Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Er trønder, reiser i overkant mye mer enn "folk flest", og legger nok igjen flere kroner på OSL i avgifter, mat, tog etc enn de fleste andre.

Og JA, kan jeg unngå OSL på hjemveien gjør jeg det. Som andre godt skriver, det handler om å ha det enkelt og sømløst. Allikevel er OSL et "must" noen ganger, bare de neste ukene har jeg en 3-4 turer der jeg må via OSL på vei hjem da det passer bedre.

Å booke kun via OSL for å "støtte Norge" er meg revnende likegyldig og et argument Som ikke virker på meg. Da må man forby det meste og vi ender opp med en proteksjonisme ingen av oss som ikke spiser makrell i tomat vil ha....

Å gjøre dette til en "war of worlds" er bare tull, blir det like enkelt å reise via OSL som f.eks ARN/CPH så velges det enkleste.

Kim

Eg forstår heller ikkje kvifor bag må krysse tollgrensa for passasjerar (vil anta det er slik sidan at vi må vente). Om tollvesenet finn noko muffins ein vel møte passasjer ved gate, eller på destinasjon når vedkommande etterlyser manglande bag?
Akkurat det har vært oppe i tråden før, og henger sammen med regelverk og bemanning, og som nevnt å ville nok både OSL og Tollvesenet også hatt det smidigere, men det var politikere og/eller departement som ikke aksepterte det.

Vedr. toll ved ankomst, så er det ikke tollere på flesteparten av landets flyplasser.

...og med prisene man må betale for å spise og drikke på OSL så blir vel ikke lysten akkurat større på å reise via OSL. Men det er klart at selv med en baguett eller ett glass vin så ville økonomien på Østlandet blitt betraktelig sterkere:-)

Jeg er hjertens enig med deg EB, men det ironiske i ironien er jo at det er nettopp disse prisene og handlehelvetet som bidrar sterkt til kryssubsidieringen av nettopp utkantflyplassene.

Akkurat det har vært oppe i tråden før, og henger sammen med regelverk og bemanning, og som nevnt å ville nok både OSL og Tollvesenet også hatt det smidigere, men det var politikere og/eller departement som ikke aksepterte det.

Vedr. toll ved ankomst, så er det ikke tollere på flesteparten av landets flyplasser.
Kan ikkje, i verste fall, politi anholde folk på endeleg destinasjon i tilfelle tollvesenet har noko å utsetje på det dei har i bagasjen? Det er vel ikkje flusst av politi over alt heller kansje?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Ganske utrolig hvordan Oslo/Østlandet ser på resten av landet som utkant og provins mange ganger. Kanskje tilogmed universets sentrum ligger midt på Karl Johan? Lurer på om man der borte aner hvor størsteparten verdiskapningen i dette landet faktisk skjer :-)

Det som forundrer meg i denne diskusjonen er at de rette myndigheter ikke ser hvor dårlig dette connecting Norway/domestic transfer greiene faktisk fungerer. Har de feks prøvd det selv? Har de ståt i de køene som mange her opplever, har de mistet videre forbindelser som mange gjør, har de måttet løpe fra bagasjen som bl a vi har måttet gjøre? Har de stått i "slusen" med folk fra div fly som ikke skjønner et kvekk, og servicepersonell som ikke aner hva de skal svare. Eller sitter de bak lukkede dører og innbiller seg hvordan dette virker?

Ganske utrolig hvordan Oslo/Østlandet ser på resten av landet som utkant og provins mange ganger. Kanskje tilogmed universets sentrum ligger midt på Karl Johan? Lurer på om man der borte aner hvor størsteparten verdiskapningen i dette landet faktisk skjer :-)

Det som forundrer meg i denne diskusjonen er at de rette myndigheter ikke ser hvor dårlig dette connecting Norway/domestic transfer greiene faktisk fungerer. Har de feks prøvd det selv? Har de ståt i de køene som mange her opplever, har de mistet videre forbindelser som mange gjør, har de måttet løpe fra bagasjen som bl a vi har måttet gjøre? Har de stått i "slusen" med folk fra div fly som ikke skjønner et kvekk, og servicepersonell som ikke aner hva de skal svare. Eller sitter de bak lukkede dører og innbiller seg hvordan dette virker?

Ref verdiskapning. Dette er helt håpløst å bringe inn. Vi er Norge og vi trenger alle og alle landsdeler og et diversifisert næringsliv som utfyller hverandre. Alle kan ikke jobbe i olje eller fisk.

http://www.dagbladet.no/kultur/mytene-om-oslos-verdiskapning/66905582

Og hvordan klarer du å mene at de rette myndighetene ignorerer utfordringene? Les artikkelen i Aftenposten det refereres til det de selv kommenterer det!

Last edited:

Jeg er enig at ansvaret for et godt direktetilbud fra OSL ikke kan plasseres på reisende fra resten av Norge, men at valget deres påvirker -ja! Det er OSL og Avinor som har det grunnleggende ansvaret for at OSL er konkurransedyktige og dermed fører til at reisende velger å reise via OSL.

