• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Eksplosjon(er) og skyting på Istanbul Atatürk

Re: Eksplosjon(er) og skyting i IST

Ser absolutt ikke bra ut nei. :(

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Hm såvidt jeg husker det fra 2010 så har tyrkiske flyplasser ganske ok med sikkerhet allerede før man kommer inn på området. Husker det sånn at man måtte gjennomlyse all bagasje FØR innsjekk.

Hm såvidt jeg husker det fra 2010 så har tyrkiske flyplasser ganske ok med sikkerhet allerede før man kommer inn på området. Husker det sånn at man måtte gjennomlyse all bagasje FØR innsjekk.

Samme har jeg opplevd ved inngangen de gangene jeg har tatt fly fra IST, men kan ikke si dette passa bra når det er snaue 3 uker til vi skal bytte fly der :drunk:

Re: Eksplosjon(er) og skyting på Istanbul Atatürk

28 drepte nå ifølge NRK. Og mest sannsynlig blir det vel enda høyere enn det. Skjedd mye i Tyrkia siste året.

Last edited:

Fnate var vel innom der for under et døgn siden såvidt jeg har skjønt fra God Morgen postene fra forumet... Bra han er hjemme da og håper ingen Flypraere er der nå. :cry:

Niesen til en eks-kollega sitter på TK55 fra Singapore. Sjansen er vel stor for at de havner en annen plass ..

Fnate var vel innom der for under et døgn siden såvidt jeg har skjønt fra God Morgen postene fra forumet... Bra han er hjemme da og håper ingen Flypraere er der nå. :cry:

Var der i dag tidlig. Sitter hjemme og ser på "13 hours" og drikker øl nå. Synd for Tyrkia og alle de berørte :(

Ser ut som alle flighter ut av Ataturk er canceled i flg flitghtradar24 ... Tragisk det som har skjedd.

Sto på vg at flyplassen hadde åpnet for traffikk igjen i natt. Det må vel være meget begrenset.

Når man ser på bildene så ser det ut som dette har skjedd før det og ved inngangen?

Den pre check-in screeningen i IST (som andre steder) er vel heller slapp.

Man må skille mellom det å prøve å smyge inn en bombe og det å komme skytende inn døra som en villmann.
I sist nevnte tilfelle har sikkerhetskontrollen lite de kan gjøre.

Hvordan en slik situasjon utarter seg er helt avhengig av hvor væpnet personell befinner seg og hvilken trening de har.

Det er store forskjeller fra land til land og flypass til flyplass på hvordan sikkerheten er ivaretatt.
Eksempel; på FRA står det væpnet politi ved alle sikkerhetskontroller mens på SIN kan du bevege deg fritt i terminalen fram til gate uten kontroll.

Noen flyplasser har væpnede patruljer, noen har team på standby andre har mindre synlig ressurser.

På OSL ser jeg for meg at en slik person fint klarer å bevege seg fritt rundt airside, fram til noen stanser ham/henne.

De er ikke lettskremte disse tyrkerne hvis de allerede har drift igjen ved flyplassen..

De er ikke lettskremte disse tyrkerne hvis de allerede har drift igjen ved flyplassen..
Tyrkerne har jo hatt problemer med terror lenge før IS ble påtenkt med blant annet PKK. Det kan være noe av grunnen til at de ønsker seg daglig virke igjen.

Tyrkerne har jo hatt problemer med terror lenge før IS ble påtenkt med blant annet PKK. Det kan være noe av grunnen til at de ønsker seg daglig virke igjen.

Intet nytt under solen med andre ord. Business as usual.

Intet nytt under solen med andre ord. Business as usual.

At det vil ramme turisme til landet er det dessverre ingen tvil om. Jeg var på et utvekslingsprogram i 3 uker sommeren 08 og fikk bo hos en tyrkisk vertsfamilie og fikk lært meg tyrkisk kultur å kjenne litt under overflaten. Ble virkelig glad i landet. Men når det skjer så mye på typiske turiststeder (Istanbul, Antalya og sånt) da tenker folk seg om før de reiser dit. Nå var jo 08 før alt begynte å gå rett vest i Syria. 0

Nå blir jo dette litt mer generelt innlegg, men når vi ser på det som skjer i Tyrkia og Belgia om dagen så er det jo scary.

Samtidig tenker jeg at dette jo ikke er noe nytt. Det er noe vi må bekjempe, men vi har gjort det før.

Du hadde IRA... du hadde RAF... begge gjorde tilsvarende type terror. Så dette er ikke noe nytt og sjokkerenede. Det er bare at vi har hatt det usedvanlig trygt og godt i veldig mange år.

Nå er dette i ferd med å endres igjen.

Til og med i lille Norge var det grupperinger rundt AKP som ikke var fjerne for væpnet revolusjon, selv om denne gruppen vel mest var idealistiske studenter som røyka gamle sokker.

Det som skjer, tenker jeg at er en reaksjon på at folk ikke har det bra. De har ikke penger eller håp om et bedre liv. Tiden vi lever i nå er den første på lang tid der folk ikke tror de vil få det bedre i fremtiden enn hvordan de har det nå. Da blir de sinte og stemmer frem galninger, eller gjør dumme ting.

Håp om å få det bedre er, i mine øyne, den sterkeste pådriveren for å gjøre gode ting. Har vi ikke håp går alt i dass.

Så vi må så klart jobbe med å stoppe terroristene, men vi må først og fremst gi vanlige folk et bedre liv.

Det nytter liksom ikke å krangle om flyktningene fra Syria... vi må jo hjelpe å avslutte krigen. Det er der det brenner... crush a few eggs...

Jeg er hverken høyre- eller venstre-ekstremist. Jeg er bare en fyr som synes det er kjipt. Dessuten passer ikke politikk inn her på forumet.

Det jeg prøver å si er at det som skjedde her i Tyrkia i går er innmari kjipt. Det går ut over så mange uskyldige mennesker. Og vi må hjelpe frem krefter som faktisk prøver å bekjempe råten, ikke bare male over panelet på nytt.

Selv om det eneste du kan gjøre er å si "fillern heller", og dunke neven i bordet før du påvirker naboen til at det ikke vil hjelpe å stemme på Putin, Trump, Sanders, LePen, Erdogan eller noen av de andre bygdetullingene som bare vil gjøre vondt verre.

Peace out

Last edited:
Back