Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Hvor sikre er vi på at trafikken over OSL øker betydelig som en følge av dette?

Jeg har vondt for å tro at dette skal føre til nevneverdig økt trafikk over OSL.
De flyplasser i Norge som har direkteruter til AMS-CPH-CDG og London i dag vil vel fortsatt ha det etter en innføring av enklere transfer i Oslo.
I de aller fleste tilfeller vil således reisemønsteret fra "utkant"-Norge forbli det samme.
Jeg kan aldri tenke meg å reise via OSL for en tur til Italia for eksempel, i såfall må prisen være veldig mye lavere.

Det er ikke snakk om tro her, det er bare å ta en titt på tallene for OSL de tre første måneder i år og sammenligne dem med hva det var i fjor. I fjor utgjorde transferpassasjerene 20,8% av totalen, mens i år hadde denne andelen øket til 21,8%. Hvis vi ser på utenlandstransferandelen så var den i fjor 8,1% av totalen og i år hadde den øket til 9,0%. Med andre ord ni tideler av økningen var knyttet til utenlandstransfer, og da er det bare å konstatere at gode tilbud lokker.

Jeg kan aldri tenke meg å reise via OSL for en tur til Italia for eksempel, i såfall må prisen være veldig mye lavere.

Nå ser jeg ikke i Tapatalk hvor du har base, men er det forskjell på via OSL (med forenklet transfer) og via CPH/AMS/FRA/CDG/LHR for en tur til Italia, eller bor du på en plass med direkterute?

Ny sikkerhetskontroll da?

Er IKKE nødvendig. Ikke krav at ankomster fra Schengen eller EU land skal sikkerhetskontrolleres på nytt.

USA er også inkludert i one-stop-security-regimet.

OSL har i dag blanding av pax fra flere destinasjoner i samme området, og med mindre du kommer av et fly på gatene på sørsiden (37-47?) må man gjennom ny sikkerhetskontroll uansett hvor flyet kommer fra. Hele korridoren på nordsiden er usikker sone. Non-Schengen (bl.a. USA og London-flyene) har kun usikker sone. I tillegg ønsker vel OSL og pax kanskje noe taxfreesalg ved ankomst, så da havner man unasett i usikker sone.

Ombygging må uansett til, men å spare 45 min venting på bags og bare gå rett gjennom toll og opp til ny security vil jo uansett være en forbedring. Den enkleste og billigste løsningen ville kanskje være å innføre "transfer-fast-track".

Tollmyndighetene har latt det gå politikk og prestisje i dette som disse offentlige instansene har til vane når de blir utfordret på gamle fastlåste tenkemåter

Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne: Det virker ikke som det er bare Tollvesenet som har latt det gå prestisje i dette. På meg virker det som OSL (og tildels flyselskapene) ikke vil høre om noen annen løsning enn at all bagasje tollbehandles på sluttdestinasjon og Tollvesenet ser ikke ut til å godta noe annet enn dagens situasjon.

Sannsynligvis er løsningen på dette et kompromiss, der ikke alle får det som de vil.

At systemet er svært tungt for transfer via OSL er helt sant, men at dette praktisk talt er enestående for Norge i europeisk sammenheng blir feil å hevde.

Bare den siste måneden alene har jeg opplevd flere tilfeller. På min flight til Athen informerte crewet at bagasje måtte hentes og tollklareres for de fleste innenriksdestinasjonene i Helles (med noen unntak), og på flight til Barcelona ble det informert om at bagasje måtte hentes og tollklareres for all innenriks transfer. Så det er tydeligvis flere flyplasser av ca. samme størrelse som OSL som "sliter" med tilsvarende problemer.

At systemet er svært tungt for transfer via OSL er helt sant, men at dette praktisk talt er enestående for Norge i europeisk sammenheng blir feil å hevde.