Men det er en viktig at Norge har et godt rutenettverk direkte til Norge som får store sammfunsøkonomiske ringvirkninger. Som de sa i DK denne uka.

”Indien er et helt afgørende land i Asien – politisk og økonomisk. Så der er mange gode kræfter i Danmark og her i Indien, der i tæt partnerskab har samarbejdet om at få genåbnet en direkte forbindelse mellem vores to lande til gavn for både vækst, samhandel og turisme. Det er samtidig et vigtigt skridt i det bilaterale strategiske samarbejde mellem Danmark og Indien,” siger Peter Taksøe-Jensen.

Hver eneste nye flyrute skaber vækst og arbejdspladser i hele Danmark – ikke mindst de lange ruter. Således vil helsårsruten til Delhi med tre ugentlige afgange giver en årlig BNP-vækst i Danmark på 259 mio. kr., viser en regnemodel udviklet af Damvad Analytics.

At direkte flyruter skaber vækst, er en af grundene til, at en lang række danske virksomheder de senere år har samarbejdet med Københavns Lufthavn om få en direkte rute til Delhi.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2017/5/air-india-abner-direkte-rute-mellem-delhi-og-kobenhavn/

Dette faktum kommer vi ikke unna, enkelt og greit.

Last edited:

Hovedpoenget er at OSL må gjøre seg fortjent til sine (transfer-)passasjerer. Det nytter svært lite, i et konkurranseutsatt marked, å KREVE at OSL benyttes. Slik er det for alle andre markeder (kanskje med unntak av norske landbruksprodukter, men det kan vi la ligge): Det norske produktet får bare leve hvis det er bedre og/eller billigere enn konkurrentens.

Det er ikke usolidariske provinsbeboere som er problemet (som om trøndere/vestlendinger/nordlendinger er en ensartet gruppe), men OSL som må tilby et godt nok produkt.

For øvrig: Der det kanskje kan være noe i overkant med motstand mot østlandet i resten av landet, så er det pinadø en del hårsårhet og navlebeskuenhet i region sør-øst også. Dette går så visst begge veier.

Hovedpoenget er at OSL må gjøre seg fortjent til sine (transfer-)passasjerer. Det nytter svært lite, i et konkurranseutsatt marked, å KREVE at OSL benyttes. Slik er det for alle andre markeder (kanskje med unntak av norske landbruksprodukter, men det kan vi la ligge): Det norske produktet får bare leve hvis det er bedre og/eller billigere enn konkurrentens.

Det er ikke usolidariske provinsbeboere som er problemet (som om trøndere/vestlendinger/nordlendinger er en ensartet gruppe), men OSL som må tilby et godt nok produkt.

For øvrig: Der det kanskje kan være noe i overkant med motstand mot østlandet i resten av landet, så er det pinadø en del hårsårhet og navlebeskuenhet i region sør-øst også. Dette går så visst begge veier.

Helt enig. De får konsentrere seg om et forbedret tilbud og la reklamekampanjer i andre byer som denne ligge. De virker KUN mot sin hensikt.

Attachments

Last edited:

Ref verdiskapning. Dette er helt håpløst å bringe inn. Vi er Norge og vi trenger alle og alle landsdeler og et diversifisert næringsliv som utfyller hverandre. Alle kan ikke jobbe i olje eller fisk.

http://www.dagbladet.no/kultur/mytene-om-oslos-verdiskapning/66905582

Og hvordan klarer du å mene at de rette myndighetene ignorerer utfordringene? Les artikkelen i Aftenposten det refereres til det de selv kommenterer det!

Du så smilefjeset ved kommentaren om verdiskapning?

Og med det å ignorere utfordringene tenker jeg på kommentarene etter at denne kampanjen startet. Ja, de innrømmer litt feil bruk av ord og malplassert humor, men sier ikke akkurat at de ser at løsningen ikke er god, og at den skal endres...

Jeg er enig at ansvaret for et godt direktetilbud fra OSL ikke kan plasseres på reisende fra resten av Norge, men at valget deres påvirker -ja! Det er OSL og Avinor som har det grunnleggende ansvaret for at OSL er konkurransedyktige og dermed fører til at reisende velger å reise via OSL.

Men det er en viktig at Norge har et godt rutenettverk direkte til Norge som får store sammfunsøkonomiske ringvirkninger. Som de sa i DK denne uka.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2017/5/air-india-abner-direkte-rute-mellem-delhi-og-kobenhavn/

Dette faktum kommer vi ikke unna, enkelt og greit.

AMEN to that, selv om jeg ikke er troende...... Blir omvendt feil å kreve at vi andre skal bruke OSL for å styrke denne. De får selv sørge for å gjøre det attraktivt å bruke den, så kommer nok folk. Vi lever i en fri verden, der folk gjerne velger det som er mest praktisk. Og du skal være bra patriotisk for å utsette deg selv for en mellomlanding på OSL bare for å styrke produktet deres.

Helt enig at man skal støtte Norge, men problemet til folk fra Bergen, Stavanger, Trondheim osv er jo at hvis man kun flyr via Oslo så øker jo også sannsynligheten at selskaper som KLM og BA reduserer sine tilbud til disse flyplassene, og det har ganske stor innvirkning på næringslivet

For meg fremstår det som helt åpenbart at enkelte rogalendinger, bergensere og trøndere har store Oslo-komplekser.

