Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Men hvorfor i all verden må jeg ned i ankomsthallen når jeg kun har håndbagasje???? Min innsjekkete bagasje kom jo ikke med flyet, altså reiser jeg da KUN MED HÅNDBAGASJE.

Da må jo dette idiotiske systemet behandle meg som alle andre som KUN REISER MED HÅNBAGASJE.

Er du ikke enig? Eller syns du det virker fornuftig å sende meg på en skikkelig rundtur på OSL fordi bagasjen min ikke kom med flyet, noe som gjør at sannsynligheten for at jeg ikke rekker min neste flygning er betydelig større?

Jeg sier det igjen, bagasjen kom ikke med flyet, altså har jeg ingen innsjekket bagasje i Norge, og er da både i teorien og praksis kun en reisende med HÅNDBAGASJE.

Hadde du faktisk reist kun med håndbagasje hadde det ikke vært noe problem. Det som var ditt problem, og som tydeligvis er en utfordring med systemet, er når du mister bagasjen. Da tror Connecting Norway-systemet at du fremdeles har bagasje, selv om flyselskapet har mistet det. Det er selvsagt kjipt for deg, men ikke akkurat noe kjempeproblem i det store bildet, da det er et mindretall som faktisk mister bagasjen på veien

Og det er forresten ikke noe problem for tollen og sjekke hverken bagasje som mistes eller den som går gjennom Connecting Norway

Det er SK4490 direkte OSL-LYR.

Jeg ringede til SAS Reservation, og de oplyste, at bagagen skal tollbehandles i OSL, men at 45 min var rigeligt. Måske var de bare ikke rigtigt informerede.

Tror man skal skal ta det de sier der med en klype salt ;)

Sånn blir det når politikerne gir tollmyndighetene for mye makt. :drunk:

Sånn blir det når politikerne gir tollmyndighetene for mye makt. :drunk:
Evt politikerene gir tollmyndighetene direktiver, forskrifter og lover de må forholde seg til. ;)

En del gruff i maskineriet for transferordningen.

Prestisje-prosjektet med forenklet gjennomreise på Oslo Lufthavn har pågått i 10 måneder. For mange reisende har det betydd å møte rødt lys og en stengt port.

For Avinor, som har satt i gang prestisjeprosjektet, har det betydd at de har måttet punge ut for passasjerener som har fått trøbbel som følge av prøveprosjektet med «Connecting Norway».

Statens flyplassdriver har måttet dekke tapte taxfree-varer og vært nødt til å kjøpe nye flybilletter for folk som har mistet flyforbindelsen sin som følge av at de har deltatt i prosjektet.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Avinor-ma-erstatte-brennevin-og-flybilletter-199430b.html

Det mest forvirrende for en del er kanskje hvem som kan benytte seg av den. At man må ha gjennomgående billett hvis man bare har håndbagasje er jo også med på å komplisere hele greia unødvendig.

Sist jeg ankom utland på OSL for et par uker siden stod det en stakkar med et connecting norway skilt og gaulet til passasjerene om at de som bare hadde håndbagasje og skulle videre innenlands kunne bruke tjenesten... Veldig få fikk med seg hva han sa og hele greia var bare pinlig, tipper en del turister forvekslet han med en rabiat gateselger...
Som om ikke det var nok hadde en smarting klistret et connecting norway skilt over skiltet til ankomst, så de som ikke var kjent på OSL ble stående og stampe i døren inn til terminalen fordi de trodde at de hadde gått feil....

Alt i alt framstår hele greia som bare pinlig på Norges vegne.

Det å lage et merkenavn på dette er også snodig når jeg tenker meg om, lite brukervennlig. Om jeg hadde landet på "Town airport" og det stod et skilt "Connecting Country" så ville jeg ikke umiddelbart ha skjønt at det hadde noe med transfer å gjøre. Jeg går på autopilot i retning "Baggage claim"/"Exit" eller "Transfer"/"flight connection" som vel er det som brukes de fleste steder i verden?

Om jeg ikke hadde visst hva dette var hadde jeg kanskje tippet at Connecting Norway var et flyselskap eller kanskje flybussen? Og så hadde jeg lurt på hvor mye de hadde betalt for å få ta over alle skiltene på flyplassen...

Skjønner ikke alle de negative kommentarene her inne? At det er litt rusk må man kanskje regne med. I artikkelen står det at opptil 1 av 10 får feilmelding. Det betyr at for 9 av 10 funker det greit. Med litt justeringer så kan det fort bli veldig bra.

Jeg opplever at denne muligheten kommuniseres godt, og personene som gjeter passasjerer ved avstigning ved gate oppfatter jeg ikke som pågående eller slitsomme.

Husk på at for de fleste må slike ting kommuniseres mange ganger før de får det med seg. Er ikke alle som henger på flyforum daglig :)

Jeg opplever at denne muligheten kommuniseres godt, og personene som gjeter passasjerer ved avstigning ved gate oppfatter jeg ikke som pågående eller slitsomme.

Litt av problemet er vel nesten at tjenesten kommuniseres for godt, all den tid få kan bruke den. Når man velger å ofre skilt til bagasjeutlevering for å skilte til connecting norway (sjekk gate E9 og 11) så har en misforstått.

En annen morsom historie om kommunikasjon kommer fra mine foreldre. De reise på gjennomgående billett med SAS Plus og skulle kunne brukt fast track for å komme seg inn igjen til avgang. Men besetningen på flyet de kom inn med hamret inn til alle at en ikke måtte gå i noen andre sluser enn ut og inn den vanlige veien, så de turte ikke prøve seg på fast track.

