Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Observasjonene av mer E190 på Amsterdam ruten deler jeg med deg, men i følge OSL har AMS i årets 3 første måneder en fremgang på 5,5%.

Når det gjelder Swizz og ZHR, så kan ikke hele programmet ha blitt lagt ut.
I følge deres egne nettsider er det ulogiske hull i programmet som nå er ute.
De viser egne flighter samt SAS sine. Det ligger dager uten flighter som varierer fra uke til uke fullstendig uten logikk og fornuftig avgangstider og frekvens.
Slots slippes ikke før i juni, så jeg vil tro det ligger noen justeringer her.

Når det er sagt, så har jeg tidligere vist til at nettopp Swiss er det selskapet OSL har ansett som selskapet som potensielt kan få den største smellen etter EK sin etablering.
Skal Swiss ta det norske markedet på alvor, må de inn med nattstopp for tidlig ankomst til Zurich, samt en tredje rotasjon midt på dagen. Virker heller ikke som om SAS sin ene daglige er spesielt godt koordinert opp mot Swiss sitt program for å kunne tette hullet midt på dagen. Mulig slots begrensninger frem til 2017 har gjort det vanskelig for Swiss å få inn nattstopp på OSL.
Alternativt, så må de få sydd sammen et bedre program med SAS som i dag dekker tidlig morgen avgang fra ARN/CPH i fraværet av nattstopp.

Dersom de ikke gjør noen endringer i frekvens og tider, er jeg redd de forsvinner ut.
 
Last edited:
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Observasjonene av mer E190 på Amsterdam ruten deler jeg med deg, men i følge OSL har AMS i årets 3 første måneder en fremgang på 5,5%.

Når det gjelder Swizz og ZHR, så kan ikke hele programmet ha blitt lagt ut.
I følge deres egne nettsider er det ulogiske hull i programmet som nå er ute.
De viser egne flighter samt SAS sine. Det ligger dager uten flighter som varierer fra uke til uke fullstendig uten logikk og fornuftig avgangstider og frekvens.
Slots slippes ikke før i juni, så jeg vil tro det ligger noen justeringer her.

Når det er sagt, så har jeg tidligere vist til at nettopp Swiss er det selskapet OSL har ansett som selskapet som potensielt kan få den største smellen etter EK sin etablering.
Skal Swiss ta det norske markedet på alvor, må de inn med nattstopp for tidlig ankomst til Zurich, samt en tredje rotasjon midt på dagen. Virker heller ikke som om SAS sin ene daglige er spesielt godt koordinert opp mot Swiss sitt program for å kunne tette hullet midt på dagen. Mulig slots begrensninger frem til 2017 har gjort det vanskelig for Swiss å få inn nattstopp på OSL.
Alternativt, så må de få sydd sammen et bedre program med SAS som i dag dekker tidlig morgen avgang fra ARN/CPH i fraværet av nattstopp.

Dersom de ikke gjør noen endringer i frekvens og tider, er jeg redd de forsvinner ut.

Hvordan ser du den innbyrdes konkurransen og påvirkningen mellom Qatar og Emirates, Cockpitview?
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Hvordan ser du den innbyrdes konkurransen og påvirkningen mellom Qatar og Emirates, Cockpitview?

Det er jo et veldig interessant spørsmål som nok må besvares subjektivt, men det finnes jo en del parametere som kan gi noen svar.

I henhold til load, så er det ikke nevneverdig påvirkning på QR sine pax tall fra OSL. Tallene så langt i år viser at QR ligger på samme nivå som i fjor.
Ser man også på Turkish, som betjener mye av de samme markedet, så er det også stor økning her, på tross av EK og QR. Det er jo svært imponerende å konstatere at EK, kun et halvt år etter oppstarten, fyller en daglig 777-300 med tilfredsstillende load og yeld. Samtidig så har jo EK sitt inntog i Norge, garantert slått ut i yield for nærliggende konkurrenter.

