• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

ENHA Hamar Lufthavn 1988-1991

Så ikke betalingsmuren
En gruppe med tilknytning til Hamar flyplass arbeider konkret med et prosjekt om å lage en ny flyplasss med 1200 m rullebane. Hovedargumentet er beredskap flyplass men også et opplæring sted for nye flygere og ikke minst en skolested for flyteknikere, som det er stor mangel av. De snakker foreløpig ikke mye om rute trafikk men nevner at El-fly ruter er av inntresse.
 
Hva mener de egentlig med beredskap flyplass eller evnt beredskapsflyplass?
Hvorfor kan ikke i så fall Stafsberg dekke dette behovet?
 
ENHA Stavsberg har et nedleggings vedtak hengende over seg og man innser at det kommer nok til å skje. Rudshøgda var et alternativ allerede på 1990 tallet men ble droppet da Gardermoen ble hovedflyplass. Beredskap er alltid et godt argument , spesielt i disse tider så det er et godt argument for disse planene.
Kjeller blir også nedlagt etterhvert og et nytt og godt alternativ til både Stavsberg og Kjeller er Rudshøgda . Stedet har mye industri og handel men lite boliger når man tenker på støyplager.
Det nye Mjøsykehuset kommer mest sannsynlig i Moelv bare noen kilometer unna flyplassen og vil kunne betjene ambulanse og redning .
 
Back
Top