En liten flyquiz

Re: En liten fly-quiz

På spørsmålet om verdens raskeste fly i trafikk, har du satt TU-144 som riktig svar. Den er ikke i trafikk.

Vil påpeke en feil her..TU144 er ikke i drift lengre..Fløy for siste gang på 80-tallet og av Il96 og 738 så er Il96 raskest ;)

*treg jeg gitt..

Last edited:

Hvis man regner bizjets som passasjerfly, topper nok CitationX med cruise på 0.92 mach. Av de mer regulære passasjerfly er nok 747 den raskeste etter at den siste Coronadoen ble parkert,, :)

9/10 om vi regner med feilen (der jeg svarte IL-96), fikk feil på største flyplassen (og det er en grunn: jeg er mer interessert i flyene i seg selv, enn reise/passasjer-fakta :p ).

Jeg må innrømme at jeg også stusset på spørsmålet om hva Scanair heter i dag. Thomas Cook er vel mer et resultat av at det som en gang var Scanair har fusjonert med andre selskaper et par-og-ørten ganger, enn at selskapet har skiftet navn..

Jeg må innrømme at jeg også stusset på spørsmålet om hva Scanair heter i dag. Thomas Cook er vel mer et resultat av at det som en gang var Scanair har fusjonert med andre selskaper et par-og-ørten ganger, enn at selskapet har skiftet navn..

Det spørs vel kanskje litt på hvordan man ser på saken.
Jeg har faktisk fått spørsmål om hvor Scanair ble av (stod sterkt i den norske og svenske chartersjela det selskapet!), og mitt korte svar er alltid at det nå finnes i Thomas Cook.
Den lange historien er selvfølgelig noe sånt som:
Scanair og Conair begge kjøpt av SLG, som dannet Premiair. Premiair ble kjøpt av britiske Airtours, som også hadde et flyselskap med samme navn. I 2004(?) skiftet Airtours navn til MyTravel, og med det også navnet på sine flyselskaper til MyTravel. Den skandinaviske biten fikk logisk nok navnet MyTravel Airways Scandinavia. I 2007 ble britiske MyTravel slått sammen med tyske Thomas Cook, og man skiftet nok en gang navn på sine flyselskaper, og tidligere Premiair blir på dette tidspunkt hetende Thomas Cook Scandinavia.

Så, for å oppsumere: Siden vi er veldig glad i å bruke AOC og slike oppdelinger for å avgjøre om ting er et 'eget' selskap eller ei, så må min konklusjon nesten være at Scanair har fusjonert en gang, da med Conair for å danne Premiair. Etter det er det vel egentlig bare snakk om eierskifte (og dermed også nye navn) - please do correct me if I'm wrong, klokka er jo bare 8 på morran, så hjernen er langt i fra startet :)

Last edited:
Scanair og Danair begge kjøpt av SLG, som dannet Premiair. Premiair ble kjøpt av britiske Airtours, som også hadde et flyselskap med samme navn. I 2004(?) skiftet Airtours navn til MyTravel, og med det også navnet på sine flyselskaper til MyTravel.

Hm - her er det noe jeg ikke har fått med meg. Jeg trodde det var BA som kjøpte hele DA jeg. Kjøpte de kanskje bare rettighetene til rutetrafikken og noen B737'er?

Hm - her er det noe jeg ikke har fått med meg. Jeg trodde det var BA som kjøpte hele DA jeg. Kjøpte de kanskje bare rettighetene til rutetrafikken og noen B737'er?
Som jeg sa, åtte på morran så funker ikke alt helt som det skal. Det er selvfølgelig Conair det skal være!
Takk for påminnelsen. :)

På spørsmålet om verdens raskeste fly i trafikk,

VC-10 er da fortsatt i trafikk? (Afrika)

Mener å ha sett M .94 i cruise nevnt, men at de fløy ofte saktere for å spare airframe life.

Tu-154 er fortsatt i trafikk og det er raskere enn det meste annet.

Danair havnet aldri hos BA. Danair var merkevarenavnet på dansk innenrisk en periode om jeg ikke husker feil. Dan-Air (forkortelse for Davis and Newman) derimot havnet i BA-folden i 1992.

VC-10 flyr ikke i Afrika, men i Royal Air Force. Hvis man vil se dette 8. underverk kan man dra til RAF Brize Norton utenfor Oxford. Det som er igjen av flydyktige VC-10-er er der. East Africans fly ble overtatt av RAF og Air Malawis ene fly råtnet bort på Chileka og ble til slutt hugget opp.

Back