Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Mitt forslag for å gjøre transfer lettere har vært bedre skilting. Det føles som et tiltak man kunne iverksette uten å involvere så alt for mange, men så vidt jeg har sett er det fortsatt ingen hint om hvor man skal gå for transfer etter å ha kommet ut gjennom tollen.
Det skulle gjøre absolutt null forskjell for de aller fleste, som reiser via OSL mer enn 1 gang hvert år.

Forenklet tollbehandling og one stop security finnes i mange andre land og fungerer tydeligvis fint der. Her finnes ikke noe som helst som trenger å utredes, det er bare å gjennomføre.

Forenklet tollbehandling og one stop security finnes i mange andre land og fungerer tydeligvis fint der. Her finnes ikke noe som helst som trenger å utredes, det er bare å gjennomføre.

OK. Hvordan skal følgende løsese:

• Du er servicetekniker for Acme Offshore A/S og skal fly København-Oslo-Trondheim-Namsos. I bagasjen har du med deg verktøy for 150.000, som skal midlertidig innføres med carnet. Hvor tollbehandler du dette?
  • Etter en helgetur i Brussel har du kjøpt med det 7 liter øl. Du skal fly Brussel-Oslo-Bergen med sen ankomst til Bergen. Hvor betaler du toll for de 2 ekstra literne?
  • Tollvesenet har mistanke om smugling av khat via Roma. De ønsker å sjekke en del bagasje, basert på om personene som håndterer den oppfører seg mistenkelig. Hvordan gjør de det, dersom bagasjen er merket til Røst?

Ikke noe av dette er umulig å løse. Noe av det burde til og med være rimelig greit. Men at det bare kan gjennomføres, blir for enkelt. Det er noen reelle problemstillinger som må tenkes gjennom.

• Du er servicetekniker for Acme Offshore A/S og skal fly København-Oslo-Trondheim-Namsos. I bagasjen har du med deg verktøy for 150.000, som skal midlertidig innføres med carnet. Hvor tollbehandler du dette?

• Man ordner dette på første tollsted, som i dag. Hvis tollvesenet ønsker fysisk sjekk, hentes bagasjen fra 'tollpassasjen' som jo må etableres for bagasje som skal scannes. Evt. passasjeren ber om at bagasjen kun merkes til OSL.

[*]Etter en helgetur i Brussel har du kjøpt med det 7 liter øl. Du skal fly Brussel-Oslo-Bergen med sen ankomst til Bergen. Hvor betaler du toll for de 2 ekstra literne?

Ved første tollpassering (OSL) går du på rødt. Selv om du er i transitt, må det lages et passeringspunkt.

[*]Tollvesenet har mistanke om smugling av khat via Roma. De ønsker å sjekke en del bagasje, basert på om personene som håndterer den oppfører seg mistenkelig. Hvordan gjør de det, dersom bagasjen er merket til Røst?

Bagasjen scannes på OSL og holdes igjen. Man prøver å få tak i passasjerene på OSL, eller overlater denne oppgaven til lokale myndigheter.
Regner med at tollvesenet har myndighet til å åpne bagasjen, på samme måte som TSA og US Customs har her.

• Etter en helgetur i Brussel har du kjøpt med det 7 liter øl. Du skal fly Brussel-Oslo-Bergen med sen ankomst til Bergen. Hvor betaler du toll for de 2 ekstra literne?
  • Tollvesenet har mistanke om smugling av khat via Roma. De ønsker å sjekke en del bagasje, basert på om personene som håndterer den oppfører seg mistenkelig. Hvordan gjør de det, dersom bagasjen er merket til Røst?

Ikke noe av dette er umulig å løse. Noe av det burde til og med være rimelig greit. Men at det bare kan gjennomføres, blir for enkelt. Det er noen reelle problemstillinger som må tenkes gjennom.

Jeg tror man må finne løsninger som forenkler for det store flertallet, så muligens må Service teknikeren fra Acme Uttaskjærs fremdeles fortolle på OSL, men det burde ikke forhindre at de fleste kan slippe strafferunder på OSL. Helgeturen burde kunne løses ved bruk av Automat på Flesland, ser ikke den helt store forskjellen for Norge LLC om fortollingen skjer på OSL eller BGO (eller SSJ).

Om man ønsker å kontrollere Khat smugglerene - kan man lett stoppe dem i OSL, og igjen bagasjen kan styres og kontroll kan skje ved ankommst Oslo, bagasjen kan plukkes ut og kan gjenforenes med passajerene for kontroll.

