Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Og der er vi inne på det vesentlige, bensin er en fortreffelig måte å lagre energi på, særlig med tanke på KJoule/kg, batterier not so much. Enda i allefall..Så spørs det hvor dagsaktuelt elektrisk drift er i 2040. Mitt tips er at dette da for lengst er avlegs og skiftet ut med noe annet som har større evne til å lagre energi enn det batterier har.
Norge skal bli først og størst på elektrisk luftfart
Godt hjulpet av et ideelt kortbanenett, grønn elforsyning og en el-entusiastisk befolkning vil Avinor gjøre Norge til et pionerland.
En annen interessant artikkel på TU:
https://www.tu.no/artikler/flyprodusentens-sjefingenior-er-skeptisk-til-elektriske-fly/438473
Her greies det ut om energitettheten i A1 kontra lithiumbatterier.
Dette sier vel det meste.
Dagens batterier kan altså lagre snaut 2 % av energien i A1.
Ved en forbedring av batteriene på tre ganger, som er det antatt maksimale man noen sinne vil klare,
så sitter man igjen med 6 % av A1s energi pr kg.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: glem det !
Det er nok litt for tidlig, man må utfordre sine antagelser på området. Med jet-motorer har du veldig harde design constraints som gjerne resulterer i to digre hårfønere under vingene. Det har du ikke med elmotorer. Og så kan det være verdt å se på den andre enden av problemstillingen, veldig, veldig mye av den energien i A1 går rett ut i varme.
For utsøkt britisk humor om relatert tema kan jeg anbefale:
https://www.youtube.com/watch?v=AFPRvfNW-Qs
Det der er jo greit nok, men hvor mye veier de batteriene ?
Eller for å spørre på en annen måte; hvor langt hadde plenklipperen kommet med 46 gram batteri ?
Det der er jo greit nok, men hvor mye veier de batteriene ?
Eller for å spørre på en annen måte; hvor langt hadde plenklipperen kommet med 46 gram batteri ?
Det blir som om veivesenet skulle skryte av sin elbil-politikk.Hva har Avinor med dette å gjøre? Skal ikke de ha fokus på å drifte flyplasser?
Avinor gjør dette fordi ingen andre så langt har tatt et samlet og koordinert initiativ. Dessuten har selskapet fått et oppdrag fra eieren (SD) om å gjøre dette.
Espen
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.