Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Jeg blir positivt overrasket over at Avonor og Samferdselsdepartementet ikke velger å være bakstreverske og konservative her. Jeg synes at det er kjempebra at Avinor og Samferdselsdepartementet er på (rulle?)banen allerede og gjør det klart at de vil gjøre det de kan for å legge til rette for elektrifisering av fly.

Ved å innta denne rollen spiller de ballen tilbake til produsentene og gir dem incentiver til å prioritere elektrifisering i deres FoU. Det er jo tydelig at det er noen som ser potensialet her, jf. blant annet Airbus og deres E-fan. Når flere land omsider følger etter, og setter seg like (eller tilnærmet like) ambisiøse målsetninger som Norge, vil det bli et enda sterkere incentiv for produsentene til å forsterke satsningen.
 
Det er vel heller neppe et veldig kostbart prosjekt for Avinor dette. Er jo ikke snakk om noen stor investering dette, og er vel fort finansiert gjennom noen timers taxfree salg
 
Når man har sett hvor raskt utviklingen med elbiler har gått de siste årene, så kommer dette til å gå enda fortere.

Men tipper at også hybridfly får en rolle.

Men stas at Staten for en gangs skyld leder fra front. Får de på plass incentiver så det lønner seg i innkjøp kontra fossil, så tror jeg dette er liv laga for kortbanenettet om få år.

Men ble overrasket over lydnivået. Mye lyd fra propellen, som sikkert er naturlig.
 
Et lite teknisk spørsmål i forbindelse med "overgangen til elfly" på kortbanenettet ?
Hvor mye drivstoff bruker en Dash8-100 for eksempel fra Honningsvåg til Mehamn ?
Vil regne ut hvor mye batterikapasitet som må til for et tilsvarende elfly….
 
Men stas at Staten for en gangs skyld leder fra front. Får de på plass incentiver så det lønner seg i innkjøp kontra fossil, så tror jeg dette er liv laga for kortbanenettet om få år.

Det vil nok avhenge av hva du ser på som få år. Tror veien fram til et sertifisert fly som kan brukes på en fornuftig måte i komersiell drift er lang.
Men det blir ihvertfall spennende å se hva som skjer.
 
Et lite teknisk spørsmål i forbindelse med "overgangen til elfly" på kortbanenettet ?
Hvor mye drivstoff bruker en Dash8-100 for eksempel fra Honningsvåg til Mehamn ?
Vil regne ut hvor mye batterikapasitet som må til for et tilsvarende elfly….

Det er en meningsløs øvelse. Elmotorer er mye mindre, du vil kunne ha helt andre konfigurasjoner av motorer, som gir en helt annen effektivitet.
 
Og også vesentlig mindre vedlikeholdskostnader

Det er litt tidlig å si noe om. Det er noe helt annet å drifte et fly enn en bil. Hvis de skal brukes i kommersiell drift i all slags vær kreves det også en måte å avise propellene, vingeforkanter etc. Skal flyet ha opptrekkbart understell? Trykkkabin eller ikke? En turbin går egentlig i mange timer uten større vedlikehold, men det er mange andre kostnader som.slår inn og.
 
Det er en meningsløs øvelse. Elmotorer er mye mindre, du vil kunne ha helt andre konfigurasjoner av motorer, som gir en helt annen effektivitet.
Jeg tviler vel på om motorene vil utgjøre noen veldig stor forskjell på totalvekten av fly, passasjerer og bagasje. Noen hundre kilo ja, men ikke en kolossal forskjell.
 
Jeg tviler vel på om motorene vil utgjøre noen veldig stor forskjell på totalvekten av fly, passasjerer og bagasje. Noen hundre kilo ja, men ikke en kolossal forskjell.
Det stemmer nok, men hva med batteriene?

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
 
Det stemmer nok, men hva med batteriene?

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Ja det er akkurat det.
Jeg har jo funnet ut at en Dash8-100 bruker ca 545 Kg fuel på en times flytur.
Med mine grove beregninger finner jeg da ut at for å lagre denne energien på dagens batterier så måtte batteriene ha en vekt på i overkant av 20 tonn....
Med en tenkt framtidseffekt på 3x på batteriteknologi så er man nede i 6-7 tonn batterier.
Arrester meg gjerne dersom jeg tar alvorlig feil.
 
Ja det er akkurat det.

Jeg har jo funnet ut at en Dash8-100 bruker ca 545 Kg fuel på en times flytur.

Med mine grove beregninger finner jeg da ut at for å lagre denne energien på dagens batterier så måtte batteriene ha en vekt på i overkant av 20 tonn....

Med en tenkt framtidseffekt på 3x på batteriteknologi så er man nede i 6-7 tonn batterier.

Arrester meg gjerne dersom jeg tar alvorlig feil.


Må vel ikke glemme at man i tillegg fort går fra 20% til nærmere 70% virkningsgrad av energien som tilføres. (Ta tallene med en klype salt, men det vil være betydelig forskjell)
 
Jeg trodde virkningsgraden på en turboprop var ganske høy ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Turboprop#/media/File:Gas_turbine_efficiency.png


Fant bare noe smått på nett, siden jeg ikke kjenner inngående til temaet, men forbrenning av fossilt materiale er uansett ufattelig lite energieffektivt i seg selv. Enorme mengder energi går tapt til temperaturøkning, friksjon og så videre og så videre. De 80% i bildet ditt handler iallfall ikke om effektivitet i forhold til tilført energimengde fra drivstoffet. Det er jeg rimelig sikker på...

Så et program på tv hvor en fyr sammenlignet el/bensingressklippere. Energien lagret i fulladede batterier tilsvarte ca 0.5 dl bensin. Han så deretter hvor mye gress han fikk klippet med de to klipperne. Batteriene vant rimelig greit for å si det sånn...
 
Last edited:
Back
Top