Akkurat på dette punktet så tror jeg det som bar viktig var å kunne se hva som var i bagasjen ved eventuelle menneskesmugling, ikke helt utenkelig at det ligger informasjon i bagasjen.an pakker annerledes når man flytter enn når man reiser på tur.

Men denne stikkprøvekontrollen av bagasjen kan gjøres på OSL av Tollvesenet selv om bagasjen er sjekket helt igjennom og eieren personlig går igjennom tollslusa sammen med kofferten.

Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Men denne stikkprøvekontrollen av bagasjen kan gjøres på OSL av Tollvesenet selv om bagasjen er sjekket helt igjennom og eieren personlig går igjennom tollslusa sammen med kofferten.

Akkurat dette er det vel ikke toll men grensepolitiet som kontrollerer?

Alt som er diskutert her har vel vært oppe i de tidlige trådene om temaet.
Man har i hovedsak fire alternativer for transfer-bagasje:
1 - full tollklarering ved første ankomst-stasjon (betyr at bagasjen må ut også)
2 - full tollklarering ved siste stopp (betyr at tollvesenet må være tilgjengelig der)
3 - "forenklet" tollklarering ved første ankomst-stasjon (bagasjen blir utlevert ved behov)
4 - full tollklarering ved siste toll-stasjon (selektiv utlevering av bagasje)

Det som nok blir aktuelt her er alternativ 3, tilsvarende som man har valgt for ARN. Som betyr at man må deklarer sin bagasje på OSL, men uten at denne blir utlevert om det ikke er behov for det. Det er klart at profilering av personer som kommer med sin bagasje ikke vil fungere, men at et land som Norge har like store narkotika-, trafficking- og andre smuglingsproblemer som de fleste andre land som ligner kan tyde på at metodene ikke er spesielt effektive. Det er lov også for offentlige etater å tenke annerledes og se på om endrede forhold gir grunnlag til å bruke metoder som virker vel så bra.

Fordelen er dermed stor for de reisende, flyselskapene, og flyplassene. Flyplassen blir mer attraktiv for transfer/transit-formål, flyselskapene får en mer forutsigbar situasjon i forhold til bagasjen - noen som ikke bare er økonomisk bra, men også bedre for flysikkerheten, flyselskapene kan levere bedre og flere forbindelser når man kan ha minimums-tider for forbindelse (MCT) ned mot 30-35 min (mot 45-50 som i dag - noe som faktisk er mer optimistisk enn realistisk). For de reisende så er selvfølgelig ulempen og tidsbruken grunn nok, men flere alternativer siden man kan bruke flere mulige forbindelser er også viktig.

Derfor må det etter min mening være særdeles store ulemper for disse etatene som setter seg på bakbena for at dette skal kunne argumenters til å være en ulempe samfunnsmessig. Men min erfaring med disse etatene er at de er redd for å tenke nytt eller annerledes og å se mot andre lands tilsvarende kollegaer.

Dette gjør tollen allerede i dag før eieren får bagasjen. Det man heller burde gjort var å bruke muligheten man har her til å legge til rette for et mer permanent regime for sjekk av transfer-bagasje for alle som ikke selv velger å få bagasjen sin ut for manuell kontroll.

Akkurat dette er det vel ikke toll men grensepolitiet som kontrollerer?

Grensepolitiet gjør ikke noe med bagasjen.

Problemet med utland-innland transfer på Gardermoen er ikke at man må stå å vente på bagasjen nede i bagasjehallen. Den ventetiden bruker man jo inne på tax-free-butikken for å kjøpe kvote. Problemet er at man kommer ut av "sikker sone" etter tollen. Man må sjekke inn bagasjen på nytt og gå igjennom sikkerhetskontroll på nytt.

Løsningen (som tolldirektøren helt sikkert er fornøyd med) er å ha to utganger ETTER tollen. Utgangen rett frem er merket "Transfer innland" og her er det mulig å levere inn bagasjen på nytt (4-5 selvscannings-maskiner burde det være nok pluss en betjent skranke). Så tar man rulletrapp opp til avgangshallen. Litt korridor-gåing vil det helt sikkert bli, men avstandene er nå en gang som de er.

Den andre utgangen etter tollen er merket "Utgang" og her er det enveis-sluser som leder folk ut til kyss-og-klem-området for ankommende passasjerer.

Med denne løsningen slipper man å "drasse" kofferten med seg opp. Og man slipper ny sikkerhetskontroll.

Layout i de fleste flyplassbyggene i Norge er ikke tiltenkt en slik løsning, så noen ombygging vil det nok bli. Men det bygges jo på alle de store flyplassene for tiden (eller er snart i gang) og da kunne man ta med seg en slik løsning for fortolling og transfer til innland.

