørsmålet, hvordan løses dette i sverige og finland som du nevner her?

Hej!
Jag vet hur det går till på ARN iaf.
Bagage sorteringen har byggts ut och svenska Tullverket har fått ett nytt kontor i bagagesorteringen med egen röntgenutrustning. Tullens personal går med hundar regelbundet runt i bagagesorteringen och inspekterar väskor som ska vidare inrikes. Svenska Tullen letar främst efter droger och narkotika.
Passagerare som har ARN som slutdestination får precis som på de flesta andra flygplatser gå igenom en tullstation precis innan exit till "arrival"

Svenska tullen på Arlanda bryr sig inte om hur mycket alkohol passagerarna har med sig pga EUs alkoholkvoter används.
Man får föra in obegränsat med alkohol i Sverige från andra EU länder, dock ska det vara för eget bruk.
OM en person vid ett tillfälle korsar gränsen till Sverige med mer än 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl har svenska Tullen rätt att ifråga om personen avser dricka allt själv.

OM en person vid ett tillfälle korsar gränsen till Sverige med mer än 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl har svenska Tullen rätt att ifråga om personen avser dricka allt själv.

Det skal noe til om noen tar med seg så store mengder på flyet, men tar poenget ditt.

Dette høres ut som en fornuftig måte å løse dette på. Om det blir løst på samme måte her til lands vil det bli travelt for tollvesnet om de skal påpeke alle bager som det er over en viss mengde med veske i, siden kvotene her til lands er så små.

Om det blir løst på samme måte her til lands vil det bli travelt for tollvesnet om de skal påpeke alle bager som det er over en viss mengde med veske i, siden kvotene her til lands er så små.

Det er vel neppe relevant å sammenligne siden vi ikke er med i EU, og kvoten inn til Sverige utenfra EU er også adskillig mindre og man kan ikke gå utover dette selv om det skulle være til personlig bruk uten å betale skatter og avgifter.

Det er vel neppe relevant å sammenligne siden vi ikke er med i EU, og kvoten inn til Sverige utenfra EU er også adskillig mindre og man kan ikke gå utover dette selv om det skulle være til personlig bruk uten å betale skatter og avgifter.

Er klar over det, man skulle tro at svenskene tollerne klarer å skille mellom EU-interne og ikke EU-interne reiser med det systemet de har, ellers har de et system som ikke fungerer (uten å ikke kjenne til hva kvota er å ta med seg ting inn til EU).
Poenget er at det høres ut som et fornuftig system, om det kan tilpasses norske forhold.

Jag vet att systemet på ARN är sammankopplat till bagagetaggarna.
Exempelvis kan svenska tullpersonalen styra väskor som är taggade ex BKK-ARN-LLA eller AMS-ARN-KSD direkt till röntgenmaskinen vid sin nya transfer tullstation i bagagesorteringen.

Helt enig selv unngår jeg OSL når jeg skal videre innenriks, for et par dager testet jeg dette da jeg vanligvis reiser fra CPH
og for et styr det var langt som bare det å gå og ikke minst en ny sikkerhetskontroll helt håpløst , Norge i et nøtteskall dette.
Skal OSL forsette å vokse å ikke "skremme" folk bort til CPH som jeg personlig liker mye bedre enn OSL så må dette avskaffes så fort som mulig.

En måte som svenske tullen kan se at bagaget är sjekket inn i ett EUland är att alle bagagetagger som skrives ut i ett EUland har en grönn stripe på, så enkelt ser de om bagagen kommer fra ett EUland :) Enkelt og greit. Så neste gang dere er ute og reiser og sjekker inn bagage i Norge kommer dere til å se at taggen er helt hvit mens når dere kommer hjem og bagagen er sjekket inn i et EUland så har den en grönn stripe på seg :)

Det er virkelig rart at vi ikke har klart å løse dette, da mange andre land har klart det. Virker som politikere og tollere helst ser at folk fra distrikts Norge har transfer alle andre steder enn Norges hovedflyplass!

Last edited:

Det er virkelig rart at vi ikke har klart å løse dette, da alle andre land har klart det.

Det er mange land som ikke har det på denne måten, men hvis man ser på "de i nærheten" så stemmer utsagnet. Dette er en løsning som kom ifbm. EUs interne tollgrenser forsvant, i tillegg er det en del andre land som har løst dette på forskjellige måter, eks. Thailand.

Det er god en del land der dette håndteres på samme måte som i Norge, og ser man på volum av passasjerer så er vel USA og Canada nærliggende. Dog er det en del flyplasser som har løs ting på en mer smidig måte enn OSL.

TV2 har tatt saken og spør Solvik-Olsen om saken som sier at regjeringen ønsker å få til et enklere system "så fort som mulig" (tre ganger), og kan altså ikke si
mer enn det. Han nevner narkotika, men dette er jo ulovlig å smugle inn til Sverige. Mistenker at det er sprit og andre varer det er toll inn inn på Norge i små mengder som er "problemet".

Last edited:

Dette kan jo ikke være noe problem å få til, dersom viljen er der.

Dette kan jo ikke være noe problem å få til, dersom viljen er der.

Nuvel? Det er klart at man kan ordne dette om man oppretter tollkontroll på alle flyplasser i Norge, men siden dette neppe er en farbar vei så er det nok en del elementer som må på plass for å ivareta tollkontrollen på OSL.

Det ville vel heller ikke vært et spesielt stort problem om opplegget på OSL var noe smidigere, med f.eks. en egen passering slik at man ikke må gjennom den ordinære sikkerhetskontrollen. (for egen del så oppfatter jeg heller ikke dagens opplegg som veldig problematisk, men det legger naturligvis litt tid til transfer utland-innland)

Jeg tror vel heller ikke at dette er forklaringen på at man ikke satser på direkteruter på langdistanse ut fra Norge, slik SAS legger det frem.

Jeg tror vel heller ikke at dette er forklaringen på at man ikke satser på direkteruter på langdistanse ut fra Norge, slik SAS legger det frem.
Men en behagelig unnskyldning å ha er det nok ;)

Back