Emirates med A380 fra CPH 1DES15

Det er umiddelbart kun den ene af CPH's rullebaner der gøres 8 meter bredere. Betyder det, at Ek's 380'er som de eneste skal bruge samme rullebane til landinger og take-off på trods af dual runway operations?

Det sies at Øresundsbroen skal tas i bruk på CPH til nettopp dette formål og at Copenhagen Connected står for finansieringen av flytting av broen:D.

:lol: Dagens!

Men fra spøk til alvor: Gratulerer til CPH! Det ligger fortsatt mye prestisje å få en A380-rute. Så får vi håpe at det blir gjort noe med bemanningen i passkontrollen.

Ville OSL vært kapabel til å ta i mot A380 på daglig basis med et års varsel?

Problemet på OSL er kapasiteten i terminalen. Den er sprengt, og for non-Schengen vil ikke situasjonen endre seg selv etter utvidelsen av terminalen som står ferdig i 2017.

Ville OSL vært kapabel til å ta i mot A380 på daglig basis med et års varsel?

I prinsippet ja. Det absolutte kravene handler jo først og fremst om rullebane og takseveien, og det er ikke så mye som må gjøres at det ikke kan fikses på et år om de går inn for det

Problemet på OSL er kapasiteten i terminalen. Den er sprengt, og for non-Schengen vil ikke situasjonen endre seg selv etter utvidelsen av terminalen som står ferdig i 2017.

Ja, den er sprengt, men er neppe det som er det avgjørende. Man får alltid plass hvis man vil

Noen som har noen ideer ang sete avstand i monkey med denne config'en. Vil den bli den samme som i dag?

Samme slik jeg har forstått det. Det er først og fremst business class som blir mindre

Vil vel uansett ikke bli noen A 380 til OSL før byggetrinn to av ny pir står ferdig(tidligst 2020), da det vel kreves minimum dobbel bro, helst trippel.

Nå er det vel noe på gang her?

1230 pax inn/ut med to broer ..? Heheheheheeheheheeheheehehe............

Jeg tror ikke man skal se seg blind på antall broer. Ja, en er nok snaut, men det er sjeldent døren og broen som skaper propp, men midtgangene. De boarder jo dagens maskin med over 400 seter med bare en bro. Og for endel av de som bruker tre broer så er jo i blant den siste broen forbeholdt relativt få

Gratulerer til CPH for sin målrettede og fremtidstenkende strategi. Vi har mye å lære av danskene.

De boarder jo dagens maskin med over 400 seter med bare en bro.

I snitt bruker vi ca 30 min for boarding av DK A330 med ca 405 pax med bare en bro, så i teorien burde man klare 50% flere på 50% mer tid. Men charter-passasjerer er enklere og raskere å håndtere, de har mye mindre håndbagasje og de fleste er relativt tidlig klare ved utgangen. Det forutsetter også møtende crew som raskt og smidig kan lede passasjerene videre til rett etasje/midtgang. Og med assistanse og småting underveis så løper minuttene.

Det er bare å gratulere CPH, Emirates og ikke minst oss forbrukere i Norden, som får enda flere seter å velge i når vi skal til Asia/Australia/Afrika.

Det blir stas med en ny stor fugl i CPH. Men jeg stiller nu allikevel spm iom at vi vet at det er masse cargo på EK sine B777 flyninger ut i fra OSL. Har ikke 777 vel så mye cargoplass som A380?
Jeg har tuslet endel ganger med EK fra OSL og har ikke vært så veldig imponert over belegget så langt(jule tur inkl). Så en A380 er vel kanskje a dra det vel langt. Men det er klart dette bare er observert med egne øyne så totalen(fyllningsgraden)over tid er vanskelig for meg å si noe om

Det blir stas med en ny stor fugl i CPH. Men jeg stiller nu allikevel spm iom at vi vet at det er masse cargo på EK sine B777 flyninger ut i fra OSL. Har ikke 777 vel så mye cargoplass som A380?

Allerede diskutert og besvart i en annen tråd:
Utfordringen er plass videre fra DXB. 380 er et flott fly til mye, men for cargo og spesielt den litt spesielle cargo vi har fra norge er det et crap fly.

Alt for lite plass cargo space på maskinen, så man sliter ofte med plassen videre ex DXB når det er 380 involvert....

S

Grattis til CPH, men fritt for ikke å ankomme sikkerhetskontrollen på ankomst C-pir samtidig som denne fuglen ... Skrekk og gru.

Jeg har tuslet endel ganger med EK fra OSL og har ikke vært så veldig imponert over belegget så langt(jule tur inkl). Så en A380 er vel kanskje a dra det vel langt. Men det er klart dette bare er observert med egne øyne så totalen(fyllningsgraden)over tid er vanskelig for meg å si noe om

Uten å kunne røpe eksakt tall offentlig, så er belegget i snitt så langt i vinter meget bra og langt over hva som blir presentert av påstander i ulike fora. Dette bekreftes ved at EK fortsetter å benytte -300 maskinen.

I høst, da ruten ble igangsatt, er det korrekt som mange skriver, at maskinen gikk med opp mot 50 tonn med fisk som motvekt for pax load. Det er en stor fordel at OSL kan mate maskinene med denne typen cargo i lavsesonger.

Hva som er gledelig er at QR ser ut til å holde loaden ut fra OSL, på tross av at EK har skylt inn over OSL.

Observante medlemmer vil nok også kunne registrere frekvente Mercedes besøk med Bislett Limousine på OSL i forbindelse med EK's ankomster og avganger. Både business og spesielt First går visst meget godt hvor sistnevnte er nesten utelukkende knyttet til privatmarkedet.

Last edited:
...og spesielt First går visst meget godt hvor sistnevnte er nesten utelukkende knyttet til privatmarkedet.

Det er kanskje få bedrifter som tillater First men desto gledelig og igjen få bekreftet at First selger godt. BA har selv uttalt det samme og er overrasket over andelen First reisende fra Norge. Lurer på om de merker noe til EK sin inntreden.

Emirates har nå lansert seteplanen for deres 2-klasses A380 som skal brukes til CPH. De velger og beholde business der den er i dag, dvs bakerst i andre etasje. Som kjent så bare 58 seter så den krympes også et par rader. Det gjør at de blant annet kan beholde baren på samme sted som i dag. De ekstra økonomi setene kommer da fremst i andre etasje i en 2-4-2 konfigurasjon, mot 3-4-3 i etasjen under, og vil således bli et veldig bra produkt. Både pga konfigurasjon, men også pga hvor stille det er foran i en A380

Er du sikker på det Someone, det er vesentlig forskjell på dørplassering mellom 1. og 2. etasje på A380, og for meg synes plasseringen være helt OK.

Kan man reservere sete ved bestilling av billetter hos Emirates, eller er det andre regler som gjelder?

Espen

Er du sikker på det Someone, det er vesentlig forskjell på dørplassering mellom 1. og 2. etasje på A380, og for meg synes plasseringen være helt OK.

Ja, økonomikabinen i andre etasje vil strekke seg bak døren med noen rader

Back