Jeg forstår ikke hvorfor alle mener å tro at så snart man er ute etter tollklarering så må man slippes ut i "usikker sone". Det er da ingen ting i veien for å skille exit-passasjerer fra transfer-passasjerer etter at man har passert tollen.

Jaja, sånn går no dagan...

Last edited:

Problemet med utland-innland transfer på Gardermoen er ikke at man må stå å vente på bagasjen nede i bagasjehallen. Den ventetiden bruker man jo inne på tax-free-butikken for å kjøpe kvote. Problemet er at man kommer ut av "sikker sone" etter tollen. Man må sjekke inn bagasjen på nytt og gå igjennom sikkerhetskontroll på nytt.

Løsningen (som tolldirektøren helt sikkert er fornøyd med) er å ha to utganger ETTER tollen. Utgangen rett frem er merket "Transfer innland" og her er det mulig å levere inn bagasjen på nytt (4-5 selvscannings-maskiner burde det være nok pluss en betjent skranke). Så tar man rulletrapp opp til avgangshallen. Litt korridor-gåing vil det helt sikkert bli, men avstandene er nå en gang som de er.

Den andre utgangen etter tollen er merket "Utgang" og her er det enveis-sluser som leder folk ut til kyss-og-klem-området for ankommende passasjerer.

Med denne løsningen slipper man å "drasse" kofferten med seg opp. Og man slipper ny sikkerhetskontroll.

Layout i de fleste flyplassbyggene i Norge er ikke tiltenkt en slik løsning, så noen ombygging vil det nok bli. Men det bygges jo på alle de store flyplassene for tiden (eller er snart i gang) og da kunne man ta med seg en slik løsning for fortolling og transfer til innland.

Jeg forstår ikke hvorfor alle mener å tro at så snart man er ute etter tollklarering så må man slippes ut i "usikker sone". Det er da ingen ting i veien for å skille exit-passasjerer fra transfer-passasjerer etter at man har passert tollen.

Jaja, sånn går no dagan...

Problemer er vel at når du har hatt tilgang til din koffert, så er du "uren" og dermed venter ny sikkerhetskontroll.

Problemer er vel at når du har hatt tilgang til din koffert, så er du "uren" og dermed venter ny sikkerhetskontroll.

Ja, den tenkte jeg ikke på... :rolleyes: (Jeg hadde visst ikke gjort meg noe særlig som terrorist...) Jeg kan jo legge springkniven i kofferten før innsjekk i Roma, ta den ut på Gardermoen før jeg leverer inn kofferten igjen - og bruke kniven til å kapre flyet til Stavanger.

Jaja, da blir det fremdeles flybytte i Frankfurt, Amsterdam eller København da...

:cool:

Jo, problemet er at man må vente på bagasjen, har ventet opptil 45-60 minutter på det lengste. TaxFree er evt. gjort unna på få minutter, og med en egen sikkerhetskontroll fra tollsonen til avgangsområdet så er ikke flaskehalsen der.

Kan ikke dette gjøres lett ved at de som skal videre fra OSL innenlands kan busses til ankomst utland på neste flyplass? Jeg mener de har en slik løsning på en del flyplasser i Thailand feks om man bytter i BKK går man først igjennom passkontrollen i BKK så neste fly innenlands. Problemet er vel at mange flyplasser ikke har noe som heter ankomst utland bortsett fra de største.

Det er vel absolutt ingen lettvint løsning - i Thailand er det MANGE personer som teller og viser vei og deler ut sticker for å få utenlandspassasjerer til å gå riktig ved ankomst.
Bærer tydelig preg av at personalkostnader er på et helt annet nivå enn i Norge.

For de som bare har håndbagasje er det jo lett å kaste stickeren og gå på innland utenom tollen også.

Jo, problemet er at man må vente på bagasjen, har ventet opptil 45-60 minutter på det lengste. TaxFree er evt. gjort unna på få minutter, og med en egen sikkerhetskontroll fra tollsonen til avgangsområdet så er ikke flaskehalsen der.

