Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Skal man gjøre noe så er det like greit å gjøre det skikkelig som i f.eks Danmark, Sverige og Tyskland.

Jeg kjenner ikke løsningen i disse landene spesielt godt. Hvordan håndterer de tollklarering når man skal videre innenlands?

For eksempel om man flyr Oslo-Frankfurt-Sylt? Går man gjennom toll i Frankfurt, eller er det tollere tilstede på alle ankomster på Sylt?

Har Sverige nå funnet en løsning som er "skikkelig" og ikke kun gjelder ved transfer til utvalgte destinasjoner?

Jeg kjenner ikke løsningen i disse landene spesielt godt. Hvordan håndterer de tollklarering når man skal videre innenlands?

For eksempel om man flyr Oslo-Frankfurt-Sylt? Går man gjennom toll i Frankfurt, eller er det tollere tilstede på alle ankomster på Sylt?

Har Sverige nå funnet en løsning som er "skikkelig" og ikke kun gjelder ved transfer til utvalgte destinasjoner?

En kjapp Googling viser at det er Toll på Sylt (08:00 - 20:00) så litt avhengig av hvor man ankommer fra slipper man å gå igjennom Toll i Frankfurt (innen Schengen) - ankommer man fra f.eks. UK er det Toll rett etter Immigration i FRA - men en plukker ikke opp bagasjen, den bærer man igjennom Tollen på Sylt.

Ah, OK.

Jeg tror det er utopisk å tenke seg en løsning i Norge der alle flyplasser har toll.

Skulle dette være så stort problem for tollen, hvorfor ikke lære av USA? Der henter en bagasjen selv, for så å gå gjennom tollen. Rett bak tollen er det egen bagdrop for transferpax. Etter en har levert bagasje kan en gå i egen sikkerhetskontroll. De med short connection kan få bagasjen sin merket med dette slik som bla. KLM gjør og da kunne det vært egne sjåfører som kjører inn shocon bagasje. Ja jeg vet det krever mer ressurser, men det kan kanskje tjenes inn igjen på mer transfer pax på OSL.

Skulle dette være så stort problem for tollen, hvorfor ikke lære av USA? Der henter en bagasjen selv, for så å gå gjennom tollen. Rett bak tollen er det egen bagdrop for transferpax. Etter en har levert bagasje kan en gå i egen sikkerhetskontroll. De med short connection kan få bagasjen sin merket med dette slik som bla. KLM gjør og da kunne det vært egne sjåfører som kjører inn shocon bagasje. Ja jeg vet det krever mer ressurser, men det kan kanskje tjenes inn igjen på mer transfer pax på OSL.

Dette (eller noe tilsvarende; minus egen sikkerhetskontroll) hadde jo OSL tidligere, men man la dette ned. Det ville forenklet endel, men fortsatt ville man jo plukket opp bagasjen og gått gjennom ny sikkerhetskontroll.

Last edited:

Ah, OK.

Jeg tror det er utopisk å tenke seg en løsning i Norge der alle flyplasser har toll.

Jeg er ikke helt sikker på at det er helt utopisk, det finnes allerede en nokså stor Toll infrastruktur i hele landet, de fleste (om ikke alle) havnebyer har Tollere, byer nær grensen til Sverige har Tollere - ja selv Gjøvik har Toll (må passe på "døm" fra Hamar og andre skumle steder!). Når jeg jobbet på Leirin (som hadde / Har ?) Toll var det nettopp fra Gjøvik at Tollerene kom ved Internasjonale ankommster. Tror ikke det skal vedlig mye til å finne tilsvarende løsninger med å bruke dagens Toll Ressurser.

Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Pussig at ikke resten av Europa ser det på samme vis som PST!?

Jeg er ikke helt sikker på at det er helt utopisk, det finnes allerede en nokså stor Toll infrastruktur i hele landet, de fleste (om ikke alle) havnebyer har Tollere, byer nær grensen til Sverige har Tollere - ja selv Gjøvik har Toll (må passe på "døm" fra Hamar og andre skumle steder!). Når jeg jobbet på Leirin (som hadde / Har ?) Toll var det nettopp fra Gjøvik at Tollerene kom ved Internasjonale ankommster. Tror ikke det skal vedlig mye til å finne tilsvarende løsninger med å bruke dagens Toll Ressurser.

