Embraere til "SAS Link"?

Er ikke alle omfattet av samme avtale nå etter siste oppgjør? Både Link og Connect kom vel inn under denne, og de fleste i disse selskapene fikk vel vesentlig bedre vilkår. Men at de gjerne har dårligere turnus og høyere utnyttelse antar jeg er problemet?

15% dårligere lønn enn main. De ble også lovet fast turnus, noe som de ikke har fått. Kombinert med mange pendlere og lav lønn, er dette en stor stressfaktor for mange av de ansatte. Dyr pendling, svak kronekurs og få fridager mellom turer gjør pendling vanskelig og i overkant dyrt.

SAS ser for seg flere fly på SAS Link plattformen, og litt slik jeg tolker det, på bekostning av wetlease kapasiteten de i dag leier inn.

https://www.ch-aviation.com/news/139703-sas-eyes-growth-of-its-in-house-regional-jet-fleet

SAS Scandinavian Airlines (SK, Copenhagen Kastrup) sees the potential to "substantially grow" its fleet of E195s operated through the SAS Link subsidiary and is now evaluating how to combine this growth with the wet-leased smaller regional fleet, Vice-President (Network) Henrik Winell said during the recent Routes Europe conference, as reported by Aviation Week

Flott imo om SAS bygger på SAS Link og Embraer plattformen istedenfor wetleasingen av CRJ/ATR.

Det kan godt tenkes imo at de nye eierne (sammen med SAS) tenker å kopiere KLM Cityhopper strategien når dem nå skal styrke CPH huben. Da trengs de mindre fly til å starte nye direkteruter (inkl flere til Norge og Sverige) og øke frekvensen på eksisterende ruter. Der passer Embraer 195 bra inn sammen med Embraer 175 og E190 godt inn, sist nevnte kan også overføres fra Air France og KLM etterhvert som dem kvitter seg med dem pga upgaugingen.

Og med flere slike fly, jo bedre og større nettverk (først via CPH, deretter andre flyplasser som ARN og OSL) blir det mulig som igjen medføre til flere langdistanse ruter.

Fremtiden for SAS ser positiv ut!

Om din förtolkning är rätt så menar jag att det är en utav de mest positiva nyheterna jag hört på länge.

Virker som alle 10 maskinene nå er i drift.

Litt en tilfeldig uke i fellesferien ser bruken cirka slik ut

OSL: 2 maskiner, som primært flyr innenriks, men også noen turer til AMS, CDG, FCO, GVA, NVE, VCE

CPH: 8 maskiner. Mye til BGO også ut på diverse europeiske ruter. Endel for å opprettholde frekvens til de større byene i ferien eller litt tynnere destinasjoner i f.eks Italia. Der jeg ser de har vært: PSA, BRI, DBV, GVA, VCE, PUY, AMS, BRU, CDG, NAP, MXP, BLQ, WAW, GDN, BIQ, MAN

Virker som alle 10 maskinene nå er i drift.

Litt en tilfeldig uke i fellesferien ser bruken cirka slik ut

OSL: 2 maskiner, som primært flyr innenriks, men også noen turer til AMS, CDG, FCO, GVA, NVE, VCE

CPH: 8 maskiner. Mye til BGO også ut på diverse europeiske ruter. Endel for å opprettholde frekvens til de større byene i ferien eller litt tynnere destinasjoner i f.eks Italia. Der jeg ser de har vært: PSA, BRI, DBV, GVA, VCE, PUY, AMS, BRU, CDG, NAP, MXP, BLQ, WAW, GDN, BIQ, MAN

Aalborg er også fast Embraer destination når man kigger uden for sommerferien :-)

Ikke vet jeg. Men det ryktes om en ordre på 30-40 E2 maskiner som skal til Link.....Vi får se.