Et stort problem er at folk soser rundt i tax-free. De siste gangene jeg har ankommet OSL har jeg gått en runde i tax-free, handlet det jeg skal i løpet av noen minutter. Når jeg kommer til båndet er det like før bagasjen kommer. Så kommer det en del bagasje, og båndet fylles opp. Deretter er det bom stopp. Siden de fleste på den aktuelle flighten fremdeles roter rundt i tax-free og ikke tar sin bagasje av båndet, kommer det heller ikke mer bagasje opp fra kjelleren. Det har tatt 15-20 minutter fra båndet var fyllt opp til min bagasje kom på båndet, jeg hadde pri-tag og da kom den som forventet blandt de siste. Ekstra kjedelig når man pga andre folks tax-free handling mister siste flytog hjem, og ender opp med taxi til 1000kr.

Det er tre enkle løsninger på dette:
-Kutte tax-free på ankomst (kommer ikke til å skje, da dette er en god inntektskilde for OSL)
-Få mye lenger bagasjebånd, slik at man kan pøse ut bagasjen til en hel 737 (kommer vel heller ikke til å skje, da plassmangel er en kronisk lidelse på OSL)
-Ta saken i egne hender og lempe kofferter som har gått en runde ut på gulvet (sikkert veldig populært)

Et stort problem er at folk soser rundt i tax-free. De siste gangene jeg har ankommet OSL har jeg gått en runde i tax-free, handlet det jeg skal i løpet av noen minutter. Når jeg kommer til båndet er det like før bagasjen kommer. Så kommer det en del bagasje, og båndet fylles opp. Deretter er det bom stopp. Siden de fleste på den aktuelle flighten fremdeles roter rundt i tax-free og ikke tar sin bagasje av båndet, kommer det heller ikke mer bagasje opp fra kjelleren. Det har tatt 15-20 minutter fra båndet var fyllt opp til min bagasje kom på båndet, jeg hadde pri-tag og da kom den som forventet blandt de siste. Ekstra kjedelig når man pga andre folks tax-free handling mister siste flytog hjem, og ender opp med taxi til 1000kr.

Det er tre enkle løsninger på dette:
-Kutte tax-free på ankomst (kommer ikke til å skje, da dette er en god inntektskilde for OSL)
-Få mye lenger bagasjebånd, slik at man kan pøse ut bagasjen til en hel 737 (kommer vel heller ikke til å skje, da plassmangel er en kronisk lidelse på OSL)
-Ta saken i egne hender og lempe kofferter som har gått en runde ut på gulvet (sikkert veldig populært)

På en del flyplasser som har mange widebodies er det egne vakter som lemper av bagasje når båndet er fullt. Båndene er selvsagt alt for små til å håndtere fulle widebodies så det må til. Kanskje en ide å ha på OSL selv for smalbody som OSL har mest av? Det verste jeg har sett er på charterfly til Rhodos hvor alle sto klint inntil båndet så det var umulig å se om sin egen koffert kom, men sukk det er charterpax.

Det skal selvsagt sies på disse flyplassene fungerer selvsagt priority tagg etter henskten (hvorfor er det så jævelig vanskelig for OSL eller handlingselskapene er det vel egentlig som har skylda her)?

Last edited:

OSL har ikke skylda for "priotagproblematikken" i det hele tatt. Det handler om at det må 1) lastes riktig på avgangsstasjonen, og 2) lastes av riktig ved ankomst. Det er ikke raketthjernekirurgi. Men det er vel en liten avsporing...

24 minutter måtte jeg vente fra de første koffertene kom på båndet til min prioritymerkede koffert dukket opp da jeg ankom med SK 908 nylig. Det skyldtes a) Prioritybagasjen kom ikke først (den kom ikke i samlet flokk engang), og b) Taxfreehandlende passasjerer.

Med Lufthansa fra Frankfurt her for leden kom all prioritybagasje først, og jeg ute av terminalen på nullkommaniks.

SAS - Bedre tid :rolleyes:

Da jeg kom inn til OSL fra LHR idag kom det etter en stund opp "All bags on belt" og så stoppet båndet etter en stund. Det var fortsatt mange fra flighten som ventet, men sikkert også noen som gikk bort og meldte av bagasjen ikke kom. Etter ca. 10 minutter så blinket og tutet det og så kom resten av bagasjen.

Skjønner godt at folk vil unngå transit på OSL.

Det er vel absolutt ingen lettvint løsning - i Thailand er det MANGE personer som teller og viser vei og deler ut sticker for å få utenlandspassasjerer til å gå riktig ved ankomst.
Bærer tydelig preg av at personalkostnader er på et helt annet nivå enn i Norge.

For de som bare har håndbagasje er det jo lett å kaste stickeren og gå på innland utenom tollen også.

Ok, vel bare så det står skilt til tranfer Phuket, Koh Samui og et par andre destinasjoner uten egentlig å ha prøvd det så tenkte jeg at det var enkelt.

Back