Hvordan tenker du at dette skal håndteres? La oss si f.eks. TOS: Det ankommer 15-20-25 ++ fly daglig som kan ha transferpassasjerer med utenlandsk innsjekket bagasje. Det betyr vel i prinsippet at Tolletaten må ha permanent tilstedeværelse på TOS. Man får anta at dagens tollere har arbeidsoppgaver per i dag som sysselsetter dem, så om de skulle i tillegg være tilstede på TOS ved alle ankomster hvor det er mulig at det er transferpassasjerer fra utlandet så kan man vel regne med en viss økning i kapasitetsbehov?

Last edited:

Sssshhh, nå må du ikke komme med praktiske gjennomførbare løsningsforslag, det ødelegger verdensbildet til Tolldirektøren og kan jo sette en stopper for debatten. ;)

Gjøvik er i hvert fall ikke på lista over tollsteder: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=233753&epslanguage=nn-NO

Selv på steder som i dag har tollmuligheter, som Bodø, Tromsø og Haugesund, vil det kreves store ressurser om man skal ha en løsning der tollen er til stede ved alle (eller nesten alle) ankomster. Utvider man det til å legge til rette for tollbehandling ved alle kortbaneflyplassene begynner det virkelig å balle på seg.

Hvordan tenker du at dette skal håndteres? La oss si f.eks. TOS: Det ankommer 15-20-25 ++ fly daglig som kan ha transferpassasjerer med utenlandsk innsjekket bagasje. Det betyr vel i prinsippet at Tolletaten må ha permanent tilstedeværelse på TOS.

Da er vel TOS (Flyplassen altså) stor nok til at det er fornuftig resursbruk og kanskje kunne man flytte Tollkontoret fra havnen til Flyplassen slik at man kan være tilstede på en permanent basis og samtidig utføre andre Toll oppgaver utenom ankommstene, synes dette ser ut som en god bruk av ressurene ;)

Andre byer med færre ankommster kan løsningen være motsatt.

Da er vel TOS (Flyplassen altså) stor nok til at det er fornuftig resursbruk og kanskje kunne man flytte Tollkontoret fra havnen til Flyplassen slik at man kan være tilstede på en permanent basis og samtidig utføre andre Toll oppgaver utenom ankommstene, synes dette ser ut som en god bruk av ressurene ;)

Tollkontoret ligger nok nærmere flyplassen enn havna, men tror du ikke at de i utgangspunktet er sysselsatt med eksisterende oppgaver? Jeg tror at det er utopi å tro at tollbehandlingsmuligheter på alle flyplasser i Norge ikke krever en betydelig økning i ressursene til tolletaten.

Gjøvik er i hvert fall ikke på lista over tollsteder: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=233753&epslanguage=nn-NO

Selv på steder som i dag har tollmuligheter, som Bodø, Tromsø og Haugesund, vil det kreves store ressurser om man skal ha en løsning der tollen er til stede ved alle (eller nesten alle) ankomster. Utvider man det til å legge til rette for tollbehandling ved alle kortbaneflyplassene begynner det virkelig å balle på seg.

Etter at Hamar ble med i Schengen ble det nok mindre behov for tollere på Gjøvik;)

Poenget mitt er at det finnes allerede store Toll ressurser rundt om i landet, og de fleste flyplassene kan nok forholdsvis enkelt dekkes opp. Når man kan ha en storstillt Tollkontroll på E-6 ved Karlshus - er det neppe store problemer med å få til Toll infrastruktur rundt om i landet vårt. Og man kontrollerer ikke 100% av alle som passerer Tollen i dag, så en må ikke være tilstede 100% av tiden, det finnes nok svært mye Toll intelligens allerede - ser fra tid til annen Tollere i sivil ved ankommster - hvorfor kan ikke disse også brukes til å "se an terrenget" ved en innlands avgang.

Toll loven gir adgang til Kontroll langt utenfor det vi ser på som Tollområder, og dette brukes friskt i andre sammenhenger.

La oss ta Tromsø, da. Der har Tollvesenet i dag kontortid fra 08.00 til 15.30, som det offentlige kontoret de er. I tillegg håndterer de en del havner, men neppe så veldig mange ankomster ukentlig. I det minste vil de som trenger å treffe Tollvesenet nyte godt av at de utvider til å ha kveldsåpent hver dag hele året, men det er i hvert fall langt fra gratis.

Flytte flyplassen til tollkontoret? Det ville jo forenkle kortbanenettet i Finnmark en del, selv om noen sikkert vil mene at shuttlebussen fra Vadsø tollsted til terminal på Honningsvåg lufthavn tar uforholdsmessig lang tid.

Nei, jeg er overbevist om at en løsning som fungerer i Norge må basere seg på at fortolling gjøres på Gardermoen.

La oss ta Tromsø, da. Der har Tollvesenet i dag kontortid fra 08.00 til 15.30, som det offentlige kontoret de er. I tillegg håndterer de en del havner, men neppe så veldig mange ankomster ukentlig. I det minste vil de som trenger å treffe Tollvesenet nyte godt av at de utvider til å ha kveldsåpent hver dag hele året, men det er i hvert fall langt fra gratis.

Flytte flyplassen til tollkontoret? Det ville jo forenkle kortbanenettet i Finnmark en del, selv om noen sikkert vil mene at shuttlebussen fra Vadsø tollsted til terminal på Honningsvåg lufthavn tar uforholdsmessig lang tid.

Nei, jeg er overbevist om at en løsning som fungerer i Norge må basere seg på at fortolling gjøres på Gardermoen.

Det vil sit at en ikke kan forvente seg at TOS (flyplassen altså) ikke kan åpne for Internasjonale ankomster etter 15:30 i fremtiden.

Tanken min var at Tollere er litt mobile, f.eks så er det lite Tollinfratruktur ved Karslhus på E-6 - det forhindret ikke Tollvesenet i gjøre et mega beslag av Smugler Øl,Sprit og Tobakk. En må ikke ha tollere tilstede på 100% av ankommstene. Fra en som har jobbet på en flyplass i 10 år og sett Tollvesenet i aksjon, ser jeg svært få av dine problemer, det er vel kanskje 1 % av beslagene som skjer ved at man åpner en koffert rent fysisk, 80% av kontrollen skjer lenge før du går på rød eller grønn sone.

Så jeg er ikke like overbevist om at løsning kun må basere seg på fortolling rent fysisk på Gardermoen - det skjer ikke i dag. Tror du vil ble veldig overrasket over hvor dagnes kontroller skjer.

Så jeg er ikke like overbevist om at løsning kun må basere seg på fortolling rent fysisk på Gardermoen - det skjer ikke i dag. Tror du vil ble veldig overrasket over hvor dagnes kontroller skjer.

Kontroller kan skje over alt, men om man skal fortolle noe må man innom en tollplass. Vil anta den fortollingen vil skje ved OSL dersom man innfører den nye ordningen.

Så godt som samtlige GA-plasser i Norge kan ta i mot trafikk fra Schengen hvis man kun har med kvote, bare det meldes fra til Toll på forhånd.

Det vil sit at en ikke kan forvente seg at TOS (flyplassen altså) ikke kan åpne for Internasjonale ankomster etter 15:30 i fremtiden.

Selvfølgelig ikke. Men dersom man skal endre fra at noen få ankomster, som forhåndsvarsles, skal ha betjent toll, til at alle skal ha det, vil det ha en betydelig kostnad.

Fra en som har jobbet på en flyplass i 10 år og sett Tollvesenet i aksjon, ser jeg svært få av dine problemer, det er vel kanskje 1 % av beslagene som skjer ved at man åpner en koffert rent fysisk, 80% av kontrollen skjer lenge før du går på rød eller grønn sone.

Dersom du leser argumentasjonen fra Tollvesenet, som vi får anta vet noe om hvordan de selv jobber, så er det viktig å kunne se passasjeren sammen med baggasjen.

Dersom du leser argumentasjonen fra Tollvesenet, som vi får anta vet noe om hvordan de selv jobber, så er det viktig å kunne se passasjeren sammen med baggasjen.

...eller hva de ønsker at du skal tro;)

Ja, man skulle tro det var mulig å finne noen løsninger som løser en betydelig del av problemet. Nå ser det ikke ut til at hverken Tollvesenet eller Avinor er veldig lystne på en løsning som er noe annet enn perfekt. En start kunne jo være å la passasjerer med kun håndbaggasje gå gjennom tollen i sikker sone.

Mitt forslag for å gjøre transfer lettere har vært bedre skilting. Det føles som et tiltak man kunne iverksette uten å involvere så alt for mange, men så vidt jeg har sett er det fortsatt ingen hint om hvor man skal gå for transfer etter å ha kommet ut gjennom tollen.

Back