• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

EL Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

TKS er nok beste alternativ, men da må du ha mulighet for påfyll på mange stasjoner eller store tanker.

En Cirrus SR22 har en tank på ca 10 - 12 liter mener jeg å huske. Holdt til 2 timer på fullt trykk eller 4 på halvt. 2-3 cm is forsvant på 2-3 min.
 
Iom at det ikke finnes bleed-air fra motoren vil trykkluft fordre en elektrisk kompressor eller medbrakt tank, så jeg tviler på om det er en akseptabel løsning mht energiforbruk og vekt.
Pitotrørene varmes opp til godt over 100°C, så det vil gå en god del strøm til det og.
Pneumatiske boots krever hverken særlig store volumer med trykkluft eller høyt trykk i denne skalaen, og boots-ene blåses kun opp periodisk under isingsforholdene, så energien som går med for å drifte et slikt system er relativt liten, totalt sett.

Energien som trengs til Pitot-varmeelementene vil kun bli en bitteliten del av hele regnestykket, ca. 60-100W pr stk under drift. Det er så lite at det omtrent forsvinner i avrundingen i det totale energibudsjettet til maskina.
 
planlagt ny runde neste år med større fly.
om ikke ville sagt batteriteknologi er der.

Oversettelse til norsk bokmål:

Testarenaen ble etablert for å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly ved å redusere barrierer for operasjonell testing og demonstrasjoner. Luftfartsøkosystemet skal forberede seg på nye teknologier gjennom læring og erfaring fra demonstrasjonsprogrammer i en operativ luftfartsmiljø.

Det første testprosjektet er allerede i gang, og demonstrerer et bemannet batterielektrisk fly produsert av BETA Technologies og operert av Bristow Norway. Flyet utfører fraktoppdrag mellom Stavanger lufthavn og Bergen lufthavn over en periode på seks måneder.

Denne forespørselen (RFP) er en invitasjon til originalutstyrprodusenter (OEM), flyselskaper / flyoperatører eller konsortier om å teste og demonstrere null- og lavutslippsfly ved den internasjonale testarenaen, med start fra 2026.

Testarenaen tilbyr deltakerne én enkelt kontaktpunkt i Avinor og Luftfartstilsynet, og gir en koordinert prosess fra konsept til flydemonstrasjoner – inkludert tilgang til infrastruktur, luftrom, energiforsyning og regulatorisk tilrettelegging. Initiativet er åpent for både nasjonale og internasjonale partnere som ønsker å teste og demonstrere null- og lavutslippsfly i Norge.

Forespørselen markerer neste steg for Testarenaen

Mats Gjertsen Bye, sjef for Testarenaen i Avinor, uttaler: «Denne forespørselen markerer neste steg i arbeidet med å få null- og lavutslippsfly i operativ tjeneste. Vi ser etter partnere som er klare til å teste og demonstrere nye løsninger i en virkelig operativ setting, og Avinor står klare til å tilrettelegge for disse prosjektene gjennom dedikert infrastruktur og tett samarbeid.»

Jan Petter Steinland, direktør for strategisk analyse og transformasjon i Luftfartstilsynet, tilføyer: «Luftfartstilsynets rolle er å sikre at innovasjon og sikkerhet går hånd i hånd, med involvering av kritiske aktører i økosystemet. Denne forespørselen gjør at vi kan tilrettelegge for testing i virkeligheten av nye null- og lavutslippsteknologier innenfor en robust regulatorisk ramme. Kunnskapen vi får gjennom disse prosjektene vil veilede hvordan vi tilpasser regelverket for å støtte neste generasjons luftfart».

Frist for innsendelse av forslag er 31. oktober

Forslag bør inneholde informasjon om selskapet/konsortiet, flykonseptet, samt en overordnet plan for forberedelser, testing og demonstrasjonsaktiviteter ved Testarenaen. Forslag må sendes inn senest 31. oktober 2025, kl. 16.00, norsk tid.
 
Back
Top