For all del, jeg håper virkelig at man får til dette, men akkurat nå framstår hele prosessen som seigpining.

Husk på at for de fleste må slike ting kommuniseres mange ganger før de får det med seg.

Poenget mitt i "Connecting Norway" er "bruk velkjente begreper" så går alt så mye enklere. Det er et kjent triks i å gjøre ting brukervennlig og passer inn i arkitektur/design på alt fra fysiske ting til it-systemer. Det er jo en design-feil en plass om man må ha noen som skal stå og fortelle passasjerene om hvordan de skal oppføre seg for å komme videre.

Har brukt Connecting Norway to ganger og opplevd trøbbel begge ganger, mange sinte medpassasjerer, særlig utenlandske som ikke skjønte opplegget. Håpløst system som genererer masse stress og irritasjon. Reiser mye heller via København, Amsterdam eller London.

Det er jo en design-feil en plass om man må ha noen som skal stå og fortelle passasjerene om hvordan de skal oppføre seg for å komme videre.

Ser poenget ditt, men er ikke "gjetere" ganske vanlig på flyplasser rundt om?
I dette tilfellet synes jeg det er greit skiltet, men personene fungerer som et suplement til skiltene.

Det er åpenbart at systemet ikke er perfekt, men en total fiasko som mange her mener, vil jeg ikke være med på. Det har fungert greit for tusenvis av transfer passasjerer. Noe som har resultert i tilsvarende antall færre i sikkerhetskontrollen. Noe hvertfall jeg setter pris på :)

Litt justeringer så blir det enda bedre.

Det er ganske fascinerende å stå ved gate og vente på at ombordstigningen skal begynne. Det kommer da typisk en 20-30 passasjerer fra det ankommende flyet inn i avgangshallen, og de ser mer enn forfjamset ut. De har blitt bedt om å følge de grønne "Connecting Norway"-skiltene, men det er få som ser de. Hvorfor? Jo, fordi det bare er ett bittelite skilt som henger i taket rett etter at de har kommet seg av broen, og hvor mange er det som ser rett opp etter å ha gått igjennom en dør? Ikke mange... Sist la jeg merke til kanskje to passasjerer som så opp og oppdaget skiltet. Jeg synes synd på de øvrige som virrer rundt uten å vite hvor de skal. Generelt er skiltene på OSL små og anonyme, for øvrig i tråd med annen skilting i Norge. Det er skiltet for de som vet hvor de skal... "Connecting Norway" er et særnorsk fenomen som skaper mye forvirring. Hvor mange flyplasser har valgt en løsning som krever innleie av mange ressurser som har som jobb å rope ut hvordan man skal bytte fly? Mange andre flyplasser har valgt tradisjonelle, velkjente løsninger som krever god skilting og ikke så mye annet.

Når utvides det? tenker på antall destinasjoner man kan reise med bagage.

På ett punkt er man jo nødt å konkludere med at dette får de inkompetente folkene på OSL ikke til og stoppe hele prosjektet. Så får man heller legge all transfer til flyplasser i utlandet.

Er i grunnen helt enig med dem som mener at det å lage et merkenavn (Connecting Norway) er helt på jordet med tanke på forenkling og brukervennlighet. "Domestic Transfer" ville fungert mye bedre mht. skilting. Og så muligens noen skjermer før "splitten" (hvor stien til forenklet tollbehandling og ankomsthallen deler seg) med liste over hvor transfer man går for transfer ("område A/B/C" e.l.), litt på samme måte som skjermene i innsjekkshallen som viser hvor man sjekker inn...

Det ville selvsagt ikke være idiotsikkert, men langt mer forståelig enn å lage egne merkenavn. Merkenavnet vil tross alt kun gi mening for de som kjenner systemet fra før, og være tilnærmet effektløst for mange av dem som nesten aldri er ute på reise. Tross alt bør poenget her være å gi en reel forenklet tollbehandling. Behovet for merkevarebygging burde i så måte være ikke-eksisterende, men en eller annen lur konsulent fikk sikkert betalt noen millioner for ideen.....:headbang

Enig med sistnevnte talere om dette med merkenavn. Prøvde nylig dette for første gang og følte meg rimelig forvirret da jeg kom inn i hallen. Og jeg tør kalle meg reisevant.
Noen enkle skilt med 'domestic transfer' ville fungert mye bedre.

Behovet for merkevarebygging burde i så måte være ikke-eksisterende, men en eller annen lur konsulent fikk sikkert betalt noen millioner for ideen.....:headbang
Det er jo forståelig at en luring med Powerpoint har prøvd å selge dem ideen med med merkevarebygging og egen logo for denne helt standard funksjonaliteten, det er det at ledelsen på OSL har gått med på å bruke penger på dette som er skremmende og som viser hvor inkompetente de er.

Ser for meg at mailadressene til ledelsen på OSL kan omsettes for store summer i Nigeria.

Enig med at domestic transfer bør brukes siden det er etablert. Har også observert kaoset rundt connecting Norway. Men, når det funker er det ganske behagelig å slippe styret med å gå helt rundt, sjekke inn, og så security. Så tja, er vel gått prestisje i selve navnet, regner med at de ikke vil tape ansikt med å reversere.

Det er neppe få konsulentkroner som er blåst bort på navnet "Connecting Norway", så det sitter nok langt inne å endre det til noe kundevennlig.

Back