• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

En nordlendings tanker om flygeledere

Farmer

ScanFlyer Crusty
Denne var vel å treffe spikeren på hodet ?

Forfatter: Harald Olsen
Publiseringsdato: 01.10.2004 15:20

Journalist Stein Sneve i Avisa Nordland i Bodø, har gitt oss tillatelse til å gjengi teksten nedenfor i sin helhet, som tidligere denne uken sto i Avisa Nordland.
(Stein Sneve-AN): Vi som er født med kaldt sjøvann i årene har ofte forundret oss over disse søringan. Med en gang det er snakk om å flytte arbeidsplasser ut av Østlandet, antar ve-ropene bibelske proporsjoner. Og alltid på nasjonens vegne.

Så visst dannete mennesker – noen av dem til og med riktig så hyggelige – men med en psyke så spinkel at den får et persilleblad i storm til å ligne en klippe av fasthet.

Mens folk nordpå smiler blidt selv når snøføyken slukker St. Hansbålet, søker søringan krisepsykiatri hvis sommertemperaturen faller under 20 grader mer enn to dager på rad. Og skulle det meldes regn, vokser køene foran reisebyråene like raskt som snøfonnene rundt Tromsø i mai.

Nå sist er det flygelederne på Røyken. En beskjed om at de om fire år kanskje må flytte til Stavanger, førte til akutte, mentale problemer. Så vondt i hodet fikk flygelederne at ingen av dem kunne gjøre jobben sin. Og her snakker vi om søringer som er topptrent i det å kunne takle kriser. Uten den treningen tør jeg ikke tenke på hvordan det kunne gått.

For noen uker siden fikk flygelederne i Trondheim beskjed om at de faktisk må flytte til Bodø. Heller ikke det ble mottatt med jubel, men bare et fåtall av flygelederne uteble fra jobb. Dermed ble kun et lite antall passasjerer rammet. Men det skal som kjent en kule til for en trønder. For en søring holder det med et lite "Bøh"!

Stadig flere mennesker opplever at deres arbeidsplass omstilles. Selv jobber jeg i en sammenslått avis der halvparten av mine kolleger forsvant nærmest over natta. Vi heldige som ble igjen måtte gjennom en knallhard omstilling. Den tok to måneder. Mens gode venner ble kastet ut i arbeidsledighet. Flygelederne har fire år på seg, og ingen av dem mister jobben.

Det er derfor vanskelig å opparbeide noen stor forståelse for flygeledernes reaksjon. Lettere blir det ikke av å ha tilbrakt nærmere to døgn på Gardermoen. Omgitt av kaos, fortvilte småbarnsforeldre og gråtende barn.

Det som nå skjer føyer seg inn i et mønster. Med en gang det er snakk om å flytte arbeidsplasser ut av Østlandet, antar ve-ropene bibelske proporsjoner. Vi så det senest da Luftfartstilsynet ble flyttet til Bodø. Anført av sjefsmobber Skogstad tegnet de ansatte bildet av et luftrom der fly falt ned som ryper under høstjakta.

Det var ikke måte på hvilke katastrofer det ville medføre å flytte til Bodø. Ikke for dem selv – selvfølgelig ikke – men for flysikkerheten! Slik også flygelederne nå hevder at de setter flysikkerheten høyest. Ja, det er nasjonens beste de slåss for, og selvfølgelig ikke noe så prosaisk som et ønske om å bo der de bor.

Et ønske tusener av nordlendinger, trøndere og vestlendinger har måttet gi opp gjennom årene. Stort sett for å flytte til Østlandet. Det har medført mange ulemper og mye fortvilelse. Men de færreste av dem har unnlatt å gjøre jobben sin av den grunn. Det er bare søringan som får migrene ved den minste motgang.

Tiden er inne til å ta konsekvensen av dette. Siden man takler omstilling så dårlig der sør, bør framtidens arbeidsplasser legges vestover og nordover. Med dagens teknologi kan man styre Norge like godt fra Vadsø som fra Oslo. Så kan søringan konsentrere seg om det de kan best: Sutring og sykemeldinger.

Kilde:
Stein Sneve, Avisa Nordland.
Gjengis etter særlig tillatelse

Replying to Topic 'En nordlendings tanker om flygeledere'

Originally posted by Farmer

Denne var vel å treffe spikeren på hodet ?

..... Så kan søringan konsentrere seg om det de kan best: Sutring og sykemeldinger.

...

Tja, Søringer og Søringer, hvor kommer han fra egentlig han "Sjef's Syter'n" i Røyken ;)

Han har jo bodd lenge sørpå og sikkert blitt prega av det.:)

Godt skrvet var det i alle fakll...og noe sant var det jo i det.

