Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Tillater meg å bumpe opp denne tråden igjen (er det vanlig praksis, i stedet for å lage en ny tråd? er fortsatt litt ny her...)

I disse valgtider, er det noen som vet hvilke parti som er for og evt. jobber for å få igjennom en slik ordning? Det eneste jeg har klart å finne er er dette spørsmålet fra Øyvind Helleraker i Høyre, men det er fra 2009.

Kommer vel neppe til å avgjøre valget for min del, men det hadde vært interessant å vite. Er jo egentlig god distriktspolitikk dette siden det gjør det enklere å være forretningsreisende fra "distriktene", dvs. ikke Oslo.

I disse valgtider, er det noen som vet hvilke parti som er for og evt. jobber for å få igjennom en slik ordning?

Saken er nok for lite viktig, fyllt av motstridende interesser og for lite prinsipiell til at du finner noen partier som er spesielt opptatt av den.

Hvis dette blir innført er det kun OSL som vil få dette, da ekstrakostnaden blir såpass stor at det bare er de som har og kan få stort nok volum til å få dette til å blir lønnsomt

Leste dette på papir idag også.

De norske selskapene tror det er enorme penger å tjene.
Og jeg har ikke noe problem i å se potensialet, særlig for SAS som vel har det beste bonusprogrammet.

Men kan OSL tåle pågangen?

Leste dette på papir idag også.

De norske selskapene tror det er enorme penger å tjene.
Og jeg har ikke noe problem i å se potensialet, særlig for SAS som vel har det beste bonusprogrammet.

Men kan OSL tåle pågangen?

Er kanskje litt penger å tjene på at passasjerene velger transfer på OSL i stedenfor utenlands. Men 2 milliarder er vel å ta hardt i?

Første prioritet når man er ute og reiser er vel færrest mulig transfers, i så måte så kan jo dette føre til endel mertrafikk på europeiske reiser, men for interkontinentale reiser så er jo tilbudet fra OSL alt for tynt og vil vel aldri klare å konkurrere med de større flyplassene på kontinentet. Og da vil vel alle de som bor i eller nær byer som har direkteforbindelse fortsatt bruke disse, mens det er de som må bruker OSL i dag som vil få en lettere transfer innenlands.

Oder?

Nå er det vel tax free kundene OSL går glipp av, og derved store summer tapt. Tviler det ligger så mye annet bak ifra eier av Nordens dyreste kjøpesenter :-D

De taper vel litt over 100 kr i avgifter på passasjer som velger en annen transferflyplass? Blir jo fort noen kroner da. Med ny terminal og rullebånd til de midlertidig permanente gatene (19) blir jo Osl en innmari bra transferflyplass etterhvert.

Om jeg ikke husker feil så har OSL estimert et sted mellom 1,5-2 mill nye pax per år med forenklet transfer. Forutsatt at de velger en hensiktsmessig løsning så er det helt klart at OSL blir en meget effektiv transferflyplass ift størrelse, som på sikt også helt sikkert vil generere flere direkteruter.

Gustafsons argumentasjon hadde kanskje hatt større politisk slagkraft om han hadde argumentert for at reisen utland-innland blir raskere, mer pålitelig og lettvint for dem som ikke kan velge andre transfer-flyplasser enn OSL.
Alt annet blir vel i prinsippet et nullsumspill, selv om jeg sef. skjønner aspektet med å få avgifter til å "lande" innenfor Norges grenser.

Jeg skjønner at de ønsker fortolling i Oslo, men hadde det ikke vært en veldig enkel løsning at man kan gå gjennom tollen og så hadde de hatt en bag drop rett etter tollen, og en trapp opp til avgangshallen til innenriks terminalen? På den måten så slipper man en ekstra sikkerhetskontroll, det er jo det som er mest stress ikke å sende bagasjen på nytt.

Jeg skjønner at de ønsker fortolling i Oslo, men hadde det ikke vært en veldig enkel løsning at man kan gå gjennom tollen og så hadde de hatt en bag drop rett etter tollen, og en trapp opp til avgangshallen til innenriks terminalen? På den måten så slipper man en ekstra sikkerhetskontroll, det er jo det som er mest stress ikke å sende bagasjen på nytt.

Dette hadde jo vært helt suverent.
Men noen kloke hoder må da ha tenkt på dette før? For dyrt/vanskelig å gjennomføre?

Da øker du MCT med minst 30min i forhold til skissert løsning.

Med en gang man er i kontakt med bagasjen sin så kreves en ny sikkerhetskontroll, så forslaget ditt løser overhodet ikke problemet, selv om man kanskje sparer noen få minutter ved at man ikke trenger å ta med seg bagasjen en etasje opp

Man er vel betraktet som uren om man har vært i kontakt med innsjekket bagasje, og må da uansett igjennom ny sikkerhetskontroll

Man er vel betraktet som uren om man har vært i kontakt med innsjekket bagasje, og må da uansett igjennom ny sikkerhetskontroll

Med en gang man er i kontakt med bagasjen sin så kreves en ny sikkerhetskontroll, så forslaget ditt løser overhodet ikke problemet, selv om man kanskje sparer noen få minutter ved at man ikke trenger å ta med seg bagasjen en etasje opp

Hadde ikke tenkt på det ;)

Selv om man må gjennom en sikkerhetskontroll, kunne det absolutt være gjort mer smidig enn dagens løsning. Bagdrop lettere tilgjengelig, egen sikkerhetskontroll, mulighet for å gå på grønt i sikker sone om man ikke skal fortolle noe, kortere gangveg. For å nevne noe.

Mitt forslag til å gjøre transfer på OSL til en hyggeligere opplevelse: Skilt til transfer. Neida, det gjør det ikke raskere, men det vil da i det minste vise at man tar transferpassasjerer seriøst og sørge for at de som ikke gjør det ofte ikke reiser hjem og sier at det var nesten umulig å få til.

Back