• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK Embraere til "SAS Link"?

Er det bare SE-RSS som ennå er hvot, men med en SAS logo foran?

RSN kom tilbake fra EXT denne uken etter 5 uker der, og er tilbake i trafikk. RSO kom tilbake i går, og er satt opp til CPH-BRU i ettermiddag. RST har ikke fløyet på et par dager, men da vil kanskje 9 av 10 E195 være i luften i dag, usikker på om det har skjedd før?

Dog forstår jeg det rett har de ennå ikke nok crew til å fly alle samtidig og det er et visst gjennomtrekk hos Link.
 
Det er laber stemning blant pilotene som pendler til LINK-basen i BGO:

TV2

BT: SAS-pilotene i Bergen er i opprør. Mener arbeidsforholdene utgjør en fare for flysikkerheten. (abo)

Noen utdrag fra artikkelen (BT):
Fredag i forrige uke sendte Norske SAS-flygeres forening (NSF) en bekymringsmelding til Luftfartstilsynet i Norge og Transportstyrelsen i Sverige, der flyselskapet har sitt hovedkontor.

Foreningen mener arbeidsforholdene for de utenlandske pilotene som er ansatt i SAS Link på Flesland er blitt så uholdbare at de kan være en trussel mot flysikkerheten.

------------

NSF mener disse ble lovet en pendlervennlig arbeidsplan, og at de ble forespeilet at de kunne bytte base senere.

NSF mener selskapet ikke har holdt løftene sine, og at dette har ført til betydelig belastning for utenlandske piloter som har «hjemmehavn» i Bergen.

-----------

En del av slitasjen skal også handle om at utenlandske piloter rett og slett ikke har råd til å ha Bergen som hjemmebase.

NSF har fått rapporter om piloter som overnatter på oppholdsrommet på Flesland og dropper måltider fordi de ikke har råd til hotellrom eller restaurantmat.
 
Last edited:
SAS link pilotene og NSF på BGO virker ikke fornøyd.


«Halvparten av de ansatte er utenlandske. Flyselskapet hadde bare håndbok på norsk.
Luftfartstilsynet fant flere avvik ved SAS Links base i Bergen. – Åpenbart for alle at det er helt uakseptabelt»


https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/LlJgdq/sas-selskap-faar-kritikk-for-mangel-paa-sikkerhetsrutiner

Er det ikke vittig at en samlet fagforening kjeppjaget Wizzair ut av landet, mens SAS behandler enkelte av sine ansatte dårligere enn Wizzair :rolleyes:
 
Er det ikke vittig at en samlet fagforening kjeppjaget Wizzair ut av landet, mens SAS behandler enkelte av sine ansatte dårligere enn Wizzair :rolleyes:

Jo , det kan man si , men nå består SAS av ulike selvstendige selskaper med forskjellig forretningsmodell , derav forskjellene.
 
Jo , det kan man si , men nå består SAS av ulike selvstendige selskaper med forskjellig forretningsmodell , derav forskjellene.


Forskjellen er vel mest i avlønning og betingelser for de ansatte. Produktet og merkevaren utad er jo lik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En liten nyanse er vel at Link ansatte er organisert, eller de som ønsker det er det. Mens det var uaktuelt for de i Wizz. Så trikset er å la de organisere seg før man skviser dem. Da skaper det ikke så mye bråk.
 
Er ikke alle omfattet av samme avtale nå etter siste oppgjør? Både Link og Connect kom vel inn under denne, og de fleste i disse selskapene fikk vel vesentlig bedre vilkår. Men at de gjerne har dårligere turnus og høyere utnyttelse antar jeg er problemet?
 
Back
Top