Endringer i togtilbudet til/fra OSL

Discus

Galley Slave
Medlem
NSB endrer rutetidene 14. desember. Intercity-togene Lillehammer-Skien deles i to ruter, Skien-Eidsvoll og Drammen-Lillehammer. Det vil si at det blir et ekstra tog i timen som stopper på OSL, og at IC-togene ikke lenger blir stående på Oslo S i nesten et kvarter

Det betyr vel tre tog i timen ut til Asker, samme som flytoget, men en god del billigere.

Ja, hele veien til Drammen så nå får seks tog i timen til OSL. IC-togene går ganske tett så det blir ikke optimal spredning på NSB-togene, men at man slipper pausen på OSL er kjekt. Avgang med IC-tog 03 og 13 fra OSL, mens lokaltoget forstetter som før med avgang 43.

IC togene skal nå ikke lengre stå i 13 minutter på Oslo S, slik at det nå er nesten like raskt å ta NSB fra Drammen som Flytoget. Begge bruker nøyaktig samme tid mellom Drammen og Oslo S. Flytoget direkte Oslo S - OSL bruker 19 min, F2 (Lillestrøm) bruker vel 23, samme som NSB. Både NSB og Flytoget klarer lett å kutte 2-3 minutter om de vil, men det er en liten slack i ruta som behøves når det er mye folk.

En ting som også er verdt å merke seg på disse rutenendringene generelt er at det blir mange flere avganger på Sørlandsbanen.

Det beste hadde faktisk vært at flytoget hadde blitt tilbakeført til NSB, men desverre ønsker dagens regjering å heller splitte opp mer slik at det kan bli enda flere aktører.

Last edited:
Det beste hadde faktisk vært at flytoget hadde blitt tilbakeført til NSB, men desverre ønsker dagens regjering å heller splitte opp mer slik at det kan bli enda flere aktører.

Det fungerer vel helt utmerket slik det er i dag?

Hadde det ikke vært for jernbaneverkets problemer hadde alle tog vært 95% i rute (ja, også NSB sine tog). Flytoget er veldig sårbare for problemer med materiell og personale, mens NSB har vesentlig mer å sette inn. Hadde både NSB og Flytoget kombinert resursene sine hadde det vært bedre både med tanke på regularitet og pris for kundene.

Hadde det ikke vært for jernbaneverkets problemer hadde alle tog vært 95% i rute (ja, også NSB sine tog). Flytoget er veldig sårbare for problemer med materiell og personale, mens NSB har vesentlig mer å sette inn. Hadde både NSB og Flytoget kombinert resursene sine hadde det vært bedre både med tanke på regularitet og pris for kundene.

At de slår sine pjalter sammen blir kun en walkaround. Skal det gjøres noe som har virkelig effekt, er det jernbaneverket og fysiske installasjoner som gjelder.

Det er vel svært lite forsinkelser på flytoget? Jeg tar det 2-4 ggr pr uke og kan huske kun en gang med forsinkelse, den gang var det litt over ti minutter...

Jeg opplever snarere tvert i mot at Flytoget absolutt er flinkest ved "irregularities" - og klarer å ha busser etc (eller drosjevouchers) oppe og gå lenge før NSB.

71% av forsinkelsene av persontog i 2013 var pga JBV

Det er vel svært lite forsinkelser på flytoget? Jeg tar det 2-4 ggr pr uke og kan huske kun en gang med forsinkelse, den gang var det litt over ti minutter...

De har ikke mye forsinkelser, men siden de bare har "én" rute så er det også lettere å kompensere - de innstiller en avgang og så er de tilbake i rute. For NSB så har de jo en del ruter som går ulike veier og man kan ikke gjøre samme øvelse. Flytoget kommer også forsinket fra Gardermoen inn til Oslo S i rushtiden, siden det er stor trafikk og blir stående i kø i tunnelen.

Ser at Flytoget øker med en avgang i timen mot OSL, men at dette avgangen vil gå fra Stabekk stasjon når denne åpner 14/12.
De eksisterende avgangene vil være som de er men denne ekstra avgangen vil gå fra Stabekk 33 over hver time.

Forstår at de på sikt ønsker flere avganger i timen

Har forresten forsøkt med med NSB sine IC tog til OSL de siste gangene jeg har reist. Både fra Oslo S og Lysaker ble fasit ståplass hele veien til OSL

Last edited:
Ser at Flytoget øker med en avgang i timen mot OSL, men at dette avgangen vil gå fra Stabekk stasjon når denne åpner 14/12.

Ser ut som det er en av de eksisterende Oslo S-togene som forlenges til Stabekk, så frekvensøkingen er kun vest for Oslo S. (Den avgangen stopper ikke på Lillestrøm).

Ser ut som det er en av de eksisterende Oslo S-togene som forlenges til Stabekk, så frekvensøkingen er kun vest for Oslo S. (Den avgangen stopper ikke på Lillestrøm).

Hmmm, så er dårligere tilbud fra Oslo S med andre ord. Direktetogene er jo de man nesten alltid får sitteplass på

Har forresten forsøkt med med NSB sine IC tog til OSL de siste gangene jeg har reist. Både fra Oslo S og Lysaker ble fasit ståplass hele veien til OSL

Samme her, men likevel har jeg utelukkende brukt NSB til Oslo S de siste årene. Tilbake har det variert. Er jo litt komisk at Flytoget tar dobbel pris.

Back