Jeg er enig at flyveledernes arbeidsnedleggelse var altfor drastisk, og at fire år til omstilling burde være nok tid, men nordlendingers trang til å rakke ned på på "søringan" tar viss aldri slutt. Det ble påpekt over at han som frontet flyveledernes "aksjon" eller hva det nå skal kalles er nordlending, godt poeng. Snakk om å skjære alle over en kam, hvis nordlendinger ønsker respekt sydfra bør de holde seg for gode til å kritisere "søringer" i det uendelige for alt mulig og se på seg selv som hardhauser og overmennesker for at de bor der de bor.

La dæm nu holdas! Ifølge statistikkene er folk fra de tre nordligste fylkene våre mer plaget av sykdom og depresjoner enn andre nordmenn, så dette er sikkert bare en måte å styrke selvtilliten på. :)
Dessuten var det godt skrevet og formulert, selv om jeg ikke er hundre prosent enig i alt han påstår og konkluderer med.

Godt skrevet ja. Som utflyttet vestlending må jeg si meg litt enig, ikke lett å være en klippe blant alle persillebladene her i Oslo. Men nord for Trondheim har syting og klaging blitt en egen næringsvei :D Dette er noe de virkelig kan.

Noe av det dårligste jeg har lest på lenge. Tror han at alle som jobber i kontrollsentralen på Røyken er "søringer"? Og så sammenligner han det hele med det å slå sammen to aviser i samme by? Jeg tipper forfatteren også ville vært rimelig forbanna om han fikk vite at avisen hans skal flytte til en by 50 mil unna, og dersom han vil beholde arbeidsplassen sin, så må han pent følge med på flyttelasset.

Dette er bare nok en person som ikke har forstått hva sikkerhet dreier seg om...

Originally posted by LN-BRK

Dette er bare nok en person som ikke har forstått hva sikkerhet dreier seg om...

Men har dette noe med sikkerhet å gjøre. Det blir vel ikke mindre sikkert om denne tjenesten flyttes til Stavanger vel. Med dagens teknologi skulle det vel ikke ha noe å si i hvilken fjellhule man sitter og gjør denne jobben?
Hva er det som forhindrer at man på sikt legger ned både SVG, BOO og Røyken og f,eks lager en fellesnordisk tjeneste?
Om dette kan gi lavere priser til flyselskapene - les passasjerene - må jo dette være den beste løsningen

Originally posted by Farmer

Men har dette noe med sikkerhet å gjøre. Det blir vel ikke mindre sikkert om denne tjenesten flyttes til Stavanger vel. Med dagens teknologi skulle det vel ikke ha noe å si i hvilken fjellhule man sitter og gjør denne jobben?
Hva er det som forhindrer at man på sikt legger ned både SVG, BOO og Røyken og f,eks lager en fellesnordisk tjeneste?
Om dette kan gi lavere priser til flyselskapene - les passasjerene - må jo dette være den beste løsningen

Det kom sikkert ikke så bra frem, men jeg tenkte på aksjonen til flygelederne og hvorfor de fant seg uskikket til å jobbe operativt.

Hvor flygelederne sitter og utfører sin jobb, om det er på Sola, Månen eller Mars, det gjør ikke meg noe. Det spørsmålet tror jeg fagmiljøene klarer å løse, og jeg tror også sikkerheten blir ivaretatt uansett hvor kontrollsentralene plasseres. Det har vel heller ikke vært kritikk sikkerheten akkurat rundt hvor kontrollsentralene legges, men snarere hvordan prosessen gjennomføres, at de går for fort frem etc.

CL

Enig i at det spiller mest sannsynlig ingen rolle for sikkerheten hvor flyvelederene sitter.

Men det som er sikkert, er at sikkerhetsnivået blir kompromittert av flyveledere som ikke er 100% konsentrert. Jeg synes rett og slett synd på flyvelederene når de ikke blir forstått av det store flertallet av befolkningen på denne saken. Flyvelederene kunne helt sikkert jobbet videre den dagen de fikk beskjeden om at arbeidsplassen deres mest sannsynlig ville bli flyttet. Og med veldig stor sannsynlighet ville det ikke skjedd noe. Men det er ikke godt nok for profesjonelle som har sitt daglige virke i sikkerthetskritiske yrker. Man skal være HELT sikker.

Jeg har lyst til å trekke fram en rapport fra Havarikommisjonen som har blitt nevnt her på forumet tidligere. En Dash8 tok av fra Bodø uten klarering, styrmann var under oppsigelse. I rapporten står det:

"Styrmannen har gitt uttrykk for at han opplevde oppsigelsestiden som vanskelig. Havarikommisjonen har sett flere eksempler på at flygere som utfører aktiv flygertjeneste i sin oppsigelsestid har hatt konsentrasjonsproblemer og hatt problemer med å holde tilstrekkelig fokus på prosedyrene for å ivareta sikker flyging. Det er HSLBs oppfatning at dette kan ha vært en medvirkende årsak til at styrmannen ikke oppfattet klareringen korrekt."

