Jeg må innrømme at jeg også stusset på spørsmålet om hva Scanair heter i dag. Thomas Cook er vel mer et resultat av at det som en gang var Scanair har fusjonert med andre selskaper et par-og-ørten ganger, enn at selskapet har skiftet navn..
Det spørs vel kanskje litt på hvordan man ser på saken.
Jeg har faktisk fått spørsmål om hvor Scanair ble av (stod sterkt i den norske og svenske chartersjela det selskapet!), og mitt korte svar er alltid at det nå finnes i Thomas Cook.
Den lange historien er selvfølgelig noe sånt som:
Scanair og
Conair begge kjøpt av SLG, som dannet Premiair. Premiair ble kjøpt av britiske Airtours, som også hadde et flyselskap med samme navn. I 2004(?) skiftet Airtours navn til MyTravel, og med det også navnet på sine flyselskaper til MyTravel. Den skandinaviske biten fikk logisk nok navnet MyTravel Airways Scandinavia. I 2007 ble britiske MyTravel slått sammen med tyske Thomas Cook, og man skiftet nok en gang navn på sine flyselskaper, og tidligere Premiair blir på dette tidspunkt hetende Thomas Cook Scandinavia.
Så, for å oppsumere: Siden vi er veldig glad i å bruke AOC og slike oppdelinger for å avgjøre om ting er et 'eget' selskap eller ei, så må min konklusjon nesten være at Scanair har fusjonert en gang, da med
Conair for å danne Premiair. Etter det er det vel egentlig bare snakk om eierskifte (og dermed også nye navn) - please do correct me if I'm wrong, klokka er jo bare 8 på morran, så hjernen er langt i fra startet