Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Re: Litt om Emirates OSL-DXB i dagens Finansavis

De bør vel få en frakter på plass snarlig.

Utfordringen er vel fortsatt inbound OSL?

Antar derimot kapasiteten videre fra DXB derimot er god?

- Frakt fra Norge går så det girner. EK får kun med seg halvparten av frakten ut fra OSL hver dag. Resten sendes med lastebil til Arlanda og CPH hvor det går ut med Emirates.

Lasten til CPH vil vel trolig falle når de setter inn på A380 der antar jeg? Men fisken finner vel nye veier ;)
 
Her r det mange faktorer.

Første er som Someone sier. Inngående til Oslo. Ironisk så er et mye import til Norge med fly, men mye går via hub på kontinentet. F.eks elektronikk flys til europeisk sentral lager og kjøres videre på lastebil derifra.

Hvis man får en frakter inn så må den passe på dagene.

Feks tirsdag er store frakt dagen for fisk. Dette ønskes da i markedet onsdag f.eks i Japan.
EK har mye 380 videre fra DXB et fly som tar veldig lite fisk(cargo) i forhold til 777. Så hvis man ikke får fisken inn i marked på onsdag som ønsket kan man like greit bruke billigere løsninger via andre igjen.

Det er ingen tvil om at EK ønsker en frakter fra Oslo, men det er mye som skal på plass for at det skal fungere. Og vi kan heller ikke glemme at de daglig løfter 30/40 tonn og det skal videre det også.
Med en frakter vil man ha 130/140 tonn enkelte dager. Og det vil fylle ganske mye ut fra DXB...

Hvis man setter en EK frakter inn på en tirsdag, så vil man snakke 260-300 tonn kapasitet med alle som flyr direkte fra Oslo. Det vil også kunne gi et press på ratene som selskapene ikke kan leve med heller....

Men med riktig timing så kan det bli meget bra

S
 
Re: Litt om Emirates OSL-DXB i dagens Finansavis

Det stemmer, men de er 100% EK mennesker i sitt daglige virke. Så de kan egentlig regnes som EK ansatte.

S

Er vel litt uenig der. Lønnslippen forteller hvor de jobber. Sitter i SAS loungen på OSL nå. De SSP ansatte som rydder og fyller på mat og drikke regnes vel som SSP ansatte og ikke SAS ansatte. Correct me if I'm wrong.
 
Last edited:
Det ryktas att EK faktiskt överväger stänga DXB-OSL.
Linjen går tydligen dåligt jämfört med DXB-ARN/CPH...
 
Det ryktas att EK faktiskt överväger stänga DXB-OSL.
Linjen går tydligen dåligt jämfört med DXB-ARN/CPH...

Dette må komme fra danskene som skal forsøke å fylle A380 daglig :stir .

OSL-DXB er vel satt opp med 777-300 som "standard"? De vil vel redusere til 777-200 før de kaster inn håndkledet. Med lave fuel priser hadde det for øvrig ikke gjort meg no å få prøvd 340-500 på ruten heller. :fly
 
. Med lave fuel priser hadde det for øvrig ikke gjort meg no å få prøvd 340-500 på ruten heller. :fly

Med dagens dollarkurs er dette mer enn oppveiet. Deler/vedlikehold/kapitalkostnader betales nok også for det meste i Euro eller Dollar, og det hjelper heller ikke.
 

Det ryktas att EK faktiskt överväger stänga DXB-OSL.
Linjen går tydligen dåligt jämfört med DXB-ARN/CPH...

Rart dem reduserer både ARN og OSL i disse månedene hvis kun OSL går dårlig. Ville være synd om EK trekker seg ut fra OSL, så håper dette bare er løse rykter.

Mener det er sagt at de var rimelig fornøyd med belegget pax, og cargo gjorde at det ble bra. Noen som sitter med litt mer fakta?

SQ321 og Cocpitview pleier å sitte med litt førstehåndskunnskap?
 
EK fløy ikke onsdager i fem uker mener jeg det var i perioden okt./nov.
Ja, belegget er dårligere - men jeg har hørt at det har vært fordi at flere fly er inne til vedlikehold i den perioden hvor der er mindre pax og det er derfor de reduserer. Ikke bare på OSL, men også flere andre destinasjoner i den perioden.

Ville vært meg svært betenkelig om EK legger ned ruta. Vi er mer eller mindre hver eneste dag på maksvekter.
 
Av nyfikenhet, har EK någonsin lagt ned en linje till Västeuropa? Kiev försvann av begripliga skäl, men förutom den...
 
Hadde vært interessant å vite noe mer om kilden til dette.

ARN og OSL hadde begge reduksjoner i okt/nov så går ARN like dårlig? Hvorfor reduserer de ikke frekvens og til 772 dersom det går så dårlig?

I et intervju med Businessclass tidliger i år så sier Terje Grue at de tjener penger på ruta:

– Vi er godt fornøyd med ruten mellom Oslo og Dubai så langt og vi tjener penger på den, sier Terje Grue.

http://www.businessclass.no/intervju-med-terje-grue-emirates-annerledesselskapet/

Annen artikkel:
«Det har vært en en svært tilfredsstillende start på 2015, med sterke passasjertall i alle måneder, hvor mars tegner til å bli vår beste måned så langt» sier Terje Grue, administrerende direktør i Emirates Norway.

http://www.nyereiselivsavisen.no/stappfulle-fly/
 
Last edited:
Tatt i betraktning at vinterhalvåret generelt er smalhans overalt og at de bare har 6 772 (fraregnet LR og fraktere) sammenlignet med 122 773, er det nok ikke så mye å redusere til .. Yielden er imidlertid viktigere enn belegg.

På den annen side, så har de opparbeidet seg et godt fraktmatked og er de misfornøyd nok med passasjerutviklingen, bør det være rom for en ftakterrute.
 
Back
Top