Bare den siste måneden alene har jeg opplevd flere tilfeller. På min flight til Athen informerte crewet at bagasje måtte hentes og tollklareres for de fleste innenriksdestinasjonene i Helles (med noen unntak), og på flight til Barcelona ble det informert om at bagasje måtte hentes og tollklareres for all innenriks transfer. Så det er tydeligvis flere flyplasser av ca. samme størrelse som OSL som "sliter" med tilsvarende problemer.

Det er sant det er flere steder en må ta med bagasjen, men Spania og Hellas er vel ikke akkurat landene vi ønsker å sammenligne oss med når det kommer til effektive systemer.

Nei, nå må politikerne bevilge penger til to nye narkohunder og to "pengehunder" som kan svinse rundt så bør vel effektiviteten til tollerne være minst like god. Case closed.

Kom inn fra BRU 21.00 i går. Fikk innenlandsgate og busstur rundt halve flyplassen. Fremme vel tollen uten bagasje 21.20. Innenlandsfligther fra 19 c, d, e og f ca 21.45. Fornøyd med at vi skulle til Park inn...

Enig i at systemet er veldig tungvint slik det er i dag, men for meg personlig er det et større problem at flyselskapene (I hvertfall SAS, som er det eneste jeg har erfaring med) legger inn for kort transfertid utland-innland når man har innsjekket baggasje.

Skulle fra MXP til TRD via OSL på fredag. Når flyet da lander 5 minutt før tid, jeg er en av de første som får bagasjen min, og likevel ikke rekker å sjekke inn bagasjen på nytt, så viser vel det at de 45 minuttene SAS har lagt inn som minimum transfer er for lite. Jeg tåler å bruke litt ekstra tid på OSL kontra for eksempel CPH, men å måtte stresse å løpe rundt som en annen idiot når det faktisk ikke er noen forsinkelser har jeg mindre forståelse for.

Hvis de legger inn kort transfer-tid er det deres feil om det går i dass (hjelper deg selvfølgelig lite hvis det er det siste flyet for kvelden og du gjerne vil hjem!).

Enig i at systemet er veldig tungvint slik det er i dag, men for meg personlig er det et større problem at flyselskapene (I hvertfall SAS, som er det eneste jeg har erfaring med) legger inn for kort transfertid utland-innland når man har innsjekket baggasje.

Jeg skal love deg at det er mange ansatte som er enige med deg. Imidlertid er det mange som søker på reisetid, og øker f.eks. SAS som eneste selskap minimum connectiontiden, vil man komme ufordelaktig ut i søkemotorene og kanskje tape trafikk ... så derfor holder man på det med de ulempene det medfører.

Det er vel et spørsmål om inntjening når alt kommer til alt. Hvilken MCT gir størst tall på ekstra inntekter minus kostnad for pax som mister connection.

Har ikke OSL et minimums nivå for MCT-tider eller er dette opp til hvert selskap å sette selv?

Er MCT alltid lik med og uten innsjekket bagasje?

Skjønner jo godt at reisende uten innsjekket bagasje vil ha mulighet til kortest mulig transfer

Under byggeperioden/utvidelsen av tax-free-butikken burde nok OSL justert opp MCT litt. Det er derimot OSL ikke interessert i siden de er redd for å tape trafikk til andre flyplasser. Defor vil ingen flyselskaper legge seg over MCT da en konkurrent kan tilby raskere forbindelser, slik som LN-MOW også skildret.

Gledes :) , men visst jeg får valget mellom å mellomlande på OSL eller CPH, så velger jeg heller CPH trives bedre der ;)

Her er den offisielle saken fra Regjeringen også:
Vi holder det vi lovet i regjeringsplattformen og legger til rette for forenklet transfer. Nå får flypassasjerene en enklere og raskere reise, og vi styrker Gardermoens konkurranseevne, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...klet-transfer-pa-Oslo-Lufthavn.html?id=764815

Men som vanlig må man ta den med en klype politisk salt:
Passasjeren unngår dermed ny sikkerhetskontroll.
Noe som jo er avhengig av hvor man kommer fra og hvilken gate man får tildelt.

Back