Hele rapporten kan lastes ned her: http://www.aibn.no/default.asp?FILE=items/524/144

Selv om dette ikke er identiske situasjoner, er likhetene såpass mange at jeg synes det er viktig å trekke det fram. Og som HSLB skriver det har vært FLERE eksempler på dette. Når skal vi lære? Flyvelederene har lært. Det har ikke de som kritiserer dem. Jeg er imponert over flyvelederene som har ryggrad til å si ifra og som tar sikkerheten til oss i lufta på alvor.

Nordlendingen lider av et mindreverdighetskompleks og benytter anledningen til å "disse" oss som er bosatt på Sør- og Østlandet. Sånn tolker jeg det. :p

Bare for å tilfredsstille den gjennomsnittlige nordmann får vi håpe flygelederne fortsetter å jobbe ved senere anledninger når de egentlig ikke burde ha jobbet, og så får vi håpe at det skjer en stor ulykke med mange dødsfall. Det er nok eneste måten folk lærer på kan det virke som.

....eller kan vi da regne med at flygelederne får kritikk for at de IKKE la ned arbeidet slik de er lovpålagt å gjøre? I think so ;)

(nei, selvfølgelig vil jeg ikke at det skal skje en ulykke og at folk skal dø hvis noen tror det)

Bare for å tilfredsstille den gjennomsnittlige nordmann får vi håpe flygelederne fortsetter å jobbe ved senere anledninger når de egentlig ikke burde ha jobbet, og så får vi håpe at det skjer en stor ulykke med mange dødsfall. Det er nok eneste måten folk lærer på kan det virke som.

....eller kan vi da regne med at flygelederne får kritikk for at de IKKE la ned arbeidet slik de er lovpålagt å gjøre? I think so ;)

(nei, selvfølgelig vil jeg ikke at det skal skje en ulykke og at folk skal dø hvis noen tror det)

Dette er tullprat. Hadde flygelederne eller deres forening vært smarte hadde de brukt flere krefter på å opplyse befolkningen om hvorfor de er "spesielle" som yrkesgruppe og hvorfor det var nødvendig for alle som var på jobb i Røyken å gå fra posisjonene. Slik de holder på nå kaster de bort goodwill tjent opp gjennom ti år uten konflikter som har rammet befolkningen.

Falcon, jeg er enig i det, og jeg har påpekt det samme i en annen tråd her tidligere. De burde funnet seg et godt PR-byrå som kunne hjulpet med å informere på riktig måte, uten at følelser innblandes.

CL

Noe av det dårligste jeg har lest på lenge...

Jeg skiller mellom form og innhold når jeg skriver at det var godt skrevet. Det er godt og spenstig formulert, men det er selvsagt sterk uenighet om innholdet!
Som "søring" er jeg dessuten en av dem som rammes av den noe lettbeinte kritikken, men siden jeg har avtjent noen år nordpå, kjenner jeg lusa på gangen.;)

Er selvsagt ikke enig i at "søringer" som sådanne er mer ømfintlige enn nordlendiger. (etter 14 år i nordnorge vet jeg at det ikke er tilfellet) Problemet er vel heller det at "søringene" ofte glemmer at det finnes noe Nordnorge eller Vestnorge overhodet, og derfor ikke engasjerer seg når det legges ned arbeidsplasser i distriktene.

Favoritteksemplet mitt på folk her i byen (Oslo) bokstavelig talt ikke tenker lenger enn nesa rekker er nyhetsredaksjonen til NRK, som rett som det er melder om "elendig sommervær i dag", når stort sett alle andre steder enn på det sentrale østlandsområdet har hatt stålende sol og tropenetter! :D ;)

Originally posted by LCH

Favoritteksemplet mitt på folk her i byen (Oslo) bokstavelig talt ikke tenker lenger enn nesa rekker er nyhetsredaksjonen til NRK, som rett som det er melder om "elendig sommervær i dag", når stort sett alle andre steder enn på det sentrale østlandsområdet har hatt stålende sol og tropenetter! :D ;)

Der har du misforstått. Det er veldig viktig at NRK melder om det dårlige været på østlandet. Det er fordi da kan de som er i regnfulle vest-, kalde nord- og ustabile midt-norge kose seg over, at det er dårlig vær nettopp på østlandet og kjempeflott vær hos dem. Dette bygger opp selvfølelsen, og er til god nytte for alle. :)

Jeg synes det var veldig godt skrevet, og jeg smilte gjennom hele artikkelen. Bildet passer kanskje ikke med hva vi mener selv, men det er fargerikt skrevet. En ting skal alle huske: det vil alltid være "oss og dem". Om du er fra byen eller fra landsbygda, sør eller nord, øst eller vest, Norge eller Sverige, har brun hud eller hvit hud. Det som er viktig er at vi kan se humoren i vår egen og hverandres væremåte, og spesiellt se at dine egne trekk oppfattes merkelig for andre.

Ikke ta deg selv høytidelig. Det er det beste rådet jeg noen gang har fått, og det prøver jeg å huske hele tiden.

Back