Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Hvilke land, bortsett fra Sverige, er det man kan gjøre transfer utland->innland og lande på en flyplass uten betjent toll?

Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, Spania, er noen hvor jeg selv har ankommet på den måten uten tollbetjening tilstede.

Klarer bare ikke å forstå hvorfor man ikke kan gjøre dette på samme måte som i Sverige, som har relativt lik struktur som vi har i Norge.
De klarer dette fint, og de startet med noen store stasjoner for å prøve ut. Det går faktisk å se hva andre har gjort og gjør, man må ikke alltid selv finne på noe nytt.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Danmark har vel fortsatt tollbehandling på sluttdestinasjonen?
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Klarer bare ikke å forstå hvorfor man ikke kan gjøre dette på samme måte som i Sverige, som har relativt lik struktur som vi har i Norge.
De klarer dette fint, og de startet med noen store stasjoner for å prøve ut. Det går faktisk å se hva andre har gjort og gjør, man må ikke alltid selv finne på noe nytt.

Kan det være, i likhet med det vi outsidere til flybransjen stadig får høre, at de som jobber med dette til daglig både er orientert om hva andre har gjort og kanskje ser en del problemstillinger som vi outsidere til tollverden ikke ser?
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Kan det være, i likhet med det vi outsidere til flybransjen stadig får høre, at de som jobber med dette til daglig både er orientert om hva andre har gjort og kanskje ser en del problemstillinger som vi outsidere til tollverden ikke ser?

Naturligvis, men hva er så ulikt i Sverige som gjør at det de gjør der borte ikke kan gjøres i Norge?
Jeg kan ikke se et eneste argument i denne tråden for at vi ikke skal kunne innføre en svensk modell i Norge.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Danmark har vel fortsatt tollbehandling på sluttdestinasjonen?

Tollbehandling ja, men man må da oftest ta turen til et tollkontor i kontortiden.
Sjelden tollere på plass ved ankomst fra København
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Hvilke land, bortsett fra Sverige, er det man kan gjøre transfer utland->innland og lande på en flyplass uten betjent toll?

Storbrittannia, baggasjen fra ikke-eu kommer på et eget belte i Glasgow. Har ikke sett tollere der
 
Last edited:
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Naturligvis, men hva er så ulikt i Sverige som gjør at det de gjør der borte ikke kan gjøres i Norge?
Jeg kan ikke se et eneste argument i denne tråden for at vi ikke skal kunne innføre en svensk modell i Norge.

Det er vel ikke sikkert at tollmyndighetene er aktive her inne i debatten, og basert på tidligere diskusjoner om luftfart hvor media får så hatten passer angående manglende forståelse av det de skriver om så kan det vel godt være at ikke alle argumentene er kommet frem i media (alternativt, at de er fremstilt noe forenklet).

Hvorfor vi ikke kan gjøre som i Sverige? Jeg vet ikke, men noen har bl.a. foreslått det faktum at vi ikke er med i EU som en mulig forklaring.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Storbrittannia, baggasjen fra ikke-eu kommer på et eget belte i Glasgow. Har ikke sett tollere der

Jeg vet ikke hva som er tilfellet i Glasgow, men denne praksisen har man også i Frankrike (hadde i alle fall, men den er sikkert på plass fortsatt). At man ikke ser tollerne betyr vel strengt tatt ikke at de ikke er der...;) Jeg ser svært sjeldent tollere ved ankomst fra utlandet til MAN, men de er der.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Hvorfor vi ikke kan gjøre som i Sverige? Jeg vet ikke, men noen har bl.a. foreslått det faktum at vi ikke er med i EU som en mulig forklaring.

At vi ikke er med i eu gjør nok ting en del vanskligere. Sveits er vel dårlig å sjekke opp i mot på grunn av lite innenrikstrafikk.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Danmark har vel fortsatt tollbehandling på sluttdestinasjonen?


Ja, men det foregår ved stikprøvekontrol hvor det lokale Told og Skat kan finde på at møde op. Har dog aldrig oplevet det i praksis.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Er det noen andre plasser enn OSL, BGO og SVG som har tollere til stede mesteparten av åpningstida?

Både KRS, TRD har mange nok ankomster daglig til at de i praksis har tollere der hele tiden, i hvert fall ofte nok til at kostnadene ved å utvide dette er minimal.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Den økte kostnaden av dette vil bli finansiert inn ved at trafikken over OSL vil øke på bekostning av andre Europeiske hubber. Så mens tollvesenet må øke budsjettene litt så vil Avinor oppleve en økning på den andre siden

Ellers er det voldsomt som endel er flinke til å se umuligheten og utfordringer med noe som er enkelt og andre klarer fint
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Self-service fortollingsmaskin på alle laneds flyplasser kunne jø være en løsning. Kombinert med sporadisk besøk av tollere som tar stikkprøver.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Den økte kostnaden av dette vil bli finansiert inn ved at trafikken over OSL vil øke på bekostning av andre Europeiske hubber. Så mens tollvesenet må øke budsjettene litt så vil Avinor oppleve en økning på den andre siden

Ellers er det voldsomt som endel er flinke til å se umuligheten og utfordringer med noe som er enkelt og andre klarer fint

Hvor sikre er vi på at trafikken over OSL øker betydelig som en følge av dette?