Det blir imidlertid helt feil i mine øyne å kreve at privatpersoner skal ta valg med norges beste eller noe slikt i bakhodet. Den tankegangen er ikke bare bakstreversk og småekkel, men også kontraproduktiv.

Det jeg derimot vil kritisere som barnslig og sært, er overdrevne anti-Oslo-patier, som gjør at enkelte gjør alt hva de kan for å unngå OSL og generelt har et veldig barnslig forhold til hovedstaden, men det er jo først og fremst fordi det er så utrolig sært, ikke fordi de ikke er gode nok nordmenn eller noe slikt:p

Jeg sier ikke at man er en dårlig nordmann hvis man velger å mellomlande i København heller enn Oslo. Jeg sier bare at dette valget gjelder mer enn bare å spare noen minutter eller spise billigere baguetter. Det må folk tåle å høre uten å gjøre det til en kamp mot østlendinger.

Forøvrig er jeg selv ikke østlending, jeg har bodd mange steder landet og identifiserer meg ikke med én landsdel alene. Jeg er derimot opptatt av norsk økonomi og kunne aldri tenke meg å reise til Polen for tannlegetjenester og se tannteknikeren i nabolaget bli arbeidsløs for at jeg skal spare noen tusenlapper, for å ta et annet eksempel.

Helt enig at man skal støtte Norge, men problemet til folk fra Bergen, Stavanger, Trondheim osv er jo at hvis man kun flyr via Oslo så øker jo også sannsynligheten at selskaper som KLM og BA reduserer sine tilbud til disse flyplassene, og det har ganske stor innvirkning på næringslivet

Oslo og Norge er ikke i en særlig konkurransesituasjon med Amsterdam eller London. Det er når vi velger Stockholm eller København det får konsekvenser. De nordiske landene konkurerer om de samme rutene og passasjerene.

Det jeg derimot vil kritisere som barnslig og sært, er overdrevne anti-Oslo-patier, som gjør at enkelte gjør alt hva de kan for å unngå OSL og generelt har et veldig barnslig forhold til hovedstaden, men det er jo først og fremst fordi det er så utrolig sært, ikke fordi de ikke er gode nok nordmenn eller noe slikt:p
Jeg tror ikke du har rett i at mange skyr OSL fordi det er hovedstadens flyplass. De fleste som reiser, uansett hvor de skal til eller fra, ønsker å velge den smidigste reiseruten. Dersom OSL ikke kan tilby dette, er det årsaken til at man velger en annen reiserute. Å blande inn Oslo-antipatier her tror jeg er en avsporing!

Last edited:

Jeg sier ikke at man er en dårlig nordmann hvis man velger å mellomlande i København heller enn Oslo. Jeg sier bare at dette valget gjelder mer enn bare å spare noen minutter eller spise billigere baguetter. Det må folk tåle å høre uten å gjøre det til en kamp mot østlendinger.

Forøvrig er jeg selv ikke østlending, jeg har bodd mange steder landet og identifiserer meg ikke med én landsdel alene. Jeg er derimot opptatt av norsk økonomi og kunne aldri tenke meg å reise til Polen for tannlegetjenester og se tannteknikeren i nabolaget bli arbeidsløs for at jeg skal spare noen tusenlapper, for å ta et annet eksempel.

Så lenge OSL og Avinor ikke klarer å gi de reisende et godt nok tilbud, må kritikken rettes mot disse 2 - ikke de reisende. Jeg I likhet med SQ321 bruker aldri OSL som transfer, men har konsekvent valgt bort SAS på mine svært mange turer hjem til Norge fra Seattle, fordi Transfer Produktet I EWR, CHI, LAX, SFO ikke kan konkurrere med Lufthansa, British Airways etc. som lar meg fly rett inn til Seattle. Det betyr ikke at jeg ikke ønsker å støtte SAS, men at når en reiser mye betyr forutsigbarhet og enkel reise svært mye. Så jeg kan ikke kritisere at andre gjør samme valg ut I fra deres hverdag.

Like barnslig og sært som den overdrevne kategoriseringen av alt utenfor Oslo sentrum som "utkantnorge" fra enkelte østlendinger vil nå jeg hevde....

Et annet spørsmål er hva koster dette flyselskapene som deltar, OSL og Avinor tilbyr aldri noe gratis ? Til slutt blir jo denne kostnaden lagt til oss reisende.

...konsekvent valgt bort SAS på mine svært mange turer hjem til Norge fra Seattle, fordi Transfer Produktet I EWR, CHI, LAX, SFO ikke kan konkurrere med Lufthansa, British Airways etc. som lar meg fly rett inn til Seattle.

Da er vi forskjellige. Hjem velger jeg konsekvent direkte US til OSL. Jeg har for mange dårlige minner med å lande kl 0600 i AMS eller LHR, vente 2-3 timer og i fullstendig i jetlag for så å fly 2 nye timer til OSL.

Back