Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Re: All flytrafikk i Norge elektrisk i 2040

Så spørs det hvor dagsaktuelt elektrisk drift er i 2040. Mitt tips er at dette da for lengst er avlegs og skiftet ut med noe annet som har større evne til å lagre energi enn det batterier har.
 
Re: All flytrafikk i Norge elektrisk i 2040

Så spørs det hvor dagsaktuelt elektrisk drift er i 2040. Mitt tips er at dette da for lengst er avlegs og skiftet ut med noe annet som har større evne til å lagre energi enn det batterier har.
Og der er vi inne på det vesentlige, bensin er en fortreffelig måte å lagre energi på, særlig med tanke på KJoule/kg, batterier not so much. Enda i allefall..

Sent from my LG-K120 using Tapatalk
 
Hvis man tar et 737 og ser på utslipp.
Hvor mye har skjedd på 50 år med tanke på motorteknologi og utslipp f eks på en flygning på 1 time.

Vil jo tro det har skjedd en del.

Hva ligger i kjømda fremover?
 
Drivstofforbruket er redusert med 50-70% for hver passasjerkilometer de siste 50 år.
 
Husker de grå/sorte eksos stripene fra fly etter avgang for 40 år siden.
De ser du aldri lenger.

Men for fly kommer de nok med krav om fossil backup motor en god stund fremover.

Men hybrid og elfly kommer.
 
Hvilke nettsteder kan man gå til for å lære mer om utviklingen av El-Fly og Hybrid teknologien?
 
TU har hatt fleire artiklar om dette. Og det er vel ei naturleg utvikling i den retninga. Eit sitat stussa eg litt på, det om at dei fleste kortbaneplassane ligg tett. Det har vel ikkje så mykje med saka å gjere, all den tid ein (evt etter oppsamling via mjølkerute) skal til ein flyplass ein liten eller stor time unna. Ruta SOG - FDE - SDN - FRO blir aldri levedyktig, uansett flytype. (mulig unntak for dette som ein kjem så langt at ein har personlege autonome droner, men då utgår vel flyplassane også)
 
En annen interessant artikkel på TU:
https://www.tu.no/artikler/flyprodusentens-sjefingenior-er-skeptisk-til-elektriske-fly/438473
Her greies det ut om energitettheten i A1 kontra lithiumbatterier.
Dette sier vel det meste.
Dagens batterier kan altså lagre snaut 2 % av energien i A1.
Ved en forbedring av batteriene på tre ganger, som er det antatt maksimale man noen sinne vil klare,
så sitter man igjen med 6 % av A1s energi pr kg.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: glem det !
 
Last edited:
En annen interessant artikkel på TU:
https://www.tu.no/artikler/flyprodusentens-sjefingenior-er-skeptisk-til-elektriske-fly/438473
Her greies det ut om energitettheten i A1 kontra lithiumbatterier.
Dette sier vel det meste.
Dagens batterier kan altså lagre snaut 2 % av energien i A1.
Ved en forbedring av batteriene på tre ganger, som er det antatt maksimale man noen sinne vil klare,
så sitter man igjen med 6 % av A1s energi pr kg.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: glem det !

Det er nok litt for tidlig, man må utfordre sine antagelser på området. Med jet-motorer har du veldig harde design constraints som gjerne resulterer i to digre hårfønere under vingene. Det har du ikke med elmotorer. Og så kan det være verdt å se på den andre enden av problemstillingen, veldig, veldig mye av den energien i A1 går rett ut i varme.

For utsøkt britisk humor om relatert tema kan jeg anbefale:
https://www.youtube.com/watch?v=AFPRvfNW-Qs
 
Det er nok litt for tidlig, man må utfordre sine antagelser på området. Med jet-motorer har du veldig harde design constraints som gjerne resulterer i to digre hårfønere under vingene. Det har du ikke med elmotorer. Og så kan det være verdt å se på den andre enden av problemstillingen, veldig, veldig mye av den energien i A1 går rett ut i varme.

For utsøkt britisk humor om relatert tema kan jeg anbefale:
https://www.youtube.com/watch?v=AFPRvfNW-Qs

Det der er jo greit nok, men hvor mye veier de batteriene ?
Eller for å spørre på en annen måte; hvor langt hadde plenklipperen kommet med 46 gram batteri ?
 
Det der er jo greit nok, men hvor mye veier de batteriene ?

Eller for å spørre på en annen måte; hvor langt hadde plenklipperen kommet med 46 gram batteri ?



Det finnes andre batteriteknologier, som vil være langt lettere, men er i dag ikke klart. At batteriene i dag i er gode nok, betyr ikke at de ikke på et tidspunkt blir det.

For 100 år siden var flyene som gikk på bensin, like ubrukelige som batteriflyene er i dag
 
Det der er jo greit nok, men hvor mye veier de batteriene ?
Eller for å spørre på en annen måte; hvor langt hadde plenklipperen kommet med 46 gram batteri ?

Det hadde vært spennende å se. :-)

Historisk har batterikapasiteten doblet seg hvert 8. år. Nå ser det ut til at det akselerer, og vi har en faktor 3 inne med dagens teknologi.

Det er åpenbart at fly er langt vanskeligere enn landtransport, men likevel, det er ikke lurt å se seg blind på et ledd i likningen. Hvor mye du kan få ut av energien er vel så viktig.
 
Tatt fra artikkelen

« -I 2040 skal all flytrafikk her i Norge vere elektrisk.»

Hva har Avinor med dette å gjøre? Skal ikke de ha fokus på å drifte flyplasser? Denne rollekonflikten blir bare merkelig. Å være innovativ er da vitterlig bra, men jeg trodde det var opp til universiteter, forskere, ingeniører osv. å ta seg av den oppgaven og ikke statlige organer med hovedansvar for drift og vedlikehold.

At dette er gjort innen 2040 er mer usannsynlig en at Norge vinner VM i Qatar i 2022.
 
Last edited:
Avinor gjør dette fordi ingen andre så langt har tatt et samlet og koordinert initiativ. Dessuten har selskapet fått et oppdrag fra eieren (SD) om å gjøre dette.

Espen
 
Avinor gjør dette fordi ingen andre så langt har tatt et samlet og koordinert initiativ. Dessuten har selskapet fått et oppdrag fra eieren (SD) om å gjøre dette.

Espen

Det er bare rart. Skal man finne flyfabrikant må man ut av landet og selv da er kompetanse på elektriske fly svært vanskelig å oppdrive. Avinor har uansett ingen kompetanse på feltet, så da er spørsmålet om de har henvendt seg til NTNU eller utenlandske bedrifter?

Selv Textron (eierne av Cessna og Beech) har droppet el-fly forskning grunnet hvor komplisert det er. Da blir det for dumt at et statlig foretak som ikke har noe med utvikling av fly å gjøre, plutselig skal stå for total utfasing av gassturbin i all kommers flyging i Norge innen 2040.
 
Back
Top