Til det neste så er det vel slik at tollmyndighetene har en viss innsikt i problemstillingen, og det er kanskje et poeng å høre hva de mener om saken? Eller er det slik at vi vet best?
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Hvor sikre er vi på at trafikken over OSL øker betydelig som en følge av dette?



Til det neste så er det vel slik at tollmyndighetene har en viss innsikt i problemstillingen, og det er kanskje et poeng å høre hva de mener om saken? Eller er det slik at vi vet best?


Man er aldri sikkert, men i blant må man bare tråkke til og prøve det ut istedet for å analysere og utrede tingene ihjel som man liker å godt her i landet. Så får man heller gå tilbake skulle det ikke funke

Tollmyndighetene har latt det gå politikk og prestisje i dette som disse offentlige instansene har til vane når de blir utfordret på gamle fastlåste tenkemåter
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Man er aldri sikkert, men i blant må man bare tråkke til og prøve det ut istedet for å analysere og utrede tingene ihjel som man liker å godt her i landet. Så får man heller gå tilbake skulle det ikke funke

Tollmyndighetene har latt det gå politikk og prestisje i dette som disse offentlige instansene har til vane når de blir utfordret på gamle fastlåste tenkemåter

Tollmyndighetene er den etaten som vel i utgangspunktet skulle ha best peiling på hva som skal tili forhold til disse spørsmålene. Det er ikke nødvendigvis gått politikk i dette, selv om man er uenige i hvordan etaten ter seg.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Tollmyndighetene er den etaten som vel i utgangspunktet skulle ha best peiling på hva som skal tili forhold til disse spørsmålene.

Man skulle tro det, men de har hatt gode muligheter til å komme med argumenter i debatten gjennom f.eks dagspressen. Men det som er kommet fram er stort sett at det går ikke å ha det slik, uten ytterligere forklaring. Det tyder mer på at man er redd for forandringer og tenke nytt. Effektivitet av tollvesenet sammenlignet med andre land er vanskelig å måle, men hvis man ser på forhold som narkotikabeslag i innlandet og ved grensen, samt antall brukere, så er det lite som tyder på at Norge skiller seg vesentlig ut fra andre naboland - til tross for at vi er utenom EU og har tollgrense mot samtlige naboland.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Man skulle tro det, men de har hatt gode muligheter til å komme med argumenter i debatten gjennom f.eks dagspressen. Men det som er kommet fram er stort sett at det går ikke å ha det slik, uten ytterligere forklaring. Det tyder mer på at man er redd for forandringer og tenke nytt. Effektivitet av tollvesenet sammenlignet med andre land er vanskelig å måle, men hvis man ser på forhold som narkotikabeslag i innlandet og ved grensen, samt antall brukere, så er det lite som tyder på at Norge skiller seg vesentlig ut fra andre naboland - til tross for at vi er utenom EU og har tollgrense mot samtlige naboland.

Men tror vi at tolletaten driver med saksbehandling eller utøver sin gjerning gjennom media? Jeg tror, i motsetning til politikere og interessegrupper, så har denne typen etater mindre interesse av å prosedere sin sak i media, og i så måte synes jeg forsåvidt det er et godt tegn at tolletaten ikke bruker media for å fremme sine argumenter. De skal vel gi råd til politikerne som i siste instans bestemmer hvilke regelsett som skal håndheves.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

og i så måte synes jeg forsåvidt det er et godt tegn at tolletaten ikke bruker media for å fremme sine argumenter.


Nå har tolldirektøren deltatt i debatten med å skrive artikkel. Selv om media og nyhetskanaler sees på som underholdning, så er det likevel en viktig kanal for å nå publikum. Tollvesenet er ikke til for seg selv, men for å beskytte publikum og kongeriket. Det er klart at metoder ikke trengs å avsløres, men i et demokrati så må konsekvenser og grunnlag fram. Så hvis det er et ønske fra publikum at endringer gjøres, så må tollvesenet forsvare hvorfor det ikke kan gjøres.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Nå har tolldirektøren deltatt i debatten med å skrive artikkel. Selv om media og nyhetskanaler sees på som underholdning, så er det likevel en viktig kanal for å nå publikum. Tollvesenet er ikke til for seg selv, men for å beskytte publikum og kongeriket. Det er klart at metoder ikke trengs å avsløres, men i et demokrati så må konsekvenser og grunnlag fram. Så hvis det er et ønske fra publikum at endringer gjøres, så må tollvesenet forsvare hvorfor det ikke kan gjøres.

Ja, det er greit, men det er fortsatt ikke tolletaten som avgjør hva som skal skje og hva som skal gjøres/ikke gjøres. De må og skal naturligvis fremme sine argumenter for besluttende myndigheter, men jeg er ikke sikker på at media er fremste kanal for dette. Tolletaten er selvsagt ikke til for seg selv, men for å håndheve den politikken besluttende myndigheter til enhver tid mener er fornuftig.

Nå har jeg forøvrig ikke lest tolldirektørens innlegg i debatten (men får vel lete dette opp å se hva som skrives).
 
Back
Top