Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Kiev er vel heller ikke Vest-Europa?

Grei oversikt her, over hvilke destinasjoner de har sluttet å fly til.

https://en.wikipedia.org/wiki/Emirates_destinations

Nej, Kiev tillhör såklart Östeuropa, men det var den enda europeiska destination som jag kom på att EK givit upp. Och det verkat ju stämma om man får tro listan på Wikipedia. Det verkar förövrigt vara mest från instabila områden som EK dragit sig ur. OSL blir nog kvar.
 
Står litt i Aftenposten om EK i Norden i dag, hva du kan forvente ombord og A380:

Emirates åpnet i Norge i fjor høst, og lanserte da 1. klasse som det første flyselskapet ved Oslo Lufthavn. Fra Norge koster luksusruten til Dubai ca. 30.000 kroner, mens den dyreste går til Sydney og koster ca. 49.000 kroner.

Det er mange flyselskap som har gode luksus-produkt, men de mellom-østlige selskapene tar lukusen til nye høyder, sier daglig leder Flemming Poulsen i bransjenettstedet Insideflyer.dk.

- Betalingsviljen er større i Norge enn i Sverige og Danmark. Men 1. klasse er ikke aktuell fra København, så da bygget de om flytypen, forteller Poulsen.

Det resulterte i verdens største passasjerfly målt i antall seter. Luksussetene ble kastet ut, og det ble satt i 120 økonomiseter.

- Det betyr 615 seter totalt, og dermed er det flyet med flest seter i verden.

Emirates opplyser til oss at First Class går bra og at Business Class er stort sett fullbooket her i lande.

http://www.aftenposten.no/reise/Dette-er-verdens-dyreste-flyreiser-652591_1.snd
 
Ser Emirates nå kjører TV-reklame i Norge. Kan ikke huske og ha sett det tidligere?

Jepp, jeg har sett den jeg også. De bruker masse penger på ulik markedsføring i Norge. I motsetning til Qatar, for eksempel, som jeg ikke kan huske å ha sett noe som helst fra, bortsett fra facebook.
 
De kan vel nok ikke få fyldt flyene :P

Det stemmer.

Breaking news!!! Leste for øvrig også at Copenhagen Connected legges ned da flyene der nede fyller seg selv og at selskapene ikke er interessert i subsidiene;).
 
Minner om visdomsordene fra min gamle venn kaptein Joe Roy fra Africa One.

.

'''<Legg inn region her> travel is growing and growing rapidly and experience has shown once you open a route people start travelling that route

Captain Joe Roy
Chairman, Africa One ''

De holdt ut i tre måneder.
 
Festlig. Flyene går veldig ofte OSL-DXB på nær MTOM pga seafood. Senest i dag gikk de med 20kg margin til max. Stinn brakke og 23tonn seafood.
På dager med mindre pax øker de cargo opp mot 40tonn.
Litt på spøk så var det 29kg for de veide inn min håndbagasje mens det ene hjulet på kofferten min lå på vekta. Da håndbagasjen min ble tatt av sto vekta på 9kg, hehe.
Ikke stinn brakke. Det var opptil flere ledige seter i Biz(jeg satt her). Men fanteklassen var full. Jeg hadde i utg pkt fante billett og de forsøkte seg på oppgradering via mine poeng men jeg holdt ut og ble oppgradert på gate 50. Kom med EK160 til DXB nå:-) Det var dog rimelig fullt.
 
Festlig. Flyene går veldig ofte OSL-DXB på nær MTOM pga seafood. Senest i dag gikk de med 20kg margin til max. Stinn brakke og 23tonn seafood.
På dager med mindre pax øker de cargo opp mot 40tonn.

Liten korrigering der.

MZFW (Max Zero-Fuel Weight) på 777-300ER som EK bruker er 237.682 kg.
MLAW (Max Landing Weight) på flytypen er 251.290 kg.
MTOW (Max Take-off Weight/Mass) er 340.194 kg.

Så. Om flyet er fullt:
Med pax og cargo, så ligger vi tett opptil eller akkurat på MZFW. Vanligvis tar de rundt 60 tonn med ramp fuel. Ved take off så har de brukt cirka ett tonn med fuel på taxi.

Regnestykket blir:

237.7 (ZFW)
+ TOF (Take off fuel) 59.0
= TOW (Take off Weight) 296.7.

Flymaskinen veier da 296.7 tonn ved take off. Og MTOW er da 340.2 tonn. Langt under maksgrensen for take off.

De brenner cirka 45-50 tonn med fuel i løpet av turen.

296.7 (TOW)
- 47.0 (Trip fuel)
= LAW (Landing Weight) 249.7 (MLAW 251.3)

Det vil si at om vi ligger akkurat på MZFW, så ligger vi langt under MTOW, men vi ligger også veldig nære MLAW.

Og det er MZFW eller MLAW vi regner ut underload fra. Så om vi sier at vi har 10 kilo å gå på, så er det ofte på MZFW eller MLAW. Aldri på MTOW, fordi at den er såpass høy. Det sier jo litt om kapasiteten til 77W. Vi kunne jo fuela 100 tonn, og flyet kunne grovt regna flydd i rundt 10-11 timer med den lasten.

Bear with me med formuleringene og at det muligens ble litt rotete dette, men skriver på mobil klokka to på natta. :colgate:
 
Last edited:
Er jeg blind? Hvor i den teksten får du fram at de legger ned Oslo ruta?

Eller er det skrevet ett annet sted?


Atle
 
Ja, var det jeg trodde! Men er vel nok frakt til å holde denne ruta igang, uansett hva våre naboer tror...

Atle
 
Jeg leste et annet sted i dag at det kan være aktuelt å sette inn større fly eller øke frekvensen på Osloruta. Større materiell enn 777-300 er vel lite aktuelt siden frakt er en viktig faktor, så hvis dette blir en realitet er det vel mer aktuelt med flere avganger. Realismen i dette er jeg usikker på, og vi får se hva som skjer.

Hvis frakten er så viktig, hvorfor gjør ikke Emirates det samme som Qatar og setter inn en fraktmaskin noen dager i uken?

Espen
 
Back
Top