Og der er vi inne på det vesentlige, bensin er en fortreffelig måte å lagre energi på, særlig med tanke på KJoule/kg, batterier not so much. Enda i allefall..Så spørs det hvor dagsaktuelt elektrisk drift er i 2040. Mitt tips er at dette da for lengst er avlegs og skiftet ut med noe annet som har større evne til å lagre energi enn det batterier har.
Norge skal bli først og størst på elektrisk luftfart
Godt hjulpet av et ideelt kortbanenett, grønn elforsyning og en el-entusiastisk befolkning vil Avinor gjøre Norge til et pionerland.
En annen interessant artikkel på TU:
https://www.tu.no/artikler/flyprodusentens-sjefingenior-er-skeptisk-til-elektriske-fly/438473
Her greies det ut om energitettheten i A1 kontra lithiumbatterier.
Dette sier vel det meste.
Dagens batterier kan altså lagre snaut 2 % av energien i A1.
Ved en forbedring av batteriene på tre ganger, som er det antatt maksimale man noen sinne vil klare,
så sitter man igjen med 6 % av A1s energi pr kg.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: glem det !
Det er nok litt for tidlig, man må utfordre sine antagelser på området. Med jet-motorer har du veldig harde design constraints som gjerne resulterer i to digre hårfønere under vingene. Det har du ikke med elmotorer. Og så kan det være verdt å se på den andre enden av problemstillingen, veldig, veldig mye av den energien i A1 går rett ut i varme.
For utsøkt britisk humor om relatert tema kan jeg anbefale:
https://www.youtube.com/watch?v=AFPRvfNW-Qs
Det der er jo greit nok, men hvor mye veier de batteriene ?
Eller for å spørre på en annen måte; hvor langt hadde plenklipperen kommet med 46 gram batteri ?
Det der er jo greit nok, men hvor mye veier de batteriene ?
Eller for å spørre på en annen måte; hvor langt hadde plenklipperen kommet med 46 gram batteri ?
Det blir som om veivesenet skulle skryte av sin elbil-politikk.Hva har Avinor med dette å gjøre? Skal ikke de ha fokus på å drifte flyplasser?
Avinor gjør dette fordi ingen andre så langt har tatt et samlet og koordinert initiativ. Dessuten har selskapet fått et oppdrag fra eieren (SD) om å gjøre dette.
Espen