Med Emirates åpner det seg også et helt nytt marked inn til Norge.
Gjennom Emirates vil det genereres nye reisende som ellers ikke ville valgt Norge, ene og alene fordi Emirates flyr hit. Ser man på rapporter fra reiseliv og innovasjon Norge, så er det nettopp etableringen av denne typen flyruter som stimulerer til ny innkommende trafikk til Norge. Som verdens største internasjonale selskap er jo Emirates det selskapet fremfor noen som vil innfri og påvirke innkommende turisme og næringslivs relatert aktivitet til Norge.

Prestisjen som ligger til grunn for ekspansjonspolitikken til disse selskapene gir jo også noen signaler som er vanskelig å tolke. QR sitt svar på å ekspandere fra ARN og CPH er ikke basert på glimrende yield og loads og naturlig vekstfase, men for kontre Emirates sitt inntog gjennom å tilby bedre frekvenser gjennom hyppigere betjening fra to byer som begge er prestisjetunge for både EK og QR.

For OSL og Oslo som nok må sies å være sekundære flyplasser og mindre prestisjefull enn våre skandinaviske naboer, vil nok tilbudet i større grad balanseres etter faktisk etterspørsel, fremfor at selskapene bevisst settes opp mot hverandre for å stimulere til høyere vekst. Ser man på langrute etableringene til OSL, så balanserer de glimrende i forhold til inn-solgt potensial og forventninger.

Når det gjelder A380, så tror jeg ikke vi ser den på OSL med det første.
Fortsetter EK sin suksess i Norge, vil de nok i løpet av et par år, heller supplere med en ny daglig rotasjon. For en flyplass som CPH er det prestisje og PR effekten som er viktig ved denne etableringen for videre å fremme og holde fart i markedsarbeidet til World Connected. Det er et sterkt kort å bruke mot nye selskaper som vurderer nye ruter.
Fra OSL har vi jo også et sterkt First marked, som ikke finnes fra CPH.
Dessuten er ikke A380 spesielt egnet for frakt, slik at disse faktorene nok favoriserer dobble avganger fremfor en A380 om EK velger med tiden å øke i Norge.

For QR sin del, tor jeg de etter EK sitt inntog vil stabilisere seg på en daglig avgang fra OSL. Det er marked for begge og personlig så synes jeg de utfyller hverandre godt. For forretningsreisende mener jeg personlig at QR fremstår som det beste selskapet som betjener OSL.
 
Last edited:
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Har også lagt merke til at KLM svært ofte er på OSL med E190 nå, tidligere synes jeg det var 'unntaket'.

Ser man på de siste dagene har 3 eller 4 av 6 daglige vært med E190. Men samtidig så viser jo OSL-AMS en vekst, så enten så har KLM forbedret belegget veldig, eller så er det SAS og Norwegian som har veksten?

OSL-AMS var vel for DY en rute med mye 737-300 hvis jeg husker rett og er nå -800, og synes det stort sett går i -700 og -800 for SAS, og lite -600.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

OSL-AMS var vel for DY en rute med mye 737-300 hvis jeg husker rett og er nå -800, og synes det stort sett går i -700 og -800 for SAS, og lite -600.

Veldig ofte smekkfulle 737-800-maskiner til/fra AMS med SK.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Det er jo så klart bare en personlig oppfatning, men jeg synes egentlig det er litt merkelig om EK og QR skulle stjele så mye fra KLM, BA, LH også videre.

Ok, i economy skjønner jeg at folk synes det er fint med et langt avbrekk fremfor 10+ timer i torturkammeret. De er jo også kurrante til obskure deler av Afrika og Midtøsten.

Men i business og first begriper jeg det ikke.
- Der det jo møkkakjipt å ikke få en skikkelig søvn. Det får du ikke på type 7+7 timer.
- Prisene er jo ikke særlig mye lavere lenger.
- Loungegreiene i Dubai er jo so-so på sitt beste
- Produktet er hverken bedre eller dårligere. F på EK er jo bra, men... ja...

Så personlig synes jeg det er fullstendig ubegripelig om de stjeler særlig frequent flyers. Jeg bare bare trøtt og sur når jeg landet i HK og skulle rett på jobb etter å ha prøvd EK.

Men noen liker vel morra og andre liker sønnen (for å være politisk korrekt)
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Det er jo så klart bare en personlig oppfatning, men jeg synes egentlig det er litt merkelig om EK og QR skulle stjele så mye fra KLM, BA, LH også videre.



Ok, i economy skjønner jeg at folk synes det er fint med et langt avbrekk fremfor 10+ timer i torturkammeret. De er jo også kurrante til obskure deler av Afrika og Midtøsten.



Men i business og first begriper jeg det ikke.

- Der det jo møkkakjipt å ikke få en skikkelig søvn. Det får du ikke på type 7+7 timer.

- Prisene er jo ikke særlig mye lavere lenger.

- Loungegreiene i Dubai er jo so-so på sitt beste

- Produktet er hverken bedre eller dårligere. F på EK er jo bra, men... ja...



Så personlig synes jeg det er fullstendig ubegripelig om de stjeler særlig frequent flyers. Jeg bare bare trøtt og sur når jeg landet i HK og skulle rett på jobb etter å ha prøvd EK.



Men noen liker vel morra og andre liker sønnen (for å være politisk korrekt)


Nå utgjør jo de store volumene på economy, og det som påvirker hvor stort fly som trengs. Og således blir analysen din litt smal

Det at alle virker opprettholde frekvensene tyder kanskje på det ikke er foran i flyet det "lekker" mest

KLM er jo nevnt, og også Swiss hvor det nå er mye Helvetic, men mitt inntrykk et også at selskaper som Lufthansa, British Airways, Finnair heller bruker mindre enn større fly i forhold til før
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Noen som har noen kvalifisert synsing om hvordan sandkasseselskapene har påvirket Thai til Bangkok?
 
Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Noen som har noen kvalifisert synsing om hvordan sandkasseselskapene har påvirket Thai til Bangkok?


Ut i fra observasjoner og amadeus ser det ut til at Thai gjøre det bra. På business er det oftere fullt enn tidligere, men bak er det mer ledig. Det er også ofte det er fullt med frakt ut i fra Oslo (problemer med overvekt).
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Ut i fra observasjoner og amadeus ser det ut til at Thai gjøre det bra. På business er det oftere fullt enn tidligere, men bak er det mer ledig. Det er også ofte det er fullt med frakt ut i fra Oslo (problemer med overvekt).
Jeg har flydd endel Thai også i biz. Hvis jeg skal til Thailand på begynnelse og ende av min reise så velger jeg direkte flights(uten unntak), dvs Thai el Norwegian(begge ok da jeg bare skal sove uansett). Jeg må imidlertid si at jeg ser utrolig mange SAS crew bags i biz når jeg reiser Thai. Mitt spm blir så; Blir ID pax registrert som normale biz passasjerer for jeg betaler vel ca 20000 mer en dem og regnes de som belegg i Biz(ikke helt korrekt mener jeg ift hva de betaler). Bare lurer og er nå ikke ute etter ID reisende?
 
Last edited:
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Jeg har flydd endel Thai også i biz. Hvis jeg skal til Thailand på begynnelse og ende av min reise så velger jeg direkte flights(uten unntak), dvs Thai el Norwegian(begge ok da jeg bare skal sove uansett). Jeg må imidlertid si at jeg ser utrolig mange SAS crew bags i biz når jeg reiser Thai. Mitt spm blir så; Blir ID pax registrert som normale biz passasjerer for jeg betaler vel ca 20000 mer en dem og regnes de som belegg i Biz(ikke helt korrekt mener jeg ift hva de betaler). Bare lurer og er nå ikke ute etter ID reisende?


ID-passasjerer regnes ikke som inntektsgivende passasjerer. ID på business er i hovedsak standby, så hvis det ikke er ledig seter blir de nedgradert eller står igjen.

De gangene jeg sjekker TG955/951/961 i amadeus legger jeg merke til at Oslo-flyet ofte er ganske fullt foran.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

ID-passasjerer regnes ikke som inntektsgivende passasjerer. ID på business er i hovedsak standby, så hvis det ikke er ledig seter blir de nedgradert eller står igjen.

De gangene jeg sjekker TG955/951/961 i amadeus legger jeg merke til at Oslo-flyet ofte er ganske fullt foran.
Ikke noe er bedre en det og ikke minst for Thai. Takk:-)
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Litt artig å lese dette når du ser den elendige kritikken du leser om Emirates på dette forumet.. Rare flyvertinner, ett ekstra sete i bredden osv:

http://bonusfeber.no/emirates-karet-til-verdens-beste-flyselskap/

Faktisk så har alle jeg kjenner både jobb og privat vært 100% fornøyd med selskapet i alle tre klasser til de fleste kontinenter.
Jeg har flydd EK flere ganger, både i business og First. Alle flightene har vært godkjent - og jeg har vært fornøyd. Men verdens beste? På ingen måte, de blir slått av andre både på bakken og i luften. At nye 777-maskiner blir levert med 2-3-2 i 2015 er helt uforståelig når konkurrentene i større og større grad (til og med SAS) har 1-2-1. Spesielt treseteren i midten, hadde vært svært misfornøyd hvis jeg betalte fullpris for business og ble stuck i et midtsete.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

I dagens papirutgave av Aftenposten bekrefter Terje Grye at det planlegges to daglige avganger på OSL-DXB, hovedsaklig på grunn av gods. Kan det være at han mener SkyCargo kommer?
 
Last edited:
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

I dagens papirutgave av Aftenposten bekrefter Terje Grye at det planlegges to daglige avganger på OSL-DXB, hovedsaklig på grunn av gods. Kan det være at han mener SkyCargo kommer?

Det er snakk om 2 daglige pax maskiner.
 
Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Ingenting om økning i nettutgaven, men Grue sier 20% av omsetningen kommer fra frakt. Samt at belegget på ruten nå ligger på 80%

http://www.aftenposten.no/okonomi/Neste-gang-du-flyr-langt_-bor-du-takke-laksen-8013894.html
- At vi kunne regne med betydelige inntekter fra frakt var en avgjørende faktor for at vi valgte å starte direkterute til Oslo i fjor. Grovt sett kan vi si at frakten står for rundt 20 prosent av inntektene på en rute som til Norge, sier Terje Grue til Aftenposten.

Men han nevner også utfordringen med frakt inn til Norge
 
Last edited:
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Jeg har flydd EK flere ganger, både i business og First. Alle flightene har vært godkjent - og jeg har vært fornøyd. Men verdens beste? På ingen måte, de blir slått av andre både på bakken og i luften. At nye 777-maskiner blir levert med 2-3-2 i 2015 er helt uforståelig når konkurrentene i større og større grad (til og med SAS) har 1-2-1. Spesielt treseteren i midten, hadde vært svært misfornøyd hvis jeg betalte fullpris for business og ble stuck i et midtsete.
Kan bare si meg enig i dette. Skjønner ikke helt hvorfor dette selskapet blir hauset opp til de grader av både media og andre. De må være dyktig på markedsføring, for produktet deres er helt gjennomsnittlig, i business ligger de langt bak mange av konkurrentene. De skal være ganske mye billigere enn f.eks Qatar for at jeg skal velge de i business. Det er heller ingen fordel at de ikke er med i noen allianse slik at man ikke har mulighet til å opparbeide seg en meningsfull status man kan dra nytte av globalt.
 
Re: Emirates planlegger OSL fra 1/8 -> Bekreftet fra 1/9

Ingenting om økning i nettutgaven, men Grue sier 20% av omsetningen kommer fra frakt. Samt at belegget på ruten nå ligger på 80%

Husker første gangen jeg møtte tidligere direktør for trafikkutvikling på OSL, og spurte om hvorfor de ikke brukte frakt som ett av argumentene ovenfor nye potensielle flyselskaper for å starte rute til OSL. Det hadde visstnok ikke noe for seg for det var ikke penger i frakt, mente han:lol:.
 
Back
Top