For min del håper jeg virkelig at dette stemmer - og at de samtidig kvitter seg med CRJ-900, jeg misliker dem sterkt :old

For min del håper jeg virkelig at dette stemmer - og at de samtidig kvitter seg med CRJ-900, jeg misliker dem sterkt :old

Må si meg enig her. Embraer er langt å foretrekke. Synes disse maskinene fungerer bra, forholdsvis god plass ombord og 2+2 er et pluss. Synes CRJ-900 er særdeles trange med liten plass til håndbagasje.

Komfort er en ting, men 88 seter passer vel bedre enn 114 seter på en del ruter, så det må vel løses?

Her er jeg av motsatt oppfatning , CRJ'ene sidestiller jeg med DC-9/MD80 hva gjelder kabin komfort og støy. Svært behagelige maskiner jeg har fløyet mye med siden de kom inn i flåten. Det er riktig at de er noe mindre enn "jungeljet'ene" , men det oppveies av mer støysvak kabin etter min oppfatning. Så har jo mange reisende en tendens til å dra med seg mye håndbagasje inn i flyet og da blir det jo som regel trangt i "hattehyllene".

Ikke vet jeg. Men det ryktes om en ordre på 30-40 E2 maskiner som skal til Link.....Vi får se.
Hvis det stemmer så må det være et kupp for Embraer som har slitt med å få solgt E-2 programmet. Hvis det blir 40stk vil SAS (eller den operatøren de velger) bli den største E-2 operatøren i verden.

Men å gå ALL inn for E195-E2 (120 seter) tror jeg blir litt for mye med tanke på at disse sannsynlig kommer inn for å erstatte CR9 (90 seter). Og skal SAS skape global hub i CPH så må man ha mindre fly (under 100 seter) slik at man kan bygge nettverk og feed.

Så en mix mellom E175-2 (80-90 seter) og E195-E2 (120 seter) ville vært ideelt imo.
Og Embraer ønsker vel å få fart på E175-E2, så da kan det jo tenkes at SAS kunne fått en GOD rabatt for å bli launch customer for la oss si 20-26 stk (som vel er det samme antallet CR9 som SAS har i dag).

En vinn-vinn for alle (Embraer, SAS og oss passasjerer) imo.

Porter og Azul har totalt ordre på 75 maskiner, begge to.

E175-E2 vil ikke bli bygget slik det ser ut nå. Og SAS er ferdig med å kjøpe flytyper «ingen» andre kjøper.

Dessuten en E195-E2 vil trolig ha 132 eller 136 seter.

Hvis det stemmer så må det være et kupp for Embraer som har slitt med å få solgt E-2 programmet. Hvis det blir 40stk vil SAS (eller den operatøren de velger) bli den største E-2 operatøren i verden.

Men å gå ALL inn for E195-E2 (120 seter) tror jeg blir litt for mye med tanke på at disse sannsynlig kommer inn for å erstatte CR9 (90 seter). Og skal SAS skape global hub i CPH så må man ha mindre fly (under 100 seter) slik at man kan bygge nettverk og feed.

Så en mix mellom E175-2 (80-90 seter) og E195-E2 (120 seter) ville vært ideelt imo.
Og Embraer ønsker vel å få fart på E175-E2, så da kan det jo tenkes at SAS kunne fått en GOD rabatt for å bli launch customer for la oss si 20-26 stk (som vel er det samme antallet CR9 som SAS har i dag).

En vinn-vinn for alle (Embraer, SAS og oss passasjerer) imo.

Porter og Azul har totalt ordre på 75 maskiner, begge to.

E175-E2 vil ikke bli bygget slik det ser ut nå. Og SAS er ferdig med å kjøpe flytyper «ingen» andre kjøper.

Dessuten en E195-E2 vil trolig ha 132 eller 136 seter.

Ja, og nå ser det ut som SAS er committed til wetlease av 12+ ATR72

Så med en E195-E2 ordre så vil de få grei spredning med 78, 132, 180 seter, som bør kunne dekke de fleste bruksområder bra.

Back