Ville det være mulig å la pax gå igjennom, men ikke på flyet videre innenriks hvis ikke bagasjen var tollklarert, slik at man i det minste befant seg i riktig område.
Da kommer det en liten utvidelse ser det ut til. Ordningen utvides til SK fra ARN og GOT, samt WF fra GOT fra 1. desember, mens SK fra MUC kommer inn fra 2. desember.... Er beskjeden jeg har fått i alle fall...
Jeg håper da virkelig det! Ellers blir det mange rapporter å skrive på forsinket bagasje fremover...Betyr det at det begynner og funke litt bedre?
rway
Custom clearance at the first point of arrival even if the baggage is marked to a final domestic destination in Norway.
Effective from 01DEC15:
Passengers arriving at OSL with SK from STO (from 01DEC15) and MUC (from 02DEC15), with baggage marked to a domestic SK or WF flight:
Baggage will automatically be transferred to the domestic flight.
Passengers shall go directly to a new customs area in the international departure hall, before entering the domestic area.
More destinations will follow.
Note: Only applicable for passengers travelling with an onward ticket, issued for the entire trip, and baggage checked to the final destination.
Effective from 14DEC15 (date postponed):
Passengers arriving at OSL with SK international flights, except for GVA and ZRH, with an onward ticket to a domestic SK/WF destination, without checked baggage, shall go directly to a new customs area in the international departure hall, before entering the domestic departure hall.
Note: Only applicable for passengers traveling with an onward ticket with SK or WF, issued for the entire trip.
Blir mye reising med håndbagasje heretter![]()
Forhåpentligvis vil flere ruter bli implementert etterhvert. Håndbagasjen gjelder forøvrig for alle SK-ankomster unntatt codeshare og fra GVA/ZRH/SZG/DBV/PUY/SPU/GZP/FAO.
For reisende med kun håndbagasje:
•Alle som reiser med Norwegian og SAS
For reisende med innsjekket bagasje:
•Norwegian: Milan, Genève, München og Stockholm
•SAS: München og Stockholm
•Widerøe: Gøteborg
Avinor, Tollvesenet og flyselskapene jobber med å utvide Connecting Norway ytterligere. Planen er at alle med gjennomgående billett utland – innland skal ha mulighet til å benytte løsningen fra 15. juni i 2016.
Avinor sier nå det skal gjelde alle med håndbagasje fra 14/12
http://media.avinor.no/pressrelease...ampaign=Subscription&utm_content=current_news
Men det er tydelig det er i forhold til innsjekket bagasje hvor de sliter med og få på plass en effektiv løsning
Kan det skyldes at ankommende flyplasser ikke er bygget for mottak av ufortollet bagasje?
Funker dette bra i praksis nå ? bare lurer da jeg vurdere å reise fra CPH til OSL , videre til TRD med kun 55 min i OSL
Sorry glemt å skrive at jeg kun reiser med håndbagasjeNoen poster lenger opp så står det hvilke steder dette gjelder fra. CPH er ennå ikke på listen, men målet er vel i løpet av første halvår 2016
Jeg var gjennom dette forrige uke fra Arlanda. Det funka forsåvidt greit nok. Hadde i utgangspunktet 45 minutter transfer, men vi var noen minutter forsinket inn til Oslo. Stod og ventet i nesten 20 minutter før flighten min ble klarert. Jeg rakk en tur innom taxfree, mens jeg hele tiden hadde et skarpt øye på skjermen som viser status på de ulike flightene.
15 minutter før flighten min til Bodø hadde opprinnelig avgangstid, kom jeg meg gjennomMed god margin faktisk, ettersom denne flighten også var noen minutter forsinket. Boarding begynte i det jeg kom meg til